PARTNER PORTALU
  • BGK

Transport miejski coraz bardziej dostępny dla niepełnosprawnych. Wciąż jednak wiele jest do zrobienia

  • Piotr Stefaniak    7 stycznia 2019 - 13:35
Transport miejski coraz bardziej dostępny dla niepełnosprawnych. Wciąż jednak wiele jest do zrobienia
Jest wiele aspektów w przestrzeni publicznej, na które człowiek bez dysfunkcji nie zwraca uwagi. Źle zaprojektowane krawężniki, perony, wejścia do urzędów. Są one jednak barierą dla osób niepełnosprawnych, często blokującą codzienną aktywność. fot. Pixabay

Dzięki funduszom unijnym dokonał się skok jakościowy w zakresie dostępności transportu dla osób z niepełnosprawnościami. Efekty zrealizowanych projektów, zarówno infrastrukturalnych, jak i związanych z zakupem taboru, są widoczne choćby w liczbie zakupionych biletów dla osób z niepełnosprawnościami czy też w zgłoszonych rezerwacjach miejsc. Jednak wciąż wiele jest do zrobienia i to nie tylko w zakresie infrastruktury – konieczne są zmiany techniczne i legislacyjne.




  • Projekty inwestycyjne, współfinansowane z unijnego programu operacyjnego infrastruktura i środowisko (PO IiŚ), przyczyniły się do zmniejszenia problemu transportowego wykluczenia społecznego osób niepełnosprawnych.
  • Ich efekty są widoczne w postaci rosnącej liczby zakupionych biletów przez te osoby czy zgłoszonych przez nie rezerwacji miejsc.
  • Nadal jednak jeszcze pozostaje wiele do zrobienia, aby ułatwić im dostępność budynków i taboru  podsumowuje Centrum Unijnych Projektów Transportowych wyniki analizy pt. „Wpływ projektów transportowych zrealizowanych z PO IiŚ 2007-2013 na mobilność osób z niepełnosprawnościami oraz osób z ograniczoną możliwością poruszania się”.

Jest wiele aspektów w przestrzeni publicznej, na które człowiek bez dysfunkcji nie zwraca uwagi. Źle zaprojektowane krawężniki, perony, wejścia do urzędów. Są one jednak barierą dla osób niepełnosprawnych, często blokującą codzienną aktywność. 

Dostępność transportu może na pewno ułatwić dostęp do miejsca pracy, przekładając się bezpośrednio na możliwość zatrudnienia osób z niepełnosprawnością oraz zwiększając ich mobilność.

Badania GUS wskazują, że osoby z niepełnosprawnością są statystycznie gorzej wykształcone od osób sprawnych. Poprawa dostępu do transportu może mieć pozytywny wpływ na dostęp do edukacji i w dłuższej perspektywie zwiększenie konkurencyjności tych osób na rynku pracy.

Zmiany w dostępności transportowej są zauważalne dla podróżnych. Jednak - jak stwierdzają sami zainteresowani - nadal jest ich jeszcze za mało.

Jak wylicza CUPT, ponad 85 proc. autobusów miejskich to pojazdy niskopodłogowe, a w wielu miastach nie kursuje już żaden wysokopodłogowy autobus miejski.

Zmiany są widoczne także na kolei, choć zdecydowanie wolniejsze. Np. w 2011 roku PKP Intercity sprzedała 29 biletów dla osób niepełnosprawnych (co wiązało się m.in. ze zgłoszeniem obsługi), w 2017 r. - 3435. 

Jednak nadal ograniczona jest liczba wagonów z łatwym dostępem dla niepełnosprawnych (wyposażonych w urządzenia umożliwiające wjazd i wyjazd z pociągu, z wydzielonymi miejscami, toaletami, komunikatami głosowymi – np. dla osób niewidomych), podobnie jak peronów i dworców oraz ich otoczenia. Zapomina się o obniżeniu blatów przy kasach, oznakowania poręczy i drzwi napisami w języku Braille’a, pozbawienia wejść do budynku barier architektonicznych w postaci progów i stopni, itp.

CUPT podkreśla, że decyzja dostosowania danego produktu i projektu do potrzeb osób z niepełnosprawnościami powinna być każdorazowo poprzedzona analizą dostępności do potrzeb potencjalnych użytkowników danego produktu oraz projektu i możliwością wystąpienia wśród nich osób z niepełnosprawnościami.

CUPT zgłasza podjęcie działań zmierzających do opracowania jednolitego standardu zapewniania dostępności. Dzięki temu w szczególności infrastruktura kolejowa mogłaby być tworzona według jednolitego wzorca i standardu.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (2)

  • pełnosprawny., 2019-01-08 17:12:57

    do ok 20% Polski nie dojedziemy ani pociągiem, ani autobusem, przy czym nie ma znaczenia czy jesteśmy całkowicie sprawni czy mało sprawni - są to tzw. białe plamy.
  • DOSTĘPNOŚĆ ZERO ?, 2019-01-07 18:36:00

    niestety, niczego nie udało się dowiedzieć z tego artykułu na temat dostępności do pozamiejskiego drogowego publicznego transportu zbiorowego.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.