PARTNERZY PORTALU

Transport w gminach wiejskich można ocalić teraz lub budować od podstaw po epidemii

  • Michał Wroński    7 kwietnia 2020 - 11:00
Transport w gminach wiejskich można ocalić teraz lub budować od podstaw po epidemii
Transport publiczny poza miastami utrzymywały przejazdy uczniów i dopłaty do ulg ustawowych. (fot. augustow.pl)

O możliwościach ratowania transportu publicznego w czasie i po epidemii, pieniądzach, jakie trzeba będzie na to wydać i roli samorządów w tej operacji rozmawiamy z dr Michałem Wolańskim z Instytutu Infrastruktury, Transportu i Mobilności Szkoły Głównej Handlowej.




  • Komunikację miejską dotkną cięcia, ale jej sytuacja i tak jest komfortowa w porównaniu z sytuacją transportu publicznego na obszarach wiejskich. Tam cały biznes oparty był na przewozach szkolnych: nie ma lekcji w szkołach, nie ma biznesu!
  • Jeśli przedsiębiorstwa transportowe upadną, to samorządy będą musiały zachęcić nowych przedsiębiorców, aby komunikację zorganizowali de facto od zera lub same "budować" przewoźników. Obowiązek dowozu dzieci do szkół wciąż będzie bowiem aktualny.
  • Pieniądze z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych i z dopłat dla ulg ustawowych powinny trafić w trybie interwencyjnym do samorządów powiatowych i wojewódzkich jako „pieniądze znaczone” na transport – wskazuje dr Michał Wolański.

Czy właśnie jesteśmy świadkami końca transportu publicznego w powiatach? Ostatnimi laty było z nim coraz gorzej, ale przy życiu utrzymywały go przejazdy uczniów i dopłaty do ulg ustawowych. Teraz ten system się załamał...

Dr Michał Wolański: - Od dawna mówiłem, że ten model jest nieporozumieniem, choć nigdy się nie spodziewałem, że jego słabość uwydatni się akurat w takich okolicznościach. Istotnie jednak, że jeśli w komunikacji miejskiej samorządy kontraktują usługi (i tu masowych upadłości przewoźników nie trzeba się obawiać), to w transporcie pozamiejskim finansowanie publiczne - czyli dopłaty do ulg ustawowych - było uzależnione od sprzedaży biletów miesięcznych dla uczniów.

Gdy zatem  sprzedaż tych biletów się załamuje, to pieniądze zostają w budżecie i nie trafiają do przewoźników. W tym przypadku cały balast wisi na „jednej burcie” - i niestety teraz mamy tego efekty, bo akurat ta burta się zanurza. Nie ma tu więc tego, co w komunikacji miejskiej, gdzie pieniądz publiczny utrzymuje jej stabilność nawet przy czasowym zmniejszeniu przychodów z biletów.

Czytaj: Zapaść w komunikacji. Są gminy, gdzie nic nie jeździ

Co nie znaczy, że jej skutki obecnej sytuacji nie dotkną...

- Owszem. Tam w przyszłości decyzje również będą dramatyczne, bo gdzieś oszczędności trzeba będzie szukać. Zresztą miasta poszukiwały ich jeszcze przed epidemią.

To jednak i tak stosunkowo komfortowe warunki w porównaniu z sytuacją transportu regionalnego. W komunikacji miejskiej nawet brak sprzedaży biletów nie jest tak bardzo rujnujący, bo ona w tym przypadku pokrywa może 30-40 proc. kosztów; czyli brak sprzedaży biletów przez dwa miesiące to jest jakieś utracone 5-7 procent rocznego budżetu. Skutkiem tego nic się raczej nie zawali.

Czytaj: Transport zbiorowy w miastach 2020. Budżety pełne "dramatycznych wyborów"





REKLAMA




×
KOMENTARZE (13)

  • zero honoru + , 2020-04-18 14:31:06

    dlaczego nie słyszę aby "ZJEDNOCZONA PRAWICA",czyli PiS + Porozumienie + Solidarna Polska, czy sam pan prezydent ,podczas obecnej kampanii wyborczej prezydenta RP, choćby jeden raz wspomnieli o efektach dwóch sztandarowych projektach PiS w ramach Piątki Kaczyńskiego z ostatniej kampanii ... wyborczej do parlamentu, czyli : MIESZKANIE PLUS + PRZYWRACANIE POŁĄCZEŃ AUTOBUSOWYCH - te oba programy poniosły całkowita klęskę , w mojej ocenie, chociaż są bardzo potrzebne.  rozwiń
  • WSTYD !, 2020-04-18 06:54:02

    Do ślepy ekspert.: jak słyszymy, w ostatnim okresie wykupiono z polskich komisów wszystkie auta w cenie do 25 tys. zł - czyli będzie jeszcze więcej smogu, więcej chorób, większy tłok, większe korki - bo jak ktoś już kupił jakiegoś szrota to będzie nim jeżdził wszędzie , czyli z miasta na wieś i ze w...si do miasta , a także w mieście, chociaż ma bardzo dobry transport miejski, będzie tez jeżdził z jednego miasta do innego miasta pomimo, że bardzo wygodnie mógłby pojechać pociągiem - tak to działa i "Zjednoczona Prawica " z pewnością powinna o tym wiedzieć - niestety ustawy o ptz w tym zakresie nie naprawiła, a projekt UD 126 nad który pracuje już ze 4 lata nadaje się na śmietnik.  rozwiń
  • ślepy ekspert., 2020-04-18 06:41:14

    mnie się wydaje, że już w 2010 roku wiadomo było że ustawa o ptz w zakresie pozamiejskiego autobusowego regionalnego transportu zbiorowego w połączeniu z wprowadzeniem gimbusów szkolnych ma służyć zniszczeniu PKS-ów i zniszczeniu pozamiejskiego regionalnego transportu autobusowego, w celu przede wsz...ystkim stworzenia dobrego dużego rynku dla mocno zużytych aut z zachodu, bo już od dobrych kilku lat, w naszej Ojczyżnie bez własnego samochodu nie daje się normalnie żyć. W Polsce zastosowano znane od dawno klasyczne "zjawisko przymusowego posiadania samochodu" - niestety zrobiono to "książkowo" , wręcz perfekcyjnie. tak to oceniam.  rozwiń

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!