PARTNER PORTALU
  • BGK

Transport zbiorowy kluczem do rozwoju polskiej elektromobilności

  • Gabriel Paździor    18 października 2019 - 20:00

W wydanym w październiku raporcie Polski Instytut Ekonomiczny (PIE) zebrał rekomendacje dla elektromobilności. Rozmawiamy z liderem zespołu przygotowującego ten raport Łukaszem Czernickim.




  • Czernicki przypomina, że polskie samochody to pojazdy używane i o elektromobilności samochodowej nie możemy jeszcze mówić nad Wisłą. Transport zbiorowy to inna sprawa.
  • Polska należy do krajów będących w czołówce elektromobilności zbiorowej - mówił Czernicki. Ale potrzeba tu wsparcia państwa.
  • W raporcie PIE rozważa także wsparcie dla infrastruktury ładowania. Bez niej dalszy rozwój elektromobilności będzie bardzo trudny.
  • W raporcie PIE jako element elektromobilności pojawia się także rejestrowanie e-jednośladów.


Nasz rozmówca mówił o diagnozie, którą PIE ujął w swoim raporcie. Wynika z niej, że o ile w Polsce nie można mówić o rynku samochodów elektrycznych - ich cena jest dla Polaków za wysoka - to już można mówić o elektrycznym transporcie zbiorowym. Po polskich miastach porusza się około 200 pojazdów typu autobus, które napędza prąd.

- Polska należy do krajów będących w czołówce elektromobilności zbiorowej - mówił Czernicki. Podkreślał, że potrzeba działań ze strony państwa dla rozwoju tego rynku. - Postulujemy, aby środki publiczne przeznaczane na rozwój elektromobilności kierować w infrastrukturę i jej rozwój.


Dlaczego transport publiczny?

PIE przypomina, że transport publiczny jest trzonem elektromobilności w Polsce już od kilku lat. W szczegółach dowiadujemy się, że kluczem do zrozumienia tego trendu jest mobilność w miastach. W stolicach europejskich udział publicznego transportu wynosi często powyżej 30 proc. W Helsinkach i Lizbonie odsetek transportu w mieście obsługiwany przez transport publiczny wynosi 34 proc, w Londynie i Paryżu - 36 proc, a w Wiedniu, który znany jest z jakości tych usług, aż 39 proc. ruchu miejskiego obsługuje transport publiczny. W Madrycie ten odsetek to 42 proc., w Pradze 43.

Warszawa jest wśród stolic europejskich jeszcze wyżej w tym zestawieniu. W stolicy Polski aż 47 proc. całego miejskiego ruchu jest obsługiwane przez metro i autobusy stołecznej komunikacji miejskiej.

"Inwestowanie w nowe autobusy elektryczne to trend światowy" - czytamy w raporcie PIE. "Szczególnie duże nakłady finansowe na rozwój floty elektrycznych autobusów przeznacza rząd Indii, który w ramach programów rozwoju pojazdów elektrycznych i hybrydowych zatwierdził środki w wysokości ok. 330 mln euro na zakup prawie 5,5 tysięcy autobusów elektrycznych".

Czytaj też: Elektrycznych autobusów przybywa coraz szybciej

Bariery





REKLAMA




×
KOMENTARZE (4)

  • w.potega@neostrada.pl, 2019-10-21 12:00:49

    Autobusy elektryczne są dużo droższe i cięższe od autobusów niskoemisyjnych, a jako takie niszcza nawierzchnie dróg, co także jest psuciem klimatu i tworzeniem smogu. Ponadto jeszcze nie bardzo wiadomo, co zrobimy w zużytymi bateriami? Potrzebujemy inwestycji przede wszystkim w transport torowy, wcz...eśniej likwidowany oraz w blokowanie w miastach jazd samochodami personalnymi (wożącymi kierowcę i powietrze), blokującymi autobusy. Trzeba projektować korytarze zbiorowego transportu, którymi najpierw będa jeździć autobusy, stopniowo wypierane przez tramwaje. Takiej polityki mobilności potrzebują mieszkańcy miast, zagadywani tymczasem przez rozmaitych lobbystów (producentów).  rozwiń
  • rządzi liberalna kasa !, 2019-10-21 06:07:31

    Do Skąd to się wzięłoo?: - jak się wydaje , właśnie dla celów zniszczenia pozamiejskiego drogowego ptz , mogły zostać opracowane, przyjęte i wdrożone , bardzo sprytne czy może wręcz wyjątkowo chytre przepisy ustawy o publicznym transporcie zbiorowym z 2010 r, niestety do dnia dzisiejszego nie napraw...ione, wprawdzie część ówczesnych polityków podjęła walkę z zaproponowaną zagładą jednak po dramatycznej walce przegrała Polska , co dzisiaj już wszyscy widzimy gołym okiem. Wydaje się, że konieczna byłaby sejmowa komisja śledcza dla wyjaśnienia tego dramatu naszego narodu, wyciągnięcie wniosków i naprawa - jednak "siła złego" wydaje się być nadzwyczaj wielka bo niestety nie pomogła nawet PIĄTKA KACZYŃSKIEGO w zakresie przywracania połączeń autobusowych.  rozwiń
  • każdy ślepy widzi., 2019-10-20 06:15:26

    Do Skąd to się wzięłoo?: - odpowiedż jest łatwa i oczywista : mogło wziąć się to z ludzkiej chęci zysku i władzy tj. państw bogatsze chciały mieć dobry duży rynek zbytu dla swoich przestarzałych i zużytych aut osobowych , busów i autobusów, naszych krajowych niektórych władców mogła już nie zadowa...lać władza krajowa, niektórzy mogliby np. marzyć "zostać królem UE" - no i po czyjemu i jak wyszłoo ?  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.