PARTNER PORTALU
  • BGK

Tyle ma kosztować pierwsza linia metra w Krakowie

  • PAP    8 maja 2014 - 14:33
Tyle ma kosztować pierwsza linia metra w Krakowie

25 maja w referendum lokalnym krakowianie wyrażą swoją opinię w sprawie budowy pierwszej linii metra przebiegającej przez Nową Hutę, ścisłe centrum miasta do Bronowic. Są wyliczenia kosztów tej inwestycji.




Referendum organizowane w Krakowie 25 maja, równolegle z wyborami do Parlamentu Europejskiego, ma dotyczyć organizacji Zimowych Igrzysk Olimpijskich w 2022 r. oraz inwestycji ważnych dla mieszkańców: budowy metra, ścieżek rowerowych i stworzenia systemu monitoringu wizyjnego.

W czwartek odbyła się przedreferendalna debata poświęcona budowie metra w Krakowie, podczas której przedstawiono wstępną koncepcję przedsięwzięcia oraz argumenty przemawiające za i przeciw tej inwestycji.

Jak zaznaczył Stanisław Albricht z pracowni Altrans, autor koncepcji metra w Krakowie, opracowanie to ma wstępny charakter i jest punktem wyjścia do szczegółowych analiz dotyczących zasadności przedsięwzięcia. Według jego koncepcji krakowskie metro docelowo składałoby się z trzech linii. W pierwszym etapie byłaby budowana linia A, łącząca Nową Hutę z Bronowicami. Jej długość to ok. 19 km, a koszt budowy - 8-12 mld zł, w zależności od przyjętych rozwiązań. Na trasie znalazłoby się 19 przystanków, w tym przy Dworcu Głównym i w ścisłym centrum miasta.

"Wersja droższa zakłada budowę metra podobnego do warszawskiego, tańsza - na bazie metra tzw. lekkiego, biegnącego w części po estakadach i korzystającego z mniejszych wagonów, mniejszych stacji, często prowadzonego automatycznie, bez udziału człowieka. Takie rozwiązania funkcjonują na świecie" - wyjaśnił Albricht.

W następnych latach system miałby zostać uzupełniony o kolejne dwie linie: B, biegnącą z Bieżanowa do Akademii Górniczo-Hutniczej (długość 10 km, koszt 6-8 mld zł), oraz C z osiedla Kliny do Podgórza (długość 8 km, koszt 4-5 mld zł).

Według szacunków twórcy koncepcji, z metra w Krakowie będzie korzystać ponad 20 tysięcy osób na dobę pod warunkiem, że zostanie ono dobrze skoordynowane z pozostałymi systemami transportowymi - tramwajami, autobusami i koleją aglomeracyjną.

Albricht ocenia, że pociągi metra będą się poruszać ze średnią prędkością 38-40 km/h, tymczasem tramwaje w Krakowie osiągają średnią 14-22 km/h.

Według niego koszty budowy pierwszej linii wynoszące od 8 do 12 mld zł mogą zostać pokryte wyłącznie w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego z udziałem firm zagranicznych, które zagwarantują część środków potrzebnych do realizacji przedsięwzięcia. Druga część ma pochodzić ze środków europejskich przeznaczonych na modernizacje linii kolejowych.

"Zgłosiły się już firmy zainteresowane budową metra w Krakowie, które uważają, że będzie to opłacalna dla nich inwestycja" - zaznaczył Albricht.

Krytycy koncepcji krakowskiego metra podnoszą, że będzie to niepotrzebne przedsięwzięcie, które nie spełni oczekiwań związanych ze skróceniem czasu dojazdów, a ogromne koszty utrzymania podziemnej infrastruktury spowodują wstrzymanie wszelkich innych przedsięwzięć komunikacyjnych, w tym rozbudowy sieci tramwajowej.

"Prędkość przejazdu składu to tylko jeden z elementów szybkości podróży. Do tego dochodzi czas dojścia do stacji, przejścia na peron, oczekiwania na skład, przesiadek. Przy średniej odległości do stacji metra wynoszącej około 500 metrów i gęstym rozmieszczeniu przystanków tramwajowych, przejazd tramwajem staje się szybszy" - ocenił dr inż. Marek Bauer z Katedry Systemów Komunikacyjnych Politechniki Krakowskiej (PK).





REKLAMA




×
KOMENTARZE (2)

  • Agata, 2014-05-09 08:45:03

    A Krakowianie nie chcą !!! Szykujemy się na referendum 25 maja!
  • Jędrzej, 2014-05-09 08:32:43

    Słupsk też chce linię metra!



Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.