PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Udrożnią przejazd przez Częstochowę, ale obędzie się bez wielkich strat w zieleni

  • Tomasz Jakubowski    2 lipca 2019 - 16:55
Udrożnią przejazd przez Częstochowę, ale obędzie się bez wielkich strat w zieleni
Prace będą realizowane w latach 2020-2021 (fot. UM Częstochowa)

Trwają prace nad ostatecznym kształtem rozwiązań drogowych i inżynierskich w ramach zadania „Przebudowa alei Wojska Polskiego - Drogi Krajowej 1 w Częstochowie”. Inwestycja, m.in. dzięki budowie dwupoziomowych skrzyżowań ma zapewnić bezkolizyjny i bezpieczny przejazd prawie przez całe miasto. Jednym z priorytetów - co podkreśla częstochowski magistrat - jest ograniczenie koniecznych wycinek drzew.




  • Przebudowa DK-1 jest - obok rozbudowy DW 908 i DK-46 - jednym z trzech kluczowych europejskich projektów drogowych Częstochowy w latach 2014-2020.
  • Kontrakt dofinansowany z Unii Europejskiej to blisko 179 mln zł.
  • W dokumentacji wykazano 7134 drzewa różnych gatunków, 308 należałoby usunąć.

Dotychczasowe opracowanie, które posłużyło pozyskaniu funduszy z budżetu Unii Europejskiej, a także zostało wykorzystane w postępowaniu przetargowym to przygotowany w marcu 2016 roku Program Funkcjonalno-Użytkowy. W ramach Programu pt. „Przebudowa alei Wojska Polskiego - DK 1 w Częstochowie” powstała część dotycząca zagospodarowania zieleni. Opracowanie zawiera lokalizację i inwentaryzację wszystkich drzew i krzewów na odcinku pasa drogowego podlegającego przebudowie, w tym 7134 drzewa różnych gatunków oraz 2,49 ha krzewów.

Według Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu obecne rozwiązanie sytuacyjne Programu Funkcjonalno-Użytkowego wskazuje na ewidentną kolizję z 308 drzewami, które według powyższego rozwiązania należałoby usunąć, w ramach rekompensaty realizując oczywiście nasadzenia zastępcze.

Ostateczna liczba drzew i krzewów podlegających wycięciu oraz liczba i rodzaj drzew i krzewów nasadzonych w ramach realizacji projektu będzie przedmiotem Projektu Zagospodarowania Zielenią opracowanego na etapie Projektu Budowlanego. Ta liczba nie powinna się jednak istotnie różnić od powyższego wyliczenia.

Miastu zależy na tym, by zachować jak największą liczbę rosnących drzew i krzewów. Przy alei Wojska Polskiego będą też oczywiście w zamian wykonane dodatkowe nasadzenia, które nie tylko mają zrekompensować konieczne straty, ale też poprawić estetykę tego terenu.

Przypomnijmy, że przebudowa DK-1 na odcinku 5,5 km, w tym dwa nowe dwupoziomowe skrzyżowania, nowa estakada na Rakowie, ścieżki rowerowe, kładki i chodniki - to zakres największej drogowej inwestycji w Częstochowie. Kontrakt na projekt i budowę dofinansowanego z Unii Europejskiej zadania to blisko 179 mln zł. Miejski Zarząd Dróg i Transportu podpisał go w październiku z konsorcjum firm wykonawczych, których liderem jest częstochowski Drog-Bud.

Projekt wpisuje się w program Lepsza Komunikacja, w ramach którego jednym z głównych celów jest powiązanie sieci dróg miejskich z węzłami budowanej obwodnicy autostrady A1. DK-1 po przebudowie poprawi komunikację z północnym węzłem autostrady, a oprócz tego pozwoli na bezkolizyjny przejazd przez prawie całe miasto w relacji północ-południe.

Przebudowa DK-1 jest - obok rozbudowy DW 908 i DK-46 - jednym z trzech kluczowych europejskich projektów drogowych Częstochowy w obecnym okresie programowania środków unijnych. Efektem przebudowy DK-1 ma być zwiększenie dostępności transportowej miasta, lepsza przepustowość DK-1, poprawa nośności drogi, bezpieczeństwa ruchu i zmniejszenie w Częstochowie uciążliwości wiążących się z nadmiernym ruchem drogowym.

Prace obejmą częstochowską część DK-1 na odcinku od węzła z aleją Jana Pawła II do skrzyżowania z ul. Rakowską (5,5 km), a także przebudowę głównych skrzyżowań. Na przecięciu DK-1 z ulicami Krakowską-Rejtana oraz z ul. Legionów powstaną bezkolizyjne dwupoziomowe skrzyżowania. Całkowicie przebudowana zostanie także estakada na Rakowie. Wzdłuż DK-1 powstaną ścieżki rowerowe, nowe ekrany dźwiękochłonne, wybudowane lub przebudowane zostaną także kładki dla pieszych i chodniki.

Przebudowę alei Wojska Polskiego - DK 1 w Częstochowie za prawie 179 mln zł realizuje w trybie „zaprojektuj i zbuduj” konsorcjum częstochowskiego Drog-Budu, firmy Firesta-Fišer i spółki Nowak Mosty z Dąbrowy Górniczej.

Zasadniczy etap prac budowlanych w terenie będzie realizowany w latach 2020-2021

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.