PARTNER PORTALU
  • BGK

Umowa podpisana. Kraków kupi tramwaje od Solaris Bus & Coach i Stadler Polska

  • MIW    17 stycznia 2018 - 11:49
Umowa podpisana. Kraków kupi tramwaje od Solaris Bus & Coach i Stadler Polska
W imieniu Krakowa umowę podpisał prezydent Jacek Majchrowski. (fot. hwww.mpk.krakow.pl)

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie podpisało z konsorcjum firm Solaris Bus & Coach i Stadler Polska umowę realizacyjną na dostawę 35 nowych tramwajów "Tramino Kraków". Podpisana równocześnie umowa ramowa umożliwia zwiększenie tego zamówienia do 50 pojazdów. Pierwsze z zamówionych tramwajów powinny trafić do Krakowa na początku 2020 roku. Cały kontrakt zgodnie z umową ma zostać zrealizowany w trzecim kwartale 2020 roku.




• Za 35 nowych pojazdów krakowski przewoźnik zapłaci ponad 314 mln zł, przy czym dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 wyniesie prawie 125 mln zł.

• Jak zapowiada prezydent Krakowa, Jacek Majchrowski realizacja kontraktu pozwoli kontynuować proces wycofania z ruchu wagonów tramwajowych z wysoką podłogą.

• Część nowych tramwajów wyposażona będzie w innowacyjny system, który pozwoli na jazdę z opuszczonym pantografem, bez korzystania z sieci trakcyjnej na odcinku ok. 3 km

- Nowe tramwaje są w Krakowie potrzebne bo cały czas rozwijamy sieć torowisk. Jeszcze w tym roku planowane jest rozpoczęcie prac przy budowie linii tramwajowej z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej - mówi prezydent Jacek Majchrowski.

Czytaj: Nowe linie tramwajowe: Miasta w całej Polsce chcą budować

Nowe, niskopodłogowe tramwaje będą mieć długość 33,4 metra. Szersze niż dotychczas drzwi (1,4 m.) mają umożliwić szybszą wymianę pasażerów na przystankach.

Pojazdy zostaną wyposażone w klimatyzację, monitoring, oświetlenie ledowe wnętrza oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej. W każdym z nich zostanie zamontowana specjalna platforma, która ułatwi wsiadanie i wysiadanie osobom niepełnosprawnym poruszającym się na wózkach. W środku znajdą się automaty biletowe i porty USB umożliwiające ładowanie urządzeń mobilnych. W drzwiach wagonów zamontowany zostanie system liczenia pasażerów, który ma umożliwić pomiar liczby przewożonych osób i zidentyfikowanie tras, na których konieczne jest np. zwiększenie częstotliwości kursów. Z kolei specjalna konstrukcja jezdna ram wózków zapewnić ma zmniejszenie zużycia kół oraz torowiska, a także ograniczyć drgania emitowane podczas jazdy.

Każdy wagon będzie wyposażony w tzw. absorbery energii, których zadaniem jest zminimalizowanie skutków ewentualnej kolizji z innymi pojazdami. Z kolei zastosowany w tramwajach system rekuperacji umożliwić ma wykorzystanie energii wytwarzanej m.in. przy hamowaniu.

Czytaj: Przetargi na tramwaje i pociągi. Rozstrzygnięcia, odwołania, postępowania w toku

Jak podkreśla MPK dwa nowe tramwaje z tej dostawy będą jako pierwsze w Krakowie wyposażone w innowacyjny system, który pozwoli na jazdę z opuszczonym pantografem, bez korzystania z sieci trakcyjnej na odcinku ok. 3 km (pozostałe wagony będą miały instalację umożliwiającą zamontowanie tego systemu w przyszłości). To rozwiązanie ma umożliwić jazdę tramwajom w przypadku, gdy nie będzie możliwości korzystania z sieci trakcyjnej (np. w przypadku awarii sieci lub awarii w zakładzie energetycznym).

- Podpisana umowa na dostawę 35 tramwajów sprawia, że MPK rozpoczyna właśnie realizację dziewiątego z kolei projektu unijnego. Wartość wszystkich unijnych projektów realizowanych przez krakowskiego przewoźnika wynosi już ponad 1,6 mld zł z czego prawie 1 mld to środki pozyskane z unijnych funduszy – podkreśla Rafał Świerczyński, prezes krakowskiego MPK.

Podpisanie przez MPK umowy z Solaris Bus & Coach i Stadler Polska kończy historię bodaj najsłynniejszego w ostatnim czasie zamówienia na nowy tabor szynowy w Polsce. Przetarg wygrała (mimo próby wykluczenie jej z postępowania) bydgoska PESA, ale na początku listopada ub. roku władze MPK podjęły decyzję, że ostatecznie zrealizuje konsorcjum Stadler Polska i Solaris Bus&Coach, którego oferta zajęła drugie miejsce w przetargu. Decyzję taką podjęły uzasadniały tym, że PESA do 10 listopada (tj. w wyznaczonym jej terminie) nie stawiła się na podpisanie umowy i nie wniosła wymaganego zabezpieczenia należytego do wykonania tej umowy. Zdaniem producenta cała sytuacja była jednak efektem celowego działania krakowskiego MPK, mającego na celu uniemożliwienie podpisania umowy (więcej o sprawie - czytaj tutaj)

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.




Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.