PARTNER PORTALU
  • BGK

UOKiK: Spółdzielnie mieszkaniowe dyskryminują operatorów

  • PAP/Dziennik Gazeta Prawna    26 września 2014 - 12:40
UOKiK: Spółdzielnie mieszkaniowe dyskryminują operatorów

Spółdzielnie mieszkaniowe nie mogą bez uzasadnionego powodu odmawiać przedsiębiorcom telekomunikacyjnym świadczenia usług w administrowanych przez siebie budynkach. Decyzję UOKiK potwierdził Sąd Apelacyjny.




*** AKTUALIZACJA *** 

Z punktu widzenia lokatora korzystne jest, żeby na terenie jednego budynku usługi telekomunikacyjne mogło świadczyć jak najwięcej przedsiębiorców. Ich rywalizacja oznacza bowiem niższe ceny i większą dbałość o klienta. Niestety z doświadczeń UOKiK wynika, że spółdzielnie mieszkaniowe utrudniają lub wręcz uniemożliwiają operatorom działalność na swoim terenie. Podobne praktyki maja miejsce w całej Polsce. Od 2010 Urząd wydał 21 decyzji w takich sprawach, w toku jest 6 postępowań wyjaśniających - informuje UOKIK.

5 września 2014 Sąd Apelacyjny potwierdził decyzję UOKiK w sprawie Spółdzielni Mieszkaniowej Metalurg w Częstochowie. W 2010 r. Urząd stwierdził, ze bezpodstawnie utrudniała ona świadczenie działalności jednemu z przedsiębiorców telekomunikacyjnych. Początkowo odmowę uzasadniono faktem, że usługi dostępu do Internetu i telewizji kablowej oferuje już spółdzielnia. Następnie podawane były inne nieuzasadnione powody np. konieczność przedstawienia szczegółowej dokumentacji technicznej sieci, której wykonanie nie jest wymagane przez przepisy prawa. Przedstawione przez Spółdzielnię wymogi mogły nawet doprowadzić operatorów do poniesienia kosztów, które spowodowałyby nieopłacalność inwestycji (wymaganie wystąpienia do zakładu energetycznego o przydział mocy energii elektrycznej wraz z montażem licznika).

Czytaj też:  Spółdzielnie mieszkaniowe powalczą o miliony

Spółdzielnia odwołała się od decyzji, jednak najpierw Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a potem Sąd Apelacyjny przyznały rację UOKiK. Oddalając apelację, sąd stwierdził m.in., że spółdzielnia nie udowodniła, że udostępnienie zasobów mieszkaniowych uniemożliwi racjonalne korzystanie z nieruchomości.

- Prezes UOKiK nie zawsze może podejmować działania wobec spółdzielni mieszkaniowych. Jej członkowie co do zasady nie są konsumentami i podlegają przepisom prawa spółdzielczego, dlatego Urząd nie jest uprawniony m.in. do interwencji w przypadku sporów pomiędzy nimi a organami spółdzielni. Jednak w świetle przepisów ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów spółdzielnia jest przedsiębiorcą, ponieważ może zajmować się m.in. budową mieszkań, świadczyć usługi telekomunikacyjne, zarządzać swoimi budynkami. Z tego względu Prezes Urzędu ma prawo kontrolować umowy lub regulaminy oferowane mieszkańcom pod kątem naruszania zbiorowych interesów konsumentów, a także przeciwdziałać nadużywaniu przez spółdzielnie pozycji dominującej, chroniąc zarówno przedsiębiorców jak i konsumentów - informuje UOKIK.

--- WCZESNIEJSZE WIADOMOŚCI ---

Spółdzielnie mieszkaniowe w całej Polsce dyskryminują operatorów telekomunikacyjnych. Tak wynika z postępowań prowadzonych przez UOKiK. 

Spółdzielnie mieszkaniowe utrudniają lub wręcz uniemożliwiają dostawcom internetu czy sygnału telewizyjnego działalność na swoim terenie. Od 2010 r. urząd wydał 21 decyzji w takich sprawach, a w toku jest kolejnych sześć postępowań wyjaśniających. Decyzje prezesa UOKiK potwierdzają również sądy, które badają odwołania składane przez spółdzielnie - informuje "Dziennik Gazeta Prawna".

Na monopolistycznych praktykach spółdzielni tracą przede wszystkim mieszkańcy. "Z punktu widzenia lokatora korzystne jest, żeby w jednym budynku usługi telekomunikacyjne mogło świadczyć jak najwięcej przedsiębiorców. Ich rywalizacja oznacza niższe ceny i większą dbałość o klienta" - zauważa Maciej Chmielowski z biura prasowego UOKiK.

Jak ocenia adwokat Mariusz Zając, obecne uregulowania dają przedsiębiorcom telekomunikacyjnym instrument prawny gwarantujący dostęp do budynków mieszkalnych. Ale jak podkreśla ekspert - trzeba pamiętać o długotrwałości procedury uzyskania decyzji dostępowej

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (2)

  • lokator , 2014-09-26 15:03:56

    Urzędnicy z UOKiK - z Panem Chmielowskim !!! Piszecie bzdury !! Spółdzielnie nie utrudniają działalności operatorów . Ale jak ich pojawia się za wiele ---, to pojawia sie problem !!!!! JAKI !!! A , NO TAKI !!! KAŻDY OPERATOR W BLOKU PROWADZI SWOJĄ SIEĆ KAB...LOWĄ !!!!! NA KORYTARZACH TO SA DOSŁOWNE " PAJECZYNY """ KABLOWE !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! A , LOKATORZY CHCĄ ---MIEĆ PORZĄDEK KORYTARZOWY -KABLOWY !!! A , TO OPERATORÓW NIE INTERESUJE !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! W BLOKU MAX. 2 OPERATORÓW !!!!!!!!!!!!!!!!! JASNE !!!!!!!!!!!!!!!!1 PISMAKI !!!!!!!!!!!!!!!!! KROPKA !!!  rozwiń
  • co my robimy, 2014-09-26 13:59:26

    Najpierw niech UOKiK zabierze sie za operatorów i ich praktyki z umowami, naciaganie starszych ludzi na przedłuzanie lub zmianę umówów poprzez telefon, wysokie kary za odstapienie od umowy, bliżej nieokreślone opłaty i nie wiadomo za co. Wielu, nawet wielkich operatorów, powinno być pozbawianych p...rawa prowadzenia działalności oraz nakaz wypłaty odszkodowań. OUKiK nalożył na jednego takiego na V grzywnę 200 tys zł a potem odstapił, natomiast operator nie zmienił kwestionowanych praktyk. W Polsce brak jest ochrony konsumenta i obywatela. Każdy kwestionowany zapis w umowie powinien być uznany za nieważny i z gruntu bez wezwania operator powinien wyplacić odszkodowanie w wartości rocznej usługi.  rozwiń



Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.