PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Upadł kolejny PKS. Nie powiodły się próby uratowania przedsiębiorstwa w Zamościu

  • PW    17 stycznia 2020 - 09:51
Upadł kolejny PKS. Nie powiodły się próby uratowania przedsiębiorstwa w Zamościu
Autobusy PKS Zamość nie kursują od tygodnia (Fot. pks-zamosc.com.pl)

Należąca do samorządu województwa lubelskiego spółka od kilku lat walczyła o utrzymanie się na rynku, ale nic z tego nie wyszło. Autobusy PKS Zamość od tygodnia nie obsługują już dotychczasowych tras w związku z wyrokiem sądu, stawiającym przedsiębiorstwo w stan likwidacji.




  • W 2019 roku PKS Zamość postawiony został w stan upadłości z możliwością zawarcia układu z wierzycielami. Ale płynności finansowej nie udało się odzyskać. 
  • W tym miesiącu - postanowieniem Sądu Rejonowego Lublin-Wschód - spółka znalazła się w stanie upadłości likwidacyjnej. Ostatni raz autobusy PKS Zamość wyjechały na trasy 10 stycznia 2020.
  • Wciąż należący do Skarbu Państwa PKS Częstochowa jest w trakcie procesu likwidacji, który jednak ma pozwolić wyjść spółce na prostą. Uratować niemal w ostatniej chwili udało się PKS Poznań. Wiele przedsiębiorstw spotkał jednak ten sam los co zamojską spółkę. 

Już w 2011 roku przymierzano się do likwidacji przedsiębiorstwa. Wówczas rozpoczął się proces wyprzedaży nieruchomości spółki. Samorząd podejmował różne próby jej ratowania m.in. podnosząc kapitał zakładowy. Pomysłów nie brakowało, ale zabrakło efektów.

Mimo podejmowanych działań PKS Zamość nadal nie był w stanie spłacać swoich zobowiązań, a jego zadłużenie wzrastało (generowało straty na poziomie kilkuset tys. zł rocznie). Nie pomogły też zmiany w zarządzie.

Przed rokiem spółka została postawiona w stan upadłości z możliwością zawarcia układu z wierzycielami. Szansę na odzyskanie płynności finansowej upatrywano w zyskach ze sprzedaży dworca autobusowego. Ale i z tego nic nie wyszło. 

Zobacz też Plaga likwidacji PKS-ów. Mazowsze przestrogą dla innych regionów.

W maju 2019 r. zarząd PKS Zamość skierował do sądu wniosek o ogłoszenie upadłości likwidacyjnej. 8 stycznia 2020 r. postanowieniem Sądu Rejonowego Lublin-Wschód z siedzibą w Świdniku ogłoszono upadłość likwidacyjną. Ostatni raz autobusy PKS Zamość wyjechały na trasy 10 stycznia 2020.

Przewoźnik z Zamościa to kolejna z wielu spółek PKS dawniej tworzących Państwową Komunikację Samochodową, która zakończyła swój żywot. 

W listopadzie informowaliśmy których nie udało się uratować w ostatnich latach. Lista była długa. Jesienią 2019 r. proces likwidacji rozpoczął też PKS Częstochowa, któremu jednak udało się sprzedać swój dworzec autobusowy za 12,6 mln zł i odzyskać płynność finansową. 

Prezes-likwidator tej spółki Ludwik Kubasiak podkreślił w rozmowie z Portalem Samorządowym, że nie chodzi tu o definitywne zakończenie działalności, ale o restrukturyzację przedsiębiorstwa i próbę uzdrowienia sytuacji.

- To jest restrukturyzacja w likwidacji. W takiej formie jak dotychczas PKS nie może już dalej funkcjonować, to już nie te czasy. Transport autobusowy i potoki pasażerskie wyglądają teraz zupełnie inaczej. To nie jest tak, że chcemy się wszystkiego pozbyć i zlikwidować firmę, tylko zrewidować sposób zarządzania nieruchomościami w oparciu o obsługę przewozów pasażerskich. W tym kierunku to zmierza, a nie likwidacji – wyjaśnił Kubasiak.





REKLAMA


Bezprecedensowe w skali Europy forum wielowątkowej dyskusji dotyczącej kluczowych zagadnień dla systemów opieki zdrowotnej. Już 5-6 marca 2020 r. w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach.



×
KOMENTARZE (15)

  • ZERO CZYLI NIC !, 2020-01-28 10:25:27

    Do wsparcie wroga ?: teraz w każdej rodzinie , aby normalnie funkcjonować powinno być co najmniej 2 samochody - bo pozamiejska komunikacja autobusowa w zasadzie nie działa.
  • wsparcie wroga ?, 2020-01-28 07:42:22

    Umiera PKS, czyli nasz narodowy pozamiejski przewożnik autobusowy , a co robi PiS ? - PiS w tym czasie wprowadza dopłaty po 37,5 tys. zł do zakupu aut osobowych , jak podają media , co rozumiem, jako uznanie wyższości transportu indywidualnego nad transportem zbiorowym - Taakie buty !!
  • prywatyzacja cd., 2020-01-20 07:45:32

    Do Medyk: PKS w całym kraju miał duże tereny, najczęściej położone w centrach miast, co oczywiście stanowiło smakowity kąsek dla deweloperów, czy pod budowę galerii handlowych.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.