PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Urząd Transportu Kolejowego ma coraz więcej skarg od pasażerów

  • pt/pap    8 sierpnia 2018 - 06:49
Urząd Transportu Kolejowego ma coraz więcej skarg od pasażerów
W pierwszej połowie 2018 roku pasażerowie skarżyli się na kolej przeszło 600 razy (fot. pixabay)

W pierwszej połowie 2018 roku pasażerowie skarżyli się na kolej przeszło 600 razy - poinformował Urząd Transportu Kolejowego. To więcej niż w tym samym okresie rok wcześniej, ale liczba stwierdzonych nieprawidłowości w pociągach pasażerskich stale maleje.




Do Urzędu Transportu Kolejowego, który przyjmuje skargi pasażerów na nieprawidłowe działanie systemu kolejowego, wpłynęło w pierwszej połowie 2018 roku 612 skarg. Dla porównania: w 2017 roku w tym samym okresie wpłynęło 581 skarg.

Pasażerowie skarżyli się głównie na niewłaściwą obsługę przez konduktorów i pracowników kas biletowych, niekomfortowe warunki przejazdu, m.in. na ogrzewanie i klimatyzację, oraz na rozkłady jazdy, opóźnienia i niesatysfakcjonujący sposób rozpatrzenia skarg przez przewoźników.

Według prezesa UTK Ignacego Góry, który wziął 7 sierpnia udział w briefingu prasowym poświęconym wzmożonym kontrolom pociągów podczas wakacji, większa liczba skarg nie świadczy o tym, że stan pociągów jest gorszy, lecz o tym, że pasażerowie "coraz chętniej korzystają z przysługujących im praw". Chodzi m.in. o odszkodowania z tytułu opóźnień.

"W przypadku opóźnień pociągów każdy pasażer pociągów dalekobieżnych ma prawo do tego, żeby - w przypadku opóźnienia, które sięga powyżej jednej godziny - żądać odszkodowania w wysokości 25 proc. ceny biletu, a jeżeli chodzi o opóźnienie powyżej dwóch godzin może żądać zwrotu 50 proc. kosztów ceny biletu" - przypomniał Góra.

Prezes UTK w rozmowie z dziennikarzami podkreślił, że kontrole, które są prowadzone przez około 70 kontrolerów UTK dotyczą zarówno spraw technicznym, gdzie główny nacisk kładzie się na sprawdzenie pociągu pod kątem bezpieczeństwa, jak i komfortu podróżowania, gdzie m.in. sprawdza się działanie klimatyzacji.

W pierwszej połowie 2018 roku UTK przeprowadziło 204 kontrole pociągów pasażerskich. Jak podkreśla urząd, wskaźnik nieprawidłowości stale spada i w pierwszej połowie tego roku wyniósł 0,8, co oznacza, że na 10 kontroli stwierdzono 8 nieprawidłowości.

Ignacy Góra poinformował, że podczas wakacji UTK przeprowadza więcej kontroli. W lipcu skontrolował ponad 40 pociągów kolonijnych i specjalnych, jeżdżących na duże wydarzenia, np. Opener Festival. "Podczas tych licznych czynności kontrolnych, które wykonujemy, stwierdzamy, że ilość nieprawidłowości spada i to bardzo cieszy" - mówił Ignacy Góra.

Góra podkreślił, że UTK po stwierdzeniu nieprawidłowości może nakazać wyłączenie z użytkowania wagonu, który nie spełnia warunków bezpieczeństwa lub komfortu podróżowania, i nakazać usunięcie nieprawidłowości w określonym czasie. Jeśli decyzja nie zostanie wykonana, prezes UTK może także nałożyć na przewoźnika karę za zwłokę (do 5 tys. euro za każdy dzień) lub - w skrajnych przypadkach - UTK może ukarać przewoźnika karą w wysokości 2 proc. przychodu przedsiębiorstwa. W 2018 roku wydano 16 decyzji o wyłączeniu pociągów z eksploatacji i 30 decyzji o ograniczeniu eksploatacji.

Na nieprawidłowości pasażerowie powinni się w pierwszej kolejności poskarżyć przewoźnikowi, a jeśli jego odpowiedź będzie niesatysfakcjonująca, mogą się skontaktować z Urzędem Transportu Kolejowego. Można to zrobić za pośrednictwem formularza internetowego lub wiadomości e-mail na adres pasazer@utk.gov.pl. Można też zadzwonić na infolinię: 22 460 40 80, czynną od poniedziałku do piątku w godz. 8.15-16.15.

Do UTK można także zgłosić informacje dotyczące bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. W takich sprawach można się kontaktować za pomocą formularza internetowego lub wiadomości e-mail na adres: bezpieczenstwo@utk.gov.pl, albo dzwoniąc na numer: 22 749 15 85.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.