PARTNER PORTALU
  • BGK

Ustawa o odpadach do podpisu prezydenta. Sejm nie poparł poprawek Senatu

  • PAP/KDS    15 grudnia 2017 - 11:26
Ustawa o odpadach do podpisu prezydenta. Sejm nie poparł poprawek Senatu
Odpady mają podlegać lepszej kontroli (fot. Shutterstock)

Podczas piątkowego (15.12) posiedzenia sejmu posłowie nie poparli senackich poprawek do noweli ustawy o odpadach.




• Nowe prawo zakłada uruchomienie elektronicznej bazy danych o produktach i opakowaniach oraz gospodarki odpadami oraz wprowadzenie zmian w sposobie raportowania odbieranych śmieci. 

• Poprawki doprecyzowywały przepisy, w myśl których decyzje o uznaniu produktu za tzw. produkt uboczny miał podejmować marszałek województwa po uzgodnieniu z wojewódzkim inspektorem ochrony środowiska.

• Teraz nowela trafi do podpisu prezydenta.

Zgodnie z ustawą powstanie elektronicznej bazy o odpadach ma pozwolić na ściślejszą kontrolę przekazywania odpadów komunalnych odbieranych m.in. od właścicieli nieruchomości. Wiceminister środowiska Sławomir Mazurek deklarował podczas prac parlamentarnych, że ma ona powstać pod koniec stycznia 2018 r. W pierwszej kolejności pozwoli na rejestrację firm odpadowych, następnie stopniowo system będzie rozszerzany o kolejne funkcjonalności.

Ewidencja odpadów ma być też dodatkowym narzędziem dla Inspekcji Ochrony Środowiska w walce z szarą strefą w gospodarce odpadami.

Czytaj więcej: Cementownie w Polsce lepsze od niemieckich. Polska liderem w Europie

W bazie będą gromadzone informacje m.in. o wprowadzanych do obiegu produktach w opakowaniach, olejach smarowych, oponach, zużytym sprzęcie elektronicznym, bateriach i akumulatorach oraz odpadach z nich powstających. Znaleźć się też tam mają również dane nt. osiąganych poziomów zbierania, odzysku i recyklingu.

Uszczelnieniu systemu ma pomóc też wprowadzenie "kart przyjęcia odpadów". Każdorazowo potwierdzać będzie ona przyjęcie odpadów komunalnych oraz ich masy. Kierowcy transportujący odpady będą musieli mieć przy sobie potwierdzenie wydania takiej karty, co pozwoli na skuteczniejszą kontrolę przewożonych śmieci.

Czytaj więcej: Jest projekt nowelizacji ustawy o porządku i czystości w gminie

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, kierowcy w trakcie kontroli nie muszą okazywać zbiorczych kart przekazania odpadów. Według ministerstwa obecna sytuacja powoduje patologie, ponieważ niektóre firmy odbierające śmieci potwierdzają fikcyjne przetwarzanie odpadów, a później porzucają je np. w lasach.

Firmy zbierające papier, metal, tworzywa sztuczne czy szkło będą musiały sporządzać roczne sprawozdania dotyczące ich masy. Będą zobowiązane przekazywać je wójtom, burmistrzom lub prezydentom miast do 31 stycznia za poprzedni rok kalendarzowy.

Nowe wymagania w zakresie prowadzenia ewidencji odpadów mają zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2020 roku. 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (2)
FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE
Ze względu na ciszę wyborczą komentowanie zostało wyłączone.

  • w.potega@neostrada.pl, 2017-12-18 12:01:17

    Jeśli ,,Karta przejęcia odpadów" (oczywiście wystawiana każdemu właścicielowi odpadów, przy odbiorze ich) będzie dokumentem wyjściowym do wszystkich innych dokumentów, to da się bilansować ruch odpadów i wykryć wszystkie ubytki. Dokument wyjściowy (Kpo) powinien być oczywiście przechowywany min...imum rok, pod rygorem administracyjnej kary. Owe Kpo powinno też stać się podstawą wyliczeń należności właścicieli odpadów za gospodarowanie ich odpadami. Najwięcej wtedy będziemy płacić za odpady resztkowe (mieszane) i trzeba będzie prawdopodobnie niektóre spalarnie zamykać, co przełoży się także na ograniczenie (pomniejszenie) smogu.  rozwiń
  • oli, 2017-12-16 22:10:45

    Zobaczymy czy system się sprawdzi na wysypiskach. Czy nocami lub pod koniec dnia ,,dobrzy zmianowi"nie wpuszczą lewych kursów za drobna oplatę.Tylko monitoring niezalężny przed wysypiskami załatwi sprawę.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.