PARTNER PORTALU
  • BGK

W Polsce jedynie dwa miasta trafiają do międzynarodowych rankingów

  • bad    14 marca 2018 - 18:35
W Polsce jedynie dwa miasta trafiają do międzynarodowych rankingów
Wrocław także wdraża rozwiązania smart city (Fot. Pixabay)

- Jeżeli chodzi o rozwiązania smart city, to niestety w większości przypadków są to tzw. „strzały”, czyli pojedyncze wdrożenia – zwraca uwagę Piotr Hołubowicz, prezes Seedia, start-upu dostarczającego inteligentne rozwiązania do miast.




  • Określenie smart cities stało się określeniem-wytrychem do wprowadzania do miast różnego rodzaju rozwiązań - uważa Piotr Hołubowicz.
  • Jego zdaniem w Polsce mamy dwa miasta, które łapią się do międzynarodowych rankingów smart cities - Warszawę i Wrocław.
  • Miastom zależy na mieszkańcach, ale często mają związane ręce przez budżety i zadania, które mają w budżetach narzucone - dodaje.

Jak wyjaśnia szef Seedia, w zakresie inteligentnych miast chodzi o „czucie” tematu, a nie tylko konkretne technologie. - Nie jestem w stanie powiedzieć, że miasta w ogóle czują ten temat. Określenie smart cities stało się określeniem-wytrychem do wprowadzania do miast różnego rodzaju rozwiązań: od rozwiązań cloud przez rowery miejskie po proste aplikacje mobilne, których jedynym zadaniem jest pokazywanie miejsc turystycznych – mówi Piotr Hołubowicz.

W jego opinii smart city to jednak określenie bardziej holistyczne, wymagające szerszego spojrzenia na tematykę miasta i poszczególnych elementów siatki miejskiej, które mogą współtworzyć większą, spójną całość.

Czytaj też: Zaskakujące wyniki raportu: W polskich miastach brakuje ławek

- Dobrymi praktykami jest budowanie sieci mniejszych elementów, jak ławek solarnych czy przystanków, które spięte są z usługami telekomów i dostawców usług 5G, pozyskują ogromne ilości przydatnych danych dla takich systemów, jak transport czy zarządzanie kryzysowe, edukują obywateli o obranych przez miasto kierunkach rozwoju. Dzięki temu już dziś, budując z małych cegieł, będziemy mogli stworzyć miasta przyszłości – twierdzi Piotr Hołubowicz.

Piotr Hołubowicz zwraca uwagę, że w Polsce mamy dwa miasta, które łapią się do międzynarodowych rankingów smart cities: Warszawę i Wrocław.

- Z naszych doświadczeń docenić można również Lublin czy Rzeszów, które mocno wspierają gromadzenie danych z miasta, akcentują potrzebę inteligentnego zaspokajania potrzeb mieszkańców. Coraz więcej jest również mniejszych miast, które poszukują rozwiązań z obszarów smart, jak np. Gostynin, który na terenie całego powiatu prowadzi właśnie projekt Eco-Solaris – wyjaśnia Piotr Hołubowicz. - Na świecie świetnym przykładem jest prowadzący rok do roku w rankingach Singapur, ale wspomnieć muszę również świetnie plasujące się miasta europejskie: Londyn, Berlin, Paryż. Generalnie europejskie stolice bardzo dobrze rozumieją, jak dbać o obywateli - dodaje.

Prezes Seedia dodaje, że w większości przypadków niestety są to tzw. „strzały”, czyli pojedyncze wdrożenia. Również producenci dopiero powoli otwierają się na przedstawianie wspólnych standardów i zahaczanie również o element strategii miast, dodatkowo integrując swoje rozwiązania.

Dobrymi przykładami są tu takie firmy jak Orange czy Ericsson. Na rynku pojawia się również coraz więcej firm, które rozumieją, dlaczego czynienie miast "smart" jest tak ważne i pracują z miastami nad długoletnimi strategiami. Miasta muszą mierzyć się ze zmianami politycznymi, co nie ułatwia realizowania strategii 10-letnich, ale to dobry kierunek.

Piotr Hołubowicz zwraca uwagę, że miastom zależy na mieszkańcach, ale często mają związane ręce przez budżety i zadania, które mają w budżetach narzucone.

- Wielkim zadaniem dla innowacyjnych firm jest odnalezienie modeli znalezienia się w miastach - zarówno biznesowych, jak i sektorowych. I to właśnie często jest tematem rozmów z miastami. Nie czy, a jak. Pozytywnie zaskakuje mnie to, że coraz więcej osób decyzyjnych nie mówi "bzdura", tylko kiwa głową i mówi „tak, rozumiem, że tego potrzebujemy i wiemy, jak te innowacje wykorzystać w naszym mieście” – podkreśla Piotr Hołubowicz.

W jego opinii coraz więcej miast będzie miało strategie wieloletnie, oparte o partnerstwa z dużymi firmami, ale też wdrożenia lokalne.

 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.




Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.