PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Warszawskie tramwaje nowej generacji „eko”. Co to oznacza dla pasażerów?

  • Piotr Stefaniak    13 czerwca 2019 - 16:30

Kupowane od Hyudai Rotem tramwaje mile zaskoczą warszawiaków, zarówno pod względem funkcjonalności, jak i oferowanych wielu rozwiązań służących ochronie środowiska. Także dzięki temu, że wyciągnęliśmy wnioski z pewnych niedoskonałości użytkowanych tramwajów i w specyfikacjach technicznych wprowadziliśmy wiele takich rozwiązań oraz ergonomicznych. Nie ma co ukrywać, cena zakupu jest bardzo, bardzo atrakcyjna i korzystamy z niej. Nie obawiamy się, że – wzorem budownictwa infrastrukturalnego – niska cena oferty może spowodować jakieś problemy w realizacji kontraktu przez oferenta – mówi w rozmowie z Portalsamorzadowy.pl Wojciech Bartelski, prezes spółki Tramwaje Warszawskie.





Jak informowaliśmy, 12 czerwca przedstawiciele zarządu spółki Tramwaje Warszawskie i południowokoreańskiej Hyundai Rotem Company (HRC) podpisali umowę największy w Polsce przetarg na dostawy tramwajów. 

Nowe tramwaje będą niskopodłogowe, co jest najważniejsze dla pasażerów, jak wynika z badań spółki. Zaliczane są do nowej generacji pod względem oferowanych rozwiązań „eko”.

Będą mieć nowoczesny system zasilania, co ograniczy zużycie prądu, natomiast urządzenia rekuperacji – zwiększą wolumen odzyskiwanej energii podczas hamowania wagonów.

- To oznacza dla nas spore oszczędności w przyszłości na mniejsze zakupy prądu, a idąc dalej – mniejsze spalanie węgla w polskich elektrowniach – podkreśla Wojciech Bartelski, prezes spółki Tramwaje Warszawskie.

Tramwaje mają mieć skrętne wózki, czego efektem będzie zmniejszenie tempa zużycia kół i szyn, a co za tym idzie – liczbę godzin napraw oraz zużytych podzespołów. Będą one też miały specjalne układy smarowania, do eliminacji pisków na zakrętach.

- Nasze wymogi ergonomiczne mają zapewnić, że jazda nimi będzie bardziej płynna, dopracowana w szczegółach, łącznie z funkcjonującą bez zarzutu klimatyzacją – dodaje prezes.- Dla pasażerów oznacza dalsze podnoszenie jakości naszej oferty komunikacji na wyższy poziom, znany z miast zachodnich, na których się wzorujemy.

Spółka ma zapewnione finansowanie 123 tramwajów, czyli podstawowej części umowy z Hyundai Rotem. O zakupie opcjonalnym, 90 sztuk (koszt 800 mln zł) przesądzi możliwość pozyskania dofinansowania unijnego z nowej perspektywy finansowej oraz dokapitalizowania spółki przez urząd miasta.  

Patrz też: Największy tramwajowy kontrakt w Polsce podpisany

- Mamy nadzieję, że uda się nam skorzystać z opcji – dodaje prezes Bartelski. – Dodatkowe tramwaje trafią w większości na nowe 25 kilometrów tras, których budowę planujemy.

Powiedział też, że Hyundai składał ofertę dwukrotnie i była ona na podobnej wysokości. Wskazuje to na dobrze przeprowadzoną kalkulację oferty. Szczególnie, że nie wystąpił problem z kontraktów infrastrukturalnych, które realizowane są w kilka nawet lat po kosztorysowaniu oferty.

- Kontrakt z Hyundai został zawarty w kilka miesięcy po złożeniu przez niego wtórnej oferty, a ceny w tym okresie nie wzrosły istotnie – dodaje prezes. - Praktycznie produkcja rozpocznie się natychmiast. Jestem dobrej myśli realizacji kontraktu.     

Patrz też: Tramwajami dla Warszawy Hyundai przeciera szlak do inwestycji w Polsce?

 

 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.