PARTNERZY PORTALU

We wtorek start roweru metropolitalnego - Mevo

  • pap/pt    23 marca 2019 - 13:38
We wtorek start roweru metropolitalnego - Mevo
Pierwsze testowe rowery MEVO mat. OM G-G-S

We wtorek, 26 marca w Trójmieście i 11 okolicznych gminach wystartuje system publicznego roweru metropolitalnego - Mevo. Ponad 1200 pojazdów ze wspomaganiem elektrycznym będzie dostępnych na 660 stacjach. Docelowo pojazdów ma być ponad 4 tysiące.




O planowanym na wtorek uruchomieniu systemu poinformował Jarosław Maciejewski, specjalista ds. komunikacji Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot (OMG-G-S), które to stowarzyszenie kierowało organizacją systemu w imieniu zrzeszonych w nim samorządów.

Maciejewski przypomniał, że Mevo będzie największym w Europie systemem rowerów publicznych, składającym się wyłącznie z rowerów wspomaganych elektrycznie. Planowany na 26 marca rozruch systemu poprzedziły trwające blisko miesiąc testy. Próby przechodziły wszystkie elementy systemu: stacje postojowe, aplikacja służąca do wypożyczania pojazdów, strona internetowa projektu oraz centra kontaktu i nadzoru.

"Jednym z największych wyzwań okazał się GPS. Było to niezwykle ważne z punktu widzenia użytkowników. Z uwagi na fakt, że rowery można pozostawiać w dowolnym miejscu miast, działanie systemu GPS pozwalającego na precyzyjną lokalizację rowerów jest kluczowe" - poinformował Maciejewski.

Po pomyślnym zakończeniu testów, od wtorku, pojazdy będzie można wypożyczać na 660 stacjach oznakowanych totemami z logo Mevo. Początkowo będzie na nich dostępnych ponad 1200 rowerów z napędem wspomaganym elektrycznie. Niedługo potem system ma zostać powiększony do 4080 pojazdów.

Pojazdy będą dostępne w 14 gminach. Poza Trójmiastem będą to Tczew, Pruszcz Gdański, Rumia, Reda, Puck, Władysławowo, Żukowo, Kartuzy, Stężyca, Somonino i Sierakowice.

System opłat za korzystanie z systemu Mevo przewiduje kilka rożnych taryf. Rower można będzie wypożyczyć, płacąc 10 groszy za każda minutę. Możliwe też będzie m.in. wypożyczenie na dwa lub pięć dni (za odpowiednio 20 i 40 zł). Najbardziej korzystny system to opłata abonamentowa: miesięczna (wynosi 10 zł i pozwala na 90 minut jazdy każdego dnia) lub roczna (100 zł, także pozwala na 90 minut jazdy każdego dnia).

Na pewnym obszarze, za dodatkową opłatą w wysokości 3 zł, można też będzie pozostawić rower poza stacją. Osoby, które wypożyczą rower pozostawiony poza stacją i odstawią na nią pojazd, mogą z kolei liczyć na premię w wysokości 2 zł.

Do obowiązków operatora należeć będzie m.in. bieżące ładowanie rowerowych akumulatorów, a także dbanie o to, by każdego ranka na poszczególnych stacjach znajdowała się bazowa liczba jednośladów.

Dzięki wspomaganiu elektrycznemu przejechanie takim pojazdem 5-6 km ma wymagać tyle samo wysiłku, co pokonanie 1-2 km na standardowym jednośladzie. Elektryczne rowery mają być też pomocne w podróżach po pagórkowatych obszarach, częstych na terenie Trójmiasta i w jego okolicach.

Rower metropolitalny miał ruszyć w listopadzie ub.r. Z powodu problemów z przygotowaniem infrastruktury inauguracja opóźniła się.

Na realizację Systemu OMG-G-S zabezpieczył kwotę 56,5 mln zł brutto (w tym 23,6 mln zł na dostawę systemu oraz 32,9 mln zł na świadczenie usługi zarządzania i eksploatacji systemu przez 78 miesięcy). Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.

Władze samorządowe zaznaczają, że budowa systemu ma się przyczynić do zwiększenia mobilności podróżnych i stworzenia atrakcyjnej alternatywy wobec komunikacji samochodowej. Intencją samorządów jest uzupełnienie oferty transportu publicznego o system roweru miejskiego, który ma być wykorzystywany nie tylko do celów rekreacyjno-turystycznych, ale przede wszystkim jako kolejny środek transportu

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!