PARTNER PORTALU
  • BGK

Więcej połączeń kolejowych na Śląsku. To ruch w kierunku Kolei Metropolitalnej

  • Tomasz Klyta    12 grudnia 2019 - 14:05
Więcej połączeń kolejowych na Śląsku. To ruch w kierunku Kolei Metropolitalnej
Od 15 grudnia na terenie GZM będzie o 40 połączeń kolejowych więcej(fot. Koleje Śląskie)

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia dofinansuje 40 połączeń Kolei Śląskich na swoim obszarze. Nowy rozkład jazdy uwzględniający to rozwiązanie zacznie obowiązywać od 15 grudnia 2019 r. Na ten cel przeznaczono 6 mln zł.




  • Najwięcej z dodatkowych 40 połączeń - bo aż 16 - połączy Gliwice z Katowicami. 
  • Idziemy w stronę utworzenia Kolei Metropolitalnej. Wzrost liczby połączeń między miastami w oparciu o istniejącą infrastrukturę to pierwszy etap tworzenia tego systemu - mówi Grzegorz Kwitek, członek zarządu GZM.
  • Od powołania GZM w 2017 r. jej przedstawiciele podkreślają, że podstawą transportu publicznego w Metropolii powinien być transport szynowy.

- Chcemy, aby zmiany były widoczne dla pasażerów i były sygnałem, że transport kolejowy ma u nas duży potencjał rozwoju. Po pierwszych bardzo dobrych doświadczeniach we współpracy z Urzędem Marszałkowskim, polegających na sfinansowaniu 15 połączeń Kolei Śląskich w obecnym rozkładzie jazdy, zdecydowaliśmy, że konieczne jest rozwijanie tego modelu współdziałania. Od grudnia będzie realizowanych 40 kursów, które zostaną sfinansowane z budżetu Metropolii - mówi Grzegorz Kwitek.

Najwięcej, 16 połączeń dotyczy trasy Gliwice-Katowice, gdzie podróżuje najwięcej pasażerów. Finansowane przez GZM kursy zostaną wprowadzone także na kierunkach Dąbrowa Górnicza Ząbkowice-Gliwice (9 połączeń), Sosnowiec Główny-Gliwice (2 połączenia) oraz Tychy Lodowisko- Katowice (6 połączeń), Tychy Lodowisko-Sosnowiec (4 połączenia) i Tychy Lodowisko-Dąbrowa Górnicza Ząbkowice (1 połączenie). Nowością będą dwa połączenia na trasie Katowice-Mikołów-Katowice.

Od początku organizacji GZM (została powołana w 2017 r.) jej przedstawiciele akcentowali, że podstawą transportu publicznego na terenie Metropolii powinien być transport szynowy, który przez ostatnich 30 lat tracił tam na znaczeniu. Deklarując wolę odwrócenia tej tendencji, samorządowcy w 2018 r. zamówili opracowanie koncepcji tzw. kolei metropolitalnej. Przetarg wygrali eksperci Politechniki Śląskiej. Przygotowano cztery warianty przyszłej kolei metropolitalnej(zostały ogłoszone w styczniu 2019 r.) 

Pierwszy z nich, określony jako W0, zakłada wykorzystanie istniejących linii kolejowych, zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe.

Kolej metropolitalna w wariancie W0 ograniczać ma się do relacji Gliwice - Dąbrowa Górnicza Ząbkowice oraz Tarnowskie Góry - Tychy Lodowisko. Zakładane działania obejmują zaplanowane już: zakupy taboru przez GZM i modyfikacje rozkładów jazdy, które zapewniłyby - szczególnie na trasie Gliwice - Ząbkowice, kursowanie pociągów co najmniej co 15 minut w szczycie.

Wariant W1 zakłada wykorzystanie tych samych przebiegów linii (jednak z wydzielonymi dla kolei metropolitalnej torowiskami) oraz wydłużenie jej południowej trasy do stacji Nowy Bieruń. Taki główny szkielet linii miałby 123 km.

Kolejne warianty zakładają wykorzystanie, prócz istniejącej tzw. kolei ciężkiej (w standardzie UIC), kolei lekkiej (na kształt warszawskiej WKD) oraz - w przyszłości - np. monorail. W wariancie W2 zakłada się ponadto m.in. poprowadzenie wydzielonymi technicznie lub jedynie organizacyjnie odcinkami połączenia Gliwice - Ruda Halemba - Mikołów - Tychy Lodowisko (pod kątem kolei lekkiej, z częściowo odbudowaną lub nową infrastrukturą).

Wariant W3 zakłada dodatkowo m.in. rozszerzenie metropolitalnej kolei ciężkiej o odcinki: Ruda Bielszowice - Panewnik - Giszowiec - Katowice Szopienice czy rozszerzenie systemu kolei lekkiej o połączenia: Gliwice - Knurów Szczygłowice (częściowo śladem dawnej kolei wąskotorowej) i Knurów - Ornontowice/Orzesze. Łączna długość linii sięga wówczas 427 km, a łączna liczba nowych przystanków to 61.

Czytaj także: Od niedzieli nowy rozkład jazdy pociągów. Sporo się zmienia

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.