PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Wild: Każda złotówka zainwestowana w lotnisko może być uznana za niedozwoloną pomoc publiczną

  • PAP/AT    26 czerwca 2019 - 07:31
Wild: Każda złotówka zainwestowana w lotnisko może być uznana za niedozwoloną pomoc publiczną
Mikołaj Wild (fot.gov.pl)

Raport EY wykazał, że każda złotówka zainwestowana w port lotniczy Modlin z publicznych pieniędzy może być uznana za niedozwoloną pomoc publiczną - powiedział wiceminister infrastruktury Mikołaj Wild.




  • Raport EY ws. lotniska w Modlinie miał on pokazać, jaka będzie wycena spółki w ramach badania due diligence, oraz co wykaże test prywatnego inwestora.
  • Raport wykazał, że każda zainwestowana złotówka może być uznana za niedozwoloną pomoc publiczną - zaznaczył wiceminister infrastruktury Mikołaj Wild.
  • Jak dodał, byłoby to realnym zagrożeniem dla lotniska.

Przygotowanie raportu ws. lotniska wiceminister Wild zlecił firmie audytorskiej EY. Miał on pokazać, jaka będzie wycena spółki w ramach prowadzonego w Modlinie przez EY badania due diligence, oraz co wykaże test prywatnego inwestora.

"Wynik testu prywatnego inwestora pokazał, że każda złotówka zainwestowana w lotnisko w Modlinie, może być uznana za niedozwoloną pomoc publiczną, co oznaczałoby konieczność jej zwrotu z odsetkami, a to jest realnym zagrożeniem dla portu, a nie pomocą dla lotniska" - powiedział Wild.

W ubiegłym tygodniu Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze" (PPL) - jeden z udziałowców spółki Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin - zaprezentowało wyniki raportu pozostałym udziałowcom. Oprócz PPL, udziałowcami są: Agencja Mienia Wojskowego, Województwo Mazowieckie i Nowy Dwór Mazowiecki. AMW ma 32,71 proc. udziałów, Województwo Mazowieckie - 33,84 proc., PPL - 28,87 proc., a Nowy Dwór Mazowiecki - 4,57 proc.

Prezes PPL Mariusz Szpikowski powiedział wówczas, że z raportu wynika, iż port w Modlinie "jest nierentowny i nie ma szans na rentowność w obecnym kształcie". "A żeby istniał inaczej, do roku 2027-2029 należy tam zainwestować przynajmniej 550 mln zł. A to oczywiście nie ma żadnego uzasadnienia" - mówił.

Czytaj też: Lotnisko w Modlinie potrzebuje inwestycyjnej rewolucji. Inaczej może przestać działać

Przypomniał, że Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin ocenił swoje potrzeby inwestycyjne w latach 2019-2029 na ok. 250 mln zł, a władze województwa mazowieckiego planują dokapitalizować spółkę 50 mln zł - zgodę na to wyraził już sejmik.

Jak przekazało PPL, firma EY w raporcie oceniła wytrzymałość drogi startowej na 10 lat, opierając się na danych z 2017 r. Obecnie droga startowa lotniska w Modlinie ma 2 500 m, a przepustowość portu to 3-3,5 mln pasażerów.

W kwietniu PPL zaprezentowało analizę firmy Arup, z której wynikało, że w pierwszej fazie rozbudowy droga startowa zostałaby wydłużona do 2 800 m, przepustowość portu zwiększono by do 8-10 mln pasażerów rocznie. Nakłady inwestycyjne to 1 045 mln zł, czas do przeniesienia ruchu - 45 miesięcy.

W odpowiedzi na analizę Arupa, zarządzający lotniskiem w Modlinie zaprezentowało w kwietniu swoje wyliczenia - w ciągu najbliższych 20 miesięcy port mógłby zostać zmodernizowany, tak by osiągnąć przepustowość 7-8 mln pasażerów rocznie, kosztem 183 mln zł. W drugim etapie w ciągu 45 miesięcy przepustowość lotniska zwiększyłaby się do poziomu 10-12 mln pasażerów za 446 mln zł, w tym etapie wybudowany byłby też drugi pas startowy. A w trzecim - w ciągu 60 miesięcy przepustowość lotniska zwiększyłaby się do poziomu 15-17 mln pasażerów rocznie, za kwotę 198 mln zł. Łącznie koszty rozbudowy to 827 mln zł.

Lotnisko w Modlinie istnieje od 2012 r. i obsługuje regularne rejsy irlandzkiego przewoźnika Ryanair. Od początku tego roku do końca maja lotnisko obsłużyło 1 mln 285 tys. 199 pasażerów. Na lotnisku pojawiły się kierunki czarterowe. W 2018 roku z portu skorzystało ponad 3 mln pasażerów.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • krajan, 2019-06-26 12:51:46

    Panie Ministrze Wydanie publicznych pieniędzy w budowę czy rozbudowę każdego lotniska jest nie dozwolone wg pana tezy Proponuje by przy budowie CPK, państwo poniosło koszty budowy dróg startowych z określoną płytą postojową, jako inwestycja strategiczna i wojskowa dla godziny W W czasie pokoju wł...aściciel lotniska płaci koszty dzierżawy Pomysł dofinansowania Modlina z samorządowych i publicznych pieniędzy jest korupcjogenny Czemu właściciel lotniska nie bierze kredytu komercyjnego, który musi spłacić w określonym czasie i na określonych warunkach Czemu podatnicy którzy nie korzystają z lotnictwa mają finansować i dokładać tym co latają Czemu my podatnicy mamy wzbogacać zagraniczną firmę lotniczą która jest jedynym użytkownikiem lotniska, na dodatek za cenę kilka razy niższą niż inni Czy uważacie ze my podatnicy i wyborcy jesteśmy tak naiwni i durni, ze nie widzimy tu wielkiej korupcji w której uczestniczą znaczący decydenci Kto uwierzy ze robią to z głupoty, a nie z ukrytego zysku Gdzie tu sa właściwe służby państwa Chyba ze skład udziałowców w Modlinie, gwarantuje bez karność  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.