PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Wkrótce Warszawa jak Londyn. Przetarg gigant bliski rozstrzygnięcia

  • Tomasz Klyta    12 lutego 2019 - 13:22
Wkrótce Warszawa jak Londyn. Przetarg gigant bliski rozstrzygnięcia
Solaris Urbino 18 electric testowany w Warszawie. (zdj. UM Warszawa)

W przetargu Urzędu Miasta Stołecznego Warszawa na dostawę autobusów dla Warszawy wpłynęła tylko jedna oferta. 130 elektrycznych przegubowych autobusów najprawdopodobniej dostarczy Solaris Bus & Coach. Oferta warta prawie 400 mln zł mieści się w budżecie zamawiającego. To jeden z największych europejskich przetargów na dostawę elektrobusów.




  • Dzięki zamówieniu Warszawa, jako drugie po Londynie miasto w Europie, będzie miała ponad sto autobusów elektrycznych.
  • Wpłynęła tylko jedna oferta. Umowę wartą prawie 400 mln zł najprawdopodobniej podpisze firma Solaris Bus&Coach.
  • Pierwsze autobusy wyjadą na ulice stolicy w 2020 r. 

Jak przekonują urzędnicy ze stołecznego ratusza, przetarg na dostawę 130 autobusów elektrycznych jest jednym z największych europejskich przetargów tego typu. Chętnie porównują się przy tym do Londynu przypominając, że tylko stolica Wielkiej Brytanii i stolica Polski będą miały po ponad 100 autobusów elektrycznych.

- Inwestujemy w ekologiczny i zeroemisyjny transport publiczny. Obok budowy kolejnych tras tramwajowych i nowych linii metra, sukcesywnie będziemy wymieniać tabor autobusowy. Będą to wyłącznie pojazdy napędzane gazem lub energią elektryczną - mówi Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.

W postępowaniu swoją ofertę złożył tylko Solaris Bus & Coach. Za wyprodukowanie elektrobusów firma chce niespełna 400 mln zł. Ratusz planował przeznaczyć na inwestycję maksymalnie 431 mln zł. Teraz komisja przetargowa zbada poprawność złożonej oferty.

Każdy z pojazdów będzie miał klimatyzację, elektroniczne systemy informacji pasażerskiej, monitoring zewnętrzny i wewnętrzny, automat biletowy oraz liczne udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami oraz niewidomych i niedowidzących. Autobusy nie będą emitowały spalin, a przy tym będą niezwykle ciche. 

Po zakończeniu dostawy, z Traktu Królewskiego znikną ostatnie autobusy zasilane olejem napędowym. Pierwsze z zamówionych elektrobusów będą mogły wyjechać na linie na początku 2020 roku.

Dodatkowym przedsięwzięciem będzie budowa sieci pantografowych ładowarek ulicznych na pętlach autobusowych w 20 punktach Warszawy. Pierwsza z nich działa przy ulicy Spartańskiej dla linii 222. Kolejne urządzenia wkrótce zostaną uruchomione przy ul. Konwiktorskiej, a w przygotowaniu są punkty ładowania na Nowodworach, Szczęśliwcach i w Wilanowie. W tej ostatniej lokalizacji stanie sześć urządzeń.

To kolejny, w przeciągu kilku dni, olbrzymi przetarg na dostawę pojazdów komunikacji publicznej w Warszawie. W piątek 8 lutego Tramwaje Warszawskie poinformowały o zakończeniu postępowania dotyczącego dostawy 213 tramwajów. Umowę, wartą 1,826 mld zł netto, wygrała koerańska firma Hyundai Rotem. 

Zgodnie z ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych w 2020 r. gminy i powiaty powyżej 50 tys. mieszkańców powinny zapewnić udział pojazdów elektrycznych we flocie użytkowanych pojazdów na poziomie 10 procent. Podobne wymogi dotyczą świadczenia usługi komunikacji miejskiej oraz innych zadań własnych gminy.

Do tej pory, obowiązek ten zrealizowały Inowrocław i Jaworzno. W najbliższym czasie, przetargi na dostawę autobusów zero- lub niskoemisyjnych ogłoszą Radom i Lublin.

 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (4)

  • Jacek, 2019-02-13 10:18:53

    Do Coyote: A poza tym nie ma takiego miasta jak Londyn.Londek zdrój to Tak,ale Londyn?
  • Kajot, 2019-02-13 08:49:05

    Do Coyote: Nie chodzi żeby się ścigać z "LEWYM" Londynem, który dostateczni dużo wydrenował wszelkich dóbr tego świata. Ponadto, tyłki londyńczykom polscy piloci obronili, za co tamci kazali sobie sowicie zapłacić, itd, itp. Chodzi o to, żeby nie chwalić, a nawet kupować obcych tramw...ajów (części, serwis), kiedy Polacy produkują dobry sprzęt komunikacyjny. Warszawa jest przykładem antypatriotyzmmu gospodarczego dla całej Europy. No cóż. "Jakie drewno, taki klin, jaki ojciec, taki syn",itd. Przykładów aż nadto, by tego nie widzieć i wiedzieć.  rozwiń
  • rei, 2019-02-12 17:11:22

    Wrocław raczej się nie wyrobi. Tylko diesle kupuje. Chyba że ustawa bierze pod uwagę całość komunikacji włącznie z tramwajami.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.