PARTNER PORTALU
  • BGK

Województwo śląskie ma założenia polityki rowerowej

  • pap/mg    7 czerwca 2019 - 17:28
Województwo śląskie ma założenia polityki rowerowej
Założenia regionalnej polityki rowerowej woj. śląskiego powstały m.in. na bazie wcześniej sporządzonych audytów i ekspertyz (fot. Pixabay)

Założenia regionalnej polityki rowerowej zawierają koncepcje sieci regionalnych oraz wytyczne dotyczące infrastruktury rowerowej. Założenia zostały przyjęte przez zarząd regionu.




  • Założenia regionalnej polityki rowerowej woj. śląskiego powstały m.in. na bazie wcześniej sporządzonych audytów i ekspertyz.
  • Wśród kryteriów projektowania i budowy regionalnych tras rowerowych zaznaczono m.in., że powinny one umożliwiać podróżowanie na rowerze turystycznym (z oponami o szerokości 28 mm), z prędkością 20 km/h, z bagażem o ciężarze 20 kg, a także dawać możliwość pokonania trasy na tandemie, rowerem z przyczepą, czy rowerem specjalnym.
  • Opisano też koncepcję Velo Silesia - tworzenia tras rowerowych o wysokim standardzie, na bazie nieczynnych szlaków kolejowych.

Jak wynika z informacji na podstronie internetowej "Forum przestrzeni", głównego serwisu internetowego urzędu marszałkowskiego woj. śląskiego, założenia regionalnej polityki rowerowej przyjął w ostatnich dniach zarząd województwa.

W dokumencie określono m.in. postulowane "korytarze ruchu rowerowego", czyli pasy terenu, w obrębie których wytyczone i budowane mają być regionalne trasy rowerowe. Opracowanie określa też standardy techniczne oraz sposób znakowania regionalnych tras rowerowych.

Założenia regionalnej polityki rowerowej woj. śląskiego powstały m.in. na bazie wcześniej sporządzonych audytów i ekspertyz. Oprócz włączenia istniejących rozwiązań, jak Wiślana Trasa Rowerowa, uwzględniają koncepcje wypracowane w poprzednich latach. W tym kontekście w dokumencie wymieniono np. rowerowy Szlak Orlich Gniazd - równoległy do znanego pieszego szlaku z Częstochowy do Krakowa, wzdłuż warowni i innych atrakcji Jury Krakowsko-Częstochowskiej.

Opisano też koncepcję Velo Silesia - tworzenia tras rowerowych o wysokim standardzie, na bazie nieczynnych szlaków kolejowych. Założenia mieszczą również Szlak Wielkich Jezior - pomysł połączenia trasą rowerową jezior: Żywieckiego, Goczałkowickiego, Paprocańskiego oraz Doliny Trzech Stawów w Katowicach.

Ponadto, wzięto pod uwagę wyniki ekspertyzy zleconej przez zarząd województwa i wykonanej w latach 2017-2018 ws. możliwości stworzenia spójnej sieci regionalnych tras rowerowych. W efekcie w dokumencie określono główne korytarze ruchu rowerowego, w których powstawać mają przyszłe regionalne trasy rowerowe. Na zamykającym opracowanie schemacie uwzględniono także korytarze tras ponadregionalnych.

Wśród kryteriów projektowania i budowy regionalnych tras rowerowych zaznaczono m.in., że powinny one umożliwiać podróżowanie na rowerze turystycznym (z oponami o szerokości 28 mm), z prędkością 20 km/h, z bagażem o ciężarze 20 kg, a także dawać możliwość pokonania trasy na tandemie, rowerem z przyczepą, czy rowerem specjalnym (np. dla osób niepełnosprawnych).

Szerokość takich tras powinna pozwalać na wygodne i bezpieczne poruszanie się rowerzystów jadących w obu kierunkach. Zalecana szerokość trasy rowerowej to 4 m, a minimalna 2 m (dla ruchu w obu kierunkach) i 1,5 m (w jednym kierunku).

Trasy takie powinny mieć nawierzchnie bitumiczne (asfaltową) lub wykonane z innego materiału o parametrach odpowiadających równej nawierzchni asfaltowej - z wyjątkiem np. rezerwatów, gdzie dopuszczalny jest szuter. Muszą być przejezdne na całej długości w każdych warunkach pogodowych, nie może na nich tworzyć się ani zalegać błoto. W ich przebiegu niedopuszczalne są odcinki piaszczyste, przeszkody wymagające zejścia z roweru lub jego przenoszenia oraz odcinki z uciążliwym hałasem, odorem, kurzem i spalinami, objazdami, długimi lub stromymi podjazdami czy monotonne.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • rowrzysta, 2019-06-10 17:44:39

    To już kolejne opracowanie, a ja bym chciał bezpiecznie dojechać rowerem do sklepu, urzędu czy znajomego, a może nawet na przystanek autobusowy czy stację kolejową. Inaczej mówiąc brak jest koncepcji na rozwiązanie transportu publicznego i związaną z tym ochroną środowiska. Wczoraj jeździłem rowerem... po Rzeszowie i wstydziłem się jako rodowity Ślązak. Może by tak władze województwa wybrały się na wycieczkę do Rzeszowa czy Kopenhagi zamiast płacić różnym dziwnym doradcom.  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.