PARTNER PORTALU

Wpływ regulacji UE na ciepłownictwo

Wpływ regulacji UE na ciepłownictwo

Rozwój kogeneracji pozwala na konkurencyjne dostarczanie ciepła, wzrost bezpieczeństwa energetycznego i ochronę środowiska – mówi Jacek Szymczak, prezes Izby Gospodarczej Ciepłownictwo Polskie.




Wiele kontrowersji wzbudziło zamieszenie wokół przyjętych przez Komisję Europejską benchmarków na emisję CO2. Jaki to będzie miało wpływ na polski sektor ciepłowniczy?

W roku 2010 w Komisji Europejskiej toczyły się prace dotyczące zasad systemu handlu emisjami, w które aktywnie włączały się m.in. Ministerstwo Gospodarki, Ministerstwo Środowiska oraz samorządy gospodarcze, w tym IGCP. W oparciu o przyjęte założenia na bazie dyrektywy ETS ma zostać podjęta przez KE decyzja, jak w praktyce zapisy z dyrektywy mają być realizowane. Wcześniejsze stanowisko KE było takie, żeby w odniesieniu do ciepłownictwa i elektroenergetyki zastosować tzw. układ odniesienia do 10 proc. najbardziej efektywnych instalacji w Unii Europejskiej, co w praktyce oznacza, że byłby to benchmarking do instalacji wytwarzającej ciepło w oparciu o gaz ziemny.

Problem polega na tym, że w polskim ciepłownictwie w 75 proc. wykorzystywany jest węgiel, a gaz tylko w 6 proc. Wskaźnik emisyjności, liczony w kg CO2 na GJ, w przypadku gazu jest niemal dwukrotnie mniejszy niż w przypadku węgla. Zasada przyjęta w dyrektywie ETS (o handlu emisjami) mówi, że przedsiębiorstwa objęte systemem ETS od roku 2013 roku 20 proc. uprawnień przedsiębiorstwa będą musiały kupować na rynku a 80 proc. będzie uprawnień darmowych. W kolejnych latach ten wskaźnik będzie zmniejszany, aż do roku 2020, kiedy 70 proc. uprawnień ma być kupowanych a 30 proc. darmowych, w 2027 r. wszystkie uprawnienia do emisji CO2 mają być kupowane. Jeżeli wszedłby w życie układ benchamarkingu gazowego, to w praktyce oznaczałoby to, że od 2013 r. polskie przedsiębiorstwa ciepłownicze musiałyby kupować nie 20 proc. a ok. 50 proc. uprawnień do emisji, co groziłoby istotną, skokową, podwyżką cen ciepła.

Ciekawym i do końca jeszcze nie rozpracowanym stanowiskiem jest stanowisko z 15 grudnia 2010 r. w którym KE z benchmarkingu gazowego wyłączyła gospodarstwa domowe. Komisja wskazuje, że dla gospodarstw domowych w 2013 r. wszystkie uprawnienia będą darmowe a liczba tych uprawnień będzie ustalona na podstawie średniej emisji z lat 2005-2008. W 2014 liczba darmowych uprawnień zmniejszyłaby się o 10 proc., czyli 10 proc. uprawnień trzeba by dokupić.

W kolejnych latach, co roku liczba darmowych uprawnień zmniejszałaby się o kolejne 10 proc., tak by ok. 2020 r. oba systemy – w oparciu o benchmarking gazowy i wskaźnik administracyjny – spotkały się i ok. 30 proc. uprawnień byłoby darmowych a 70 proc. byłoby kupowanych na rynku. Wydaje się, że taki system uchroniłby gospodarstwa domowe przed skokowym wzrostem cen ciepła od 2013 r. Ten pomysł jest jeszcze wciąż świeży, więc rodzi się wiele pytań, np. jaka jest definicja gospodarstwa domowego, rodzą się wątpliwości natury technicznej związane z rozliczaniem ciepła dostarczanego w tym samych budynkach dla gospodarstw domowych i lokali użytkowych.




Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę


×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.



Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!