PARTNERZY PORTALU

Wrocław inwestuje w tramwaje. Plany budowy metra - na półkę

  • Piotr Wiewióra    6 maja 2020 - 14:00
Wrocław inwestuje w tramwaje. Plany budowy metra - na półkę
We Wrocławiu trwa budowa linii tramwajowej do Popowic. (Fot. wroclaw.pl)

Nieprędko - jeśli w ogóle - doczekamy się linii metra w innym polskim mieście niż Warszawa. Kraków jeszcze zastanawia się, czy nie pójść w rozbudowę infrastruktury tramwajowej, a Wrocław poinformował właśnie, że przynajmniej na razie stawia na rozwój istniejącego systemu komunikacji. Sceptyczni są eksperci zwracający uwagę na wysoki koszt nie tylko samej budowy, ale i utrzymania metra.




  • Pięć lat temu większość mieszkańców Wrocławia opowiedziała przeciwko budowie metra, ale referendum uznano za nieważne. Temat wrócił podczas kampanii przez wyborami samorządowymi w 2018 r.
  • Wrocławski samorząd skupia się na tramwajach i autobusach, a także uruchomieniu wodnego transportu zbiorowego niż na przygotowaniach do budowy metra. Wątpliwości czy należy je budować ma m.in. dr Michał Wolański z SGH.
  • Końca dobiegają prace nad studium wykonalności metra w Krakowie, ale nie wiadomo czy władze stolicy Małopolski nie pójdą jednak w stronę dalszej rozbudowy linii tramwajowej. Trwa rozbudowa drugiej linii metra w Warszawie oraz analizy wariantów budowy linii nr 3.

O planach budowy metra we Wrocławiu sporo mówiło się w ostatnich latach prezydentury Rafała Dutkiewicza. Biuro Rozwoju Wrocławia opracowało w 2013 r. wstępną koncepcję. Powstał schemat obejmujący trzy główne linie z odgałęzieniami o łącznej długości 36 km oraz 34 stacjami.

Na zlecenie władz miasta w Polskiej Akademii Nauk wykonano też analizę, która wskazała na warunki techniczne do budowy metra. Wszystkie trasy miałyby zbiegać się w centrum, w pobliżu pl. Dominikańskiego. Wstępnie oszacowano, że inwestycja pochłonęłaby między 10 a 20 mld zł. Władze miasta już wtedy twierdziły, że budowa jest możliwa dopiero za ok. 15-20 lat, przekonując, że inwestycja w podziemny transport jest niezbędna.

- Zgodnie z informacjami płynącymi z Ministerstwa Infrastruktury pierwsza nitka metra w drugim polskim mieście po Warszawie ma powstać do 2025 roku. Niezwykle ważne jest, aby jak najszybciej rozpocząć starania o to, by ta pierwsza linia powstała właśnie we Wrocławiu – podkreślił Rafał Dutkiewicz.

Podobnego zdania była przynajmniej część ekspertów. Profesor Krzysztof Stypuła z Politechniki Krakowskiej zwrócił uwagę, że każda duża aglomeracja dochodzi do momentu, w którym komunikacja powierzchniowa jest niewydolna. Zauważył, że dalsze zagęszczanie np. sieci tramwajowej nie wpłynie na przepustowość ze względu na jej przepełnienie. A wtedy metro staje się jedynym rozwiązaniem.

– Jedyne zagrożenia stanowią drgania, które mogą wpływać na budynki, ale są metody, by ten wpływ nie był odczuwalny na powierzchni. Minusem jest strona ekonomiczna, dlatego należy dokładnie przeanalizować, czy jest to możliwe – skomentował prof. Krzysztof Stypuła.

Metro na czas kampanii

W 2015 r. prezydent Dutkiewicz postanowił zapytać o zdanie mieszkańców. W referendum ponad 53 proc. wrocławian uznało, że metro nie jest w tym mieście potrzebne. Z powodu wynoszącej ledwie niespełna 11 proc. frekwencji, referendum uznano za nieważne - sprawa przycichła. Wróciła 3 lata później przy okazji kampanii przed przed ostatnimi wyborami samorządowymi. Większość kandydatów na prezydenta było zdania, że metro powinno powstać. W tej grupie był też obecny włodarz Jacek Sutryk. Wygląda jednak na to, że w sprawie metra nad Odrą nic się nie dzieje.

Sprawdź Ponad 600 mln zł kredytu dla Warszawy na zakup nowych składów metra.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • sidematic, 2020-05-06 15:53:55

    Nie rozumiem dlaczego nie zbudować szybkiej linii nadziemnej? Niemcy tak budowali, Amerykanie i sprawdzało sie. Chociaż długie i głębokie tunele pod miastami to dodatkowe zabezpieczenie na wypadek wojny.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!