PARTNER PORTALU
  • BGK

Wspólny bilet kolejowy – ile interesu publicznego, ile politycznego?

  • Piotr Stefaniak    29 sierpnia 2018 - 14:25
Wspólny bilet kolejowy – ile interesu publicznego, ile politycznego?
Wprowadzenie wspólnego biletu ma szansę przyciągnąć na kolej nowych pasażerów. Fot. PKP Intercity.

Najważniejszym wydarzeniem najbliższych tygodni na kolei jest wprowadzenie wspólnego biletu. - Doszliśmy do momentu, kiedy muszą zapaść kluczowe decyzje, w tym deklaracja marszałków województw, czy przystąpią do tego projektu. Oczekujemy, że podejmą oni taką decyzję w ciągu 2-3 tygodni – powiedział Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.




  • Każdą zmianę taryf przewozowych muszą zatwierdzić samorządy wojewódzkie, jako organizatorzy przewozów publicznych.
  • Wprowadzenie wspólnego biletu wiązać się będzie z pewnym uszczerbkiem wpływów do kasy samorządowej. Z symulacji wynika, że będzie sięgać rocznie od kilkunastu do 50 tysięcy zł.
  • Stratę tę można jednak odrobić, gdy kolej przyciągnie o kilka procent więcej pasażerów, co jest możliwe dzięki istnieniu jednego biletu na kolei - podkreśla resort infrastruktury.

 

Wspólny bilet zostanie wdrożony wraz z nowym rozkładem jazdy, czyli na początku grudnia 2018 roku. A w 2019 roku mają być zainstalowane na dworcach sieciowe biletomaty, czyli – sprzedające ujednolicony bilet na co najmniej dwa pociągi różnych przewoźników.

Możliwe scenariusze

Jak podaje Ministerstwo Infrastruktury, możliwe są trzy warianty wprowadzenia wspólnego biletu i jego zakresu.

Pierwszy, że obejmie pociągi PKP Intercity, SKM Trójmiasto oraz Polregio (spółka Przewozy Regionalne), ale tylko w tych województwach, w których jest on jedynym operatorem regionalnym i świadczy usługi transportu kolejowego. Wtedy systemem wspólnego biletu objętych byłoby dziewięć województw, a poza nim znajdowałoby się siedem.

Możliwy jest – jako drugi - wariant pośredni, w którym marszałkowie wspomnianych dziewięciu województw lub kilku z nich nie wydadzą zgody, wtedy system wspólnego biletu będzie mniejszy pod względem zasięgu regionalnego.

Ale nie jest wykluczony scenariusz zablokowania wprowadzenia wspólnego biletu przez większość samorządów.

- Od kilku miesięcy prowadzimy dyskusje, ostatnio na konwencie marszałków. Mam wrażenie, że odbijamy się trochę od ściany, czego przykładem jest stawianie tych samych pytań – powiedział wiceminister Bittel.

Przypomnijmy, podczas ostatniego konwentu w Płocku marszałkowie zgłaszali obawy, że na "Wspólnym bilecie" stracą przewoźnicy.

– Jeżeli naszym wspólnym celem jest poprawa warunków ekonomicznych dla podróżnych i zwiększenie przychodów – traktujmy wszystkich partnerów procesu tak samo. Chcemy wyjaśnić wszystkie wątpliwości, jesteśmy zainteresowani wspólnymi rozwiązaniami, ale dobrymi, takimi, które dbają też o interes spółek, którymi zarządzamy –  mówił w Płocku marszałek woj. mazowieckiego Adam Struzik.

Jutro (30 sierpnia) będzie kolejne spotkanie włodarzy i przedstawicieli resortu. „Mam nadzieję, że wyjaśnimy sobie sprawy do końca” - kontynuował na środowej konferencji Bittel. Dodał, że każdą zmianę taryf przewozowych muszą zatwierdzić samorządy wojewódzkie, jako organizatorzy przewozów publicznych.

Czytaj też: Pakiet Podróżnika to jeszcze nie "prawdziwy" wspólny bilet kolejowy

Co jest przedmiotem sporu?





REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • Podróżnik, 2018-08-30 12:28:19

    Rozwiązanie już istniej. Z tego co wiem to KOLEO oferuje wspólny bilet ale PKP jakoś nie chce się z nimi dogadać :/ Szkoda bo już niemalże od dwóch lat moglibyśmy z niego korzystać. PKP wyda na rozwiązanie miliony, pomimo że coś takiego już jest dostępne.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.