Partnerzy portalu

Wyższa dopłata skutecznie wesprze przewozy autobusowe?

Ministerstwo Infrastruktury zapowiedziało, że dopłata do wozokilometra w ramach Funduszu rozwoju przewozów autobusowych (FRPA) zostanie podwyższona o 2 zł do końca roku – zarówno dla umów już realizowanych, jak i tych, które dopiero będą zawarte. Zapytaliśmy ekspertów od transportu publicznego i stronę samorządową, czy spowoduje to znaczące zwiększenie zainteresowanie środkami z tego funduszu.
Europejski Kongres Gospodarczy
Trwa rejestracja uczestników na nasz tegoroczny Europejski Kongres Gospodarczy. Zapraszamy! Udział możecie potwierdzić pod tym linkiem.
  • Zapis o wzroście kwoty dopłaty w ramach FRPA znalazł się w przyjętym przez rząd 28 kwietnia 2020 r. projekcie ustawy o zmianie niektórych ustaw, dotyczących działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2.
  • Wprowadzone rozwiązanie pomoże nielicznym – twierdzi dr Michał Wolański z SGH. A Bartosz Jakubowski z Klubu Jagiellońskiego wątpi, czy po owe środki sięgnie więcej JST: Możliwe, że po prostu te samorządy, które do tej pory już skorzystały, będą w stanie utrzymać z tych pieniędzy linie już wcześniej uruchomione ze środków FRPA – uważa.
  • Innego zdania jest jednak np. starosta kłobucki Henryk Kiepura, dla którego wyższa o 2 zł dopłata to już różnica mogąca zachęcić więcej samorządów do podjęcia ryzyka.
strefa premium

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU SAMORZĄDOWEGO

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE3

  • warunki wstępne : 2020-05-23 12:55:33
    nie zgadzam się z poglądem, że za organizację ptz powinien odpowiadać samorząd powiatowy - z prostej zwykłej i logicznej przyczyny : jedynie duży obszar komunikacyjny może zagwarantować przewożnikowi opłacalność jego działalności i to z zasady bez żadnych dopłat samorządowych , czy rządowych , a tak...im dużym obszarem komunikacyjnym, może być cały obszar administracyjny obecnego województwa. Najlepszym rozwiązaniem byłoby przyjęcie tych obowiązków przez Państwo, czyli Rząd, więc przez Wojewodów, lub w najgorszym przypadku przez Marszałka Woj. - W skład systemu powinien wchodzić dowóz dzieci do szkół , należałoby zlikwidować tzw. gminne gimbusy szkolne. Należałoby zlikwidować tzw. "busiarska wolnamerykankę" kursującą tylko na najbardziej opłacalnych liniach, tym samym odbierającym dochody operatorom na umowy. Należałoby ustawowo określić obowiązkowy minimalny dostęp osób do publicznego transportu zbiorowego na obszarze całego kraju. Operatorzy muszą być wyłaniani w drodze przetargu na dany obszar komunikacyjny. Drobni przewożnicy nie byliby wykluczeni , bo zawsze mogą wykonać konsolidację swoich firm. Z zasady powinien to być system samofinansujący się, tylko na obszarach komunikacyjnych (wojewódzkich) gdzie zaoferowane przez operatorów w ramach przetargów ceny za 1 km przekraczałyby określoną w ustawie kwotę, konieczne byłyby jakieś drobne dopłaty rządowe lub od Marszałka Woj. To co dzieje się obecnie to jakiś horror i wielka krzywda dla naszego narodu .  rozwiń
  • "POROZUMIENIE" - won ! 2020-05-23 12:03:25
    dlaczego nie pomogła nawet "Piątka Kaczyńskiego " w tym zakresie ? - czyżby Kaczyński mógłby przegrać z Gowinem ? a tym samym sprawiedliwość społeczna i elementarna solidarność , niestety przegrać z neoliberalnym , bezlitosnym kapitalizmem - tak to widzę.
  • temat tabu ? 2020-05-23 11:53:13
    cieszy mnie fakt, że eksperci zaczynają nieśmiało "zauważać" iż problem nie tkwi w wysokości stawki dopłaty do wozokilometra - Panowie nie lękajcie się, wszak wszyscy gwarantują wolność słowa , a przecież każdy średnio "główkujący" człowiek powyżej 15 roku życia doskonale rozumi...e jak działa aktualny system , w jakim celu został stworzony, jak tragiczne mamy jego skutki, dlaczego nie do dnia dzisiejszego nie zmieniono haniebnych przepisów ustawy o ptz z 2010 roku , pomimo tzw. "prac nad nowelizacją ustawy o ptz w zakresie pozamiejskiego regionalnego drogowego transportu zbiorowego ( projekt UD 126 ).  rozwiń

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!