PARTNER PORTALU

Z transportu publicznego do własnych samochodów. A miało być tak pięknie

Pandemia COVID-19 mocno dała się we znaki organizatorom publicznego transportu zbiorowego. Jak przetrwali okres największych obostrzeń? Co przyniesie przyszłość i jakie działania będą konieczne? Dyskutowali o tym goście debaty "Publiczny transport – rewolucja z przeszkodami” podczas XII Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.




  • W dobie największych obostrzeń spadek zysków ze sprzedaży biletów w komunikacji publicznej sięgnął nawet 90 proc. Zwracali na to uwagę zarówno Grzegorz Kwitek z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, jak i wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
  • Prof. Robert Tomanek z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach zauważył, że zmniejszyło się zapotrzebowanie na tego typu przejazdy - i to najprawdopodobniej trwale. - Zakres telepracy będzie niewątpliwe szerszy niż dotąd. Zmieni się też zakres popytu i organizacji podaży. Pewnie trzeba będzie wprowadzić zmiany technologiczne w autobusach – stwierdził.
  • Zdaniem panelistów podwyżki cen biletów będą nieuniknione. - Myślę, że wszyscy będziemy musieli do transportu publicznego dołożyć, nie ma innej alternatywy. Rentowność będzie się zmniejszała – powiedział wiceprezydent Katowic Bogumił Sobula.

- Już w połowie marca zaczęliśmy borykać się z problemami, szczególnie organizacyjnymi. Zaszła konieczność zawieszenia linii i przerzucania autobusów na inne. Z bardzo restrykcyjnymi przepisami mieliśmy na początku do czynienia, ale lockdown powodował, że zainteresowanie też było mniejsze. Restrykcje zmieniały się z dnia na dzień, z trudem się do nich dostosowywaliśmy. Na szczęście nie odnotowaliśmy żadnych ognisk zakażeń wśród kierowców i pasażerów - zwrócił uwagę Grzegorz Kwitek, członek zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Straty w pierwszym okresie pandemii - z tytułu drastycznego spadku zysków ze sprzedaży biletów - sięgnęły ok. 90 proc. (przy jednoczesnym braku możliwości tak wielkiego zmniejszania podaży).

- Na koniec roku straty mogłyby sięgnąć 100 mln zł - w najczarniejszym scenariuszu. Na szczęście jest lepiej – wróciło 30-40 proc. pasażerów - zauważył Grzegorz Kwitek, dodając jednak, że powrót dzieci do szkół, przy utrzymaniu dotychczasowych obostrzeń, znów spowodował niemałe problemy. - Koszty znów zaczęły rosnąć. Gminy będą musiały ponieść dodatkowe wydatki, które szacujemy na ok. 20 mln zł - w związku ze spadkiem zysków z biletów. A do tego dochodzą jeszcze koszty dezynfekcji i zapewnienia bezpieczeństwa w autobusach - stwierdził członek zarządu GZM. 

O sytuacji w obszarach pozamiejskich mówił m.in. sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Rafał Weber. Podkreślił, że i tu spadek zysków u wielu przewoźników oscylował wokół 90 proc.




Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę


×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.



Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!