PARTNER PORTALU
  • BGK

Zarząd regionu wierzy w poprawę Kolei Śląskich

  • PAP    20 maja 2013 - 18:29
Zarząd regionu wierzy w poprawę Kolei Śląskich

Jeżeli wprowadzany program naprawczy Kolei Śląskich przyniesie rezultaty, to od grudnia oferta przewozowa Kolei Śląskich zacznie się poprawiać - zadeklarował podczas poniedziałkowej sesji sejmiku wicemarszałek woj. śląskiego Stanisław Dąbrowa.




Kwestia problemów Kolei Śląskich była jednym z tematów poniedziałkowej sesji Sejmiku Woj. Śląskiego. Jak przypomniał odpowiedzialny za sprawy Kolei wicemarszałek Dąbrowa, już w lutym zarząd tej spółki informował o zagrożeniu jej istnienia i to wtedy zdecydowano o rozpoczęciu restrukturyzacji. Według Dąbrowy przyjęto pośredni wariant planu naprawczego, prowadzący m.in. do zmniejszenia liczby pociągów w ujęciu rocznym o 13 proc.

Czytaj też: Koleje Śląskie wprowadzają chaos

Zgodnie z tym wariantem praca przewozowa, czyli liczba kilometrów, które przejadą pociągi w ciągu całego roku spadnie o blisko 13 proc. (z ponad 8 mln do 7,1 mln). Ponieważ jednak redukcje zostaną wprowadzone w okresie od czerwca do grudnia, ich wpływ na rozkład realizowany w tym czasie wyniesie 31 proc. Oznacza to faktycznie zmniejszenie ilości połączeń o 39 proc.

Wśród założeń zmian przyjęto m.in. nieograniczanie długich relacji, lecz szukanie oszczędności na krótszych trasach, a także zaniechanie cięć połączeń w godzinach szczytu. Program naprawczy obejmuje też m.in. restrukturyzację samej firmy (zakładającą m.in. cięcia płac członków zarządu i redukcję stanowisk dyrektorskich z 15 do 4) oraz podwyżki cen biletów.

Dąbrowa zastrzegł, że zarząd woj. śląskiego zdaje sobie sprawę z konsekwencji wdrażania programu naprawczego. Podkreślił, że jest on konieczny w sytuacji, gdy miesięczne przychody spółki z biletów to obecnie średnio 5 mln zł, a koszty 25-27 mln zł. Pozostałe przychody to przede wszystkim dotacje. Program naprawczy ma doprowadzić do ograniczenia miesięcznych strat z 9-10 mln zł do ok. 1-2 mln zł.

Dąbrowa podkreślił, że pierwsze efekty programu będzie można zacząć oceniać w sierpniu, po dwóch miesiącach realizacji. Zadeklarował, że jeżeli efekty te będą pozytywne, to od grudnia br. oferta przewozowa Kolei Śląskich zacznie się poprawiać.

Prezes spółki Michał Borowski wyjaśniał m.in., że ograniczenie liczby połączeń wynika przede wszystkim z rezygnacji z wynajmu najdroższego taboru - Koleje Śląskie będą miały więc mniej pociągów do obsługi połączeń. Zapewnił też, że mimo podwyżek cen biletów stawki pozostaną na poziomie średniej krajowej, a poniżej cen Przewozów Regionalnych.

"Cięcie rozkładu jest dla każdego przewoźnika bardzo trudną, dramatyczną decyzją. Koleje Śląskie chcą jeździć, wozić ludzi. W momencie, kiedy jesteśmy zmuszeni obcinać rozkład, zwyczajnie cierpimy. (...) Chcemy w tym roku wyjść na prostą, w grudniu dobrze wystartować z nowym rozkładem jazdy i budować dobrą ofertę dla pasażerów w woj. śląskim" - zadeklarował prezes Kolei Śląskich.

Mówiąc o ruchach kadrowych w spółce Borowski podkreślił, że grudzień ub.r. pokazał, że wszelkie takie zmiany muszą być rozsądne. Z tego względu zatrudnieni w Kolejach Śląskich kolejarze - niezależnie od tego, czy obsłużą więcej czy mniej pociągów - powinni być spokojni o pracę; zarząd zamierza szukać oszczędności w zatrudnieniu administracji. Po zatwierdzonym już obniżeniu własnych wynagrodzeń chce też negocjować kwestię wysokości płac ze związkami

Prezes Kolei Śląskich poinformował, że spółka kończy prace nad brakującymi dotąd dokumentami strategicznymi. Jeszcze w poniedziałek do urzędu marszałkowskiego miał trafić biznesplan - z prośbą o akceptację. Do końca tego tygodnia złożone mają zostać dokumenty: strategia taborowa na lata 2014-20 oraz plan marketingowy.

Zgodnie z nowym cennikiem Kolei Śląskich, od początku czerwca ceny biletów na najpopularniejszych wśród pasażerów odległościach (do 55 km) wzrosną średnio o 1 zł i 20 groszy, czyli mniej więcej o 20 proc. Średni wzrost cen w całym, obejmującym 26 pozycji cenniku wyniesie 10 proc. Zrezygnowano z biletów strefowych.

Koleje Śląskie należą do samorządu woj. śląskiego. W grudniu ub.r. przewoźnik przejął obsługę całości regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich w regionie, co wywołało chaos na torach i zakończyło się dymisją nie tylko zarządu spółki, ale też marszałka woj. śląskiego. Audyt wykazał, że firma była nieprzygotowana do działania na taką skalę i popełniono wiele błędów organizacyjnych i technicznych. Obecnie Koleje Śląskie realizują program naprawczy.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.




Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.