PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Zdzisław Szczerbaciuk: Bez dopłat państwa nie znikną białe plamy transportu autobusowego

  • Piotr Stefaniak    25 lutego 2019 - 20:00
Zdzisław Szczerbaciuk: Bez dopłat państwa nie znikną białe plamy transportu autobusowego
Do wielu wsi dojeżdżają autobusy, ale 1- 2 razy dziennie (fot. Shutterstock)

Ministerstwo Infrastruktury pracuje nad projektem zmiany ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, która zakłada odtworzenie komunikacji o charakterze publicznej dzięki specjalnym środkom z budżetu państwa. Na ten cel ma pójść dodatkowo 800-900 mln zł rocznie, poza około 650-680 mln zł z tytułu honorowanie ulg ustawowych. Z dobrodziejstwa tej ustawy rynek skorzysta jednak zapewne dopiero w 2021 roku – mówi Zdzisław Szczerbaciuk, prezes Polskiej Izby Gospodarczej Transportu Samochodowego i Spedycji.




  • Na honorowanie ulg ustawowych w transporcie autobusowym budżet wydawał w ostatnich latach 650-680 mln zł. Środki te pokrywały 17-18 proc. kosztów prowadzenia działalności autobusowej (poza komunikacją miejską).
  • Od 2011 r. obowiązuje ustawa o publicznym transporcie zbiorowym, wzorowana na rozporządzeniu UE 1370/2007. Zaleca ona obowiązek dofinansowania samorządom terytorialnym, ale te mówią, że nie mają środków na wdrożenie zapisów ustawy w życie.
  • W Ministerstwie Infrastruktury trwają prace nad dwoma ustawami dotyczącymi transportu, z których jedna zakłada odtworzenie komunikacji o charakterze publicznej dzięki specjalnym funduszom i środkom z budżetu państwa w wysokości 800-900 mln zł rocznie.



Ile firm świadczy w Polsce usługi lokalnych pasażerskich przewozów autobusowych?

- W oparciu o umowy zawarte z urzędami marszałkowskimi na zwrot dopłat z budżetu państwa – 1500. Ponadto oceniamy, że regularne przewozy realizuje 300 firm.

Czym się różnią?

- Pierwsze pobierają, a drugie nie, dopłaty z tytułu stosowania ulg ustawowych w transporcie autobusowym, które obejmują przejazdy młodzieży szkolnej, studentów, tzw. służby mundurowe i osoby niepełnosprawne.

Oficjalnie te ulgi nazywają się "rekompensaty w związku z honorowaniem przez przedsiębiorców ulg ustawowych". Budżet państwa zwraca je wszystkim przewoźnikom, którzy podpisali stosowną umowę z urzędami marszałkowskimi.

Ile osób korzysta rocznie z lokalnego transportu autobusowego, tj. głównie z dojazdu do miasta powiatowego - poza transportem międzyregionalnym, odbywającym się w pełni na zasadach komercyjnych?

- Nie ma dokładnych danych. Dlatego m.in., że obowiązek sprawozdawczy mają tylko firmy zatrudniające powyżej 9 osób. W związku z tym dane GUS obejmują ok. 220 firm. Zatem nie ma danych z 1480 firm.

My jednak szacujemy, że z lokalnego regularnego transportu autobusowego rocznie korzysta 850-900 mln pasażerów.

Wychodzi, że przeciętnie Polak jedzie autobusem 24 razy w roku.

- Prawda i nieprawda. Gros przejazdów przypada na uczniów i pracujących, jeżdżących ok. 40 razy w miesiącu (w obie strony). To zaciemnia obraz.

Kurczy się rynek drogowych przewozów pasażerów





REKLAMA




×
KOMENTARZE (13)

  • kocham PKS-y, 2019-03-04 20:53:49

    Do ktoś zaczął rządzić ?: - może złomiarze długopis ukradli ?
  • ktoś zaczął rządzić ?, 2019-03-02 22:40:51

    może w końcu napiszą jakiś normalny projekt nowelizacji ustawy o transporcie zbiorowym, bo "PIĄTKA KACZYŃSKIEGO" to już nie w kij dmuchał.
  • to wiedzą wszyscy :, 2019-02-28 17:15:43

    Przy dobrych przepisach, nawet bez dopłat z budżetu państwa mógłby działać na przyzwoitym poziomie drogowy pozamiejski transport zbiorowy , ale niestety wszystkie łatwe pieniądze z tego rynku zbiera "wolnorynkowe busiarstwo" , a reszta pozostaje na garnuszku samorządów, ale jak wiemy sam...orządy w zdecydowanej masie "olewają ten temat ciepłym moczem" , więc mamy masakrę.  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.