PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Znaczące zmiany w ewidencji odpadów

  • Marta Banasiak    17 maja 2019 - 14:00
Znaczące zmiany w ewidencji odpadów
Od 1 stycznia 2020 r. prowadzenie ewidencji odpadów odbywać się będzie wyłącznie elektronicznie (fot. shutterstock)

Gospodarka odpadami to w ostatnim czasie gorący temat. Dostrzegając narastający problem związany z właściwym zagospodarowaniem odpadów, podejmowane są próby uszczelnienia i usprawnienia istniejącego systemu poprzez wprowadzanie odpowiednich rozwiązań prawnych. Jednym z nich ma być, obowiązująca od 2020 roku, elektroniczna ewidencja odpadów, pozwalająca nadzorować przepływ odpadów pomiędzy ich posiadaczami w czasie rzeczywistym. O ocenę tego tematu pokusiła się Marta Banasiak, prawnik w kancelarii GWW, mgr. inż. ochrony środowiska. Oto co napisała dla PortalSamorzadowy.pl.




  • Zgodnie ze zmianami wprowadzanymi w ustawie odpadowej, począwszy od 1 stycznia 2020 r. ewidencja odpadów ma być prowadzona w systemie elektronicznym, za pośrednictwem bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami, czyli BDO.
  • Tym samym nastąpi odejście od tradycyjnych, papierowych wersji dokumentów na rzecz ich cyfryzacji. Proces ten obejmie wszystkie dokumenty stosowane w ewidencji odpadów, a więc zarówno karty ewidencji, jak również karty przekazania odpadów.
  • Pojawi się również nowa forma dokumentu w postaci karty przekazania odpadów komunalnych dedykowana stricte tej grupie odpadów.

Jak więc będzie wyglądał obieg dokumentów ewidencyjnych, w szczególności kart przekazania odpadów? W dalszym ciągu za jej stworzenia odpowiedzialny będzie posiadacz odpadów, który przekazuje odpady do kolejnego ich posiadacza (np. zbierającego lub prowadzącego działalność w zakresie przetwarzania odpadów). Dokument ten będzie musiał zostać sporządzony, co zostało jednoznacznie wyartykułowano w przepisie, jeszcze przed rozpoczęciem transportu odpadów. Zasada ta funkcjonuje również w aktualnie obowiązującym stanie prawnym, niemniej praktyka w tym zakresie wygląda zgoła odmiennie.

Czytaj także: Od stycznia 2020 r. ewidencja odpadów wyłącznie drogą elektroniczną

Dostęp do tak sporządzonej karty, za pośrednictwem indywidualnego konta w BDO, będą posiadali również transportujący i posiadacz, do którego odpady są kierowane, bowiem do ich obowiązków należeć będzie potwierdzenie wykonanych przez siebie czynności. Transportujący odpady potwierdzać bowiem będzie fakt zakończenia usługi transportu, odbiorca odpadów zaś ich przyjęcie. Ten ostatni zobowiązany będzie dodatkowo do wskazania daty i godziny przyjęcia odpadów, jak również zamieszczenia informacji o ich masie, w przypadku gdy będzie się ona różniła od masy wskazanej przez sporządzającego dokument.

Karta przekazania będzie musiała zostać sporządzony również w sytuacji, gdy posiadacz odpadów przekazywać będzie odpady do innego prowadzonego przez siebie miejsca zbierania lub przetwarzania, czyli w ramach wewnętrznego przemieszczenia odpadów z jednej lokalizacji do drugiej.

Od nowego roku zlikwidowana zostanie także możliwość sporządzania tzw. zbiorczej karty przekazania odpadów, obejmującej odpady danego rodzaju przekazywanie łącznie w danym miesiącu za pośrednictwem tego samego transportującego temu samemu odbiorcy. Tak więc karta przekazania odpadów sporządzana będzie dla każdego ich transportu odrębnie, a jej uzupełnianie i zatwierdzanie będzie się odbywało w czasie rzeczywistym i pozwoli na bieżąco ustalić ich aktualny status.

Należy jednak podkreślić, że choć karta przekazania sporządzana w BDO będzie miała charakter "wirtualny”, to jednak będą jej towarzyszyły dokumenty w wersji tradycyjnej. Mowa tu o dokumencie, którym będzie musiał legitymować się kierujący środkiem transportu, którym odpady będą transportowane. Dokument ten będzie generowany z BDO, a jego celem ma być umożliwienia weryfikacji informacji zawartych w karcie przekazania odpadów ze stanem rzeczywistym. Brak takiego dokumentu w trakcie realizacji operacji transportowej, może zostać uznany za naruszenie wymagań odnoszących się do transportu odpadów.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.