PARTNER PORTALU
  • BGK

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców o BDO. "Wielu nie wiedziało o obowiązku rejestracji"

  • PW    15 stycznia 2020 - 12:51
Związek Przedsiębiorców i Pracodawców o BDO. "Wielu nie wiedziało o obowiązku rejestracji"
Celem uruchomienia BDO miało być usprawnienie kontroli nad gospodarką odpadami. Stało się inaczej. Fot. Pixabay.com

Zamieszanie związane z Bazą Danych Odpadowych skomentował Związek Przedsiębiorców i Pracodawców. Jego zdaniem spora część firm nie miała świadomości, że musi zarejestrować się w BDO. - To najlepszy przykład na to, jak natłok nowych regulacji oraz nieprzejrzysty sposób ich formułowania może wygenerować istotne problemy dla funkcjonowania całego segmentu gospodarki - uważa ZPP.




  • Celem uruchomienia BDO miało być usprawnienie kontroli nad gospodarką odpadami oraz ułatwienie podmiotom je wytwarzającym realizację obowiązków rejestrowych, ewidencyjnych i sprawozdawczych, poprzez całkowitą elektronizację tych procesów.
  • O problemach z rejestracją głośno było już od kilku tygodni. Na początku roku znalazły one potwierdzenie w zbyt małej w stosunku do oczekiwań ilości znajdujących się w bazie podmiotów. Zgłoszono więc projekt nowelizacji ustawy.
  • Przedsiębiorcy zwyczajnie albo o obowiązku nie wiedzieli, albo wywnioskowali błędnie ze skomplikowanych przepisów, że mu nie podlegają - zwraca uwagę ZPP. 

BDO miało nie tylko usprawnić kontrolę nad gospodarką śmieciową i ułatwić realizację obowiązków rejestrowych, ale także - jak zwraca uwagę duża część komentatorów - ograniczyć szarą strefę.

Firmy miały czas na rejestrację do 31 grudnia 2019 r. Niedotrzymanie tego terminu oznaczało brak możliwości wystawiania dokumentów i przyjmowania odpadów. Ostatnie tygodnie minionego roku były więc wyjątkowo gorącym okresem zarówno dla przedsiębiorców z branży, jak i urzędów marszałkowskich. 

Sytuacja jest bardzo trudna. Odbieramy mnóstwo telefonów, bardzo dużo osób przyjeżdża do urzędu - informowała w połowie grudnia Marta Milewska, rzecznik prasowy Mazowieckiego Urzędu Marszałkowskiego, gdzie żeby sprostać sytuacji, podjęto specjalne działania - podobnie zresztą jak w innych regionach Polski.

"Natłok regulacji i nieprzejrzysty sposób ich formułowania"

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców także zwraca uwagę, że "wprowadzenie tej – wydawałoby się – technicznej zmiany, wiąże się w Polsce z szeregiem komplikacji i utrudnień". 

- Niestety, bardzo duża część przedsiębiorców nie była świadoma obowiązku rejestracji w bazie BDO. Nie pomagały w tym również stosunkowo skomplikowane przepisy ustawy o odpadach, które utrudniały jednoznaczne wskazanie przedsiębiorców objętych obowiązkiem rejestracji w bazie - komentuje związek. - O tym, jak powszechny jest to problem może świadczyć fakt, że podczas gdy niektóre szacunki wskazują, iż w bazie znajdować powinno się nawet pół miliona podmiotów funkcjonujących na rynku, pod koniec 2019 roku było w niej jedynie ponad 160 tysięcy firm - dodaje.

Czytaj też Rozszerzona odpowiedzialność producenta. Oto rekomendacje przedsiębiorców.

Z początkiem 2020 roku, w związku z uruchomieniem dwóch nowych modułów BDO, system ewidencji i sprawozdawczości w zakresie odpadów stał się całkowicie zelektronizowany. 

- W konsekwencji, niestety, podmioty gospodarujące odpadami nie mogą od tego dnia przyjmować odpadów od firm, które nie uzyskały wpisu do rejestru, ponieważ nie mogą one wypełnić elektronicznych kart przekazania odpadów - komentuje. 





REKLAMA




×
KOMENTARZE (2)

  • ku-ba, 2020-01-15 21:42:06

    a czy chociaż jedna z ustaw została wprowadzona przez obecne elyty bez stresu i braku jednoznacznych przepisów ???
  • iza, 2020-01-15 15:19:26

    myślenie nie boli. Brak myślenia może być szkodliwy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.