PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

1000 zeroemisyjnych szkół może powstać w formule PPP

  • Bogdan Bugdalski    10 marca 2020 - 06:00
1000 zeroemisyjnych szkół może powstać w formule PPP
Minister Waldemar Buda nie ukrywa, że program modernizacji 1000 szkół może być realizowany we współpracy z pratnerami prywatnymi (fot. BB)

Krystalizuje się lista 10 wzorcowych inwestycji rządowych, które mają być realizowane w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Duża ich część będzie dotyczyła budowy dróg ekspresowych, ale będą też inne projekty, np. w infrastrukturę portową – ujawnia minister Waldemar Buda, pełnomocnik rządu ds. Partnerstwa Publiczno-Prywatnego. Komponent PPP znajdzie się również w zapowiedzianym przez premiera Morawieckiego programie modernizacji 1000 szkół w kierunku ich zeroemisyjności, ponieważ takie projekty doskonale się do tego nadają. Szczegóły tych programów zostaną wkrótce ogłoszone.




  • Według Waldemara Budy wśród 10 projektów rządowych, które mają być realizowane w tym roku, dużą część będą stanowiły inwestycje drogowe.
  • Na wybudowanych w formule PPP odcinkach dróg partner prywatny nie będzie miał uprawnienia, żeby pobierać jakiekolwiek opłaty od użytkowników – uspokaja minister.
  • Zapowiedziany przez premiera Morawieckiego program modernizacji 1000 szkół w kierunku ich zeroemisyjności będzie zawierał komponent PPP – ujawnia minister Buda.

Rozmowa z Waldemarem Budą, sekretarzem stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, Pełnomocnikiem Rządu ds. Partnerstwa Publiczno-Prywatnego

Panie ministrze, w licznych ubiegłorocznych wypowiedziach zapowiedział Pan, że w tym roku rząd rozpocznie realizację 10 wiodących projektów w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Czy możemy ujawnić już tę listę? Czy będą to wyłącznie drogi?

Lista tych projektów jest dużo większa i nie kończy się na 10. Dzisiaj chcemy jednak wyselekcjonować te, które są najbardziej zaawansowane i pokazać je jako swego rodzaju wywiązanie się ze zobowiązania, które złożyliśmy. Dużą część spośród tych projektów będą stanowiły drogi, bo infrastruktura drogowa jest najbardziej potrzebna, ale będą też inne projekty. Znanym już i najbardziej zaawansowanym projektem jest budowa odcinka drogi ekspresowej S6, stanowiącego obwodnicę Trójmiasta. Ten projekt jest już na tyle zaawansowany, że zbliżamy się do wszczęcia procedury wyłaniania partnera prywatnego, co nastąpi jeszcze w tym półroczu.

Budowanie dróg w ramach PPP może budzić obawy, że pojawią się opłaty dla ich użytkowników – czy MFiPR ma w tym zakresie jakieś rozwiązanie?

Pewne doświadczenia, gdy chodzi o budowanie dróg z udziałem partnera prywatnego zdobyliśmy chociażby przy budowie fragmentu autostrady A2. Umowę na realizację tej inwestycji zawarto w 1997 r. w systemie koncesyjnym, co rzutowało na przyszłe opłaty. Podejście PPP jest zupełnie inne. Bez względu na warunki umowy partnera publicznego z partnerem prywatnym opłaty są kwestią publiczną. Oznacza to, że partner prywatny nie będzie miał uprawnienia, żeby pobierać jakiekolwiek opłaty od użytkowników. Poza tym S6 jest drogą ekspresową, co powoduje, że dla użytkownika indywidualnego nie ma opłat. Natomiast użytkowników samochodów ciężarowych będą dotyczyły wszystkie te opłaty, które obowiązują dzisiaj na innych drogach ekspresowych. W związku z tym, z punktu widzenia użytkowników budowanie drogi w partnerstwie publiczno-prywatnym nie będzie się wiązało z żadnymi dodatkowymi opłatami, a cały system poboru opłat będzie skupiony w rękach publicznych.

Umowa z partnerem prywatnym będzie dotyczyła kwestii projektowania, budowy i utrzymania drogi. Jeśli partner prywatny zajmuje się tymi wszystkimi etapami inwestycji, to projektuje i buduje drogę tak, by koszty jej utrzymania były jak najmniejsze. I to jest jedna z wartości partnerstwa publiczno-prywatnego. Często się zdarza – i to zarówno na poziomie rządowym, jak i samorządowym, że jeden podmiot zaprojektuje inwestycję, biorąc ryczałtowe wynagrodzenie, inny ją zrealizuje, zbuduje, ponosząc wysokie koszty dość drogich rozwiązań architektonicznych, a potem strona publiczna musi to wszystko utrzymywać, co bywa niezwykle kosztowne. W przypadku inwestycji realizowanych w formule PPP mamy do czynienia z pewnego rodzaju optymalizacją kosztową – rozsądnie podchodzimy do projektowania, rozsądnie do budowania i rozsądnie do utrzymania. Za wszystko to odpowiada jeden partner prywatny, z którym zawieramy umowę.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.