PARTNER PORTALU
  • BGK

Adrian Furgalski: Lotnisko w Radomiu nie będzie opłacalne

  • bad    17 stycznia 2018 - 09:47
Adrian Furgalski: Lotnisko w Radomiu nie będzie opłacalne
PPL ma stać się udziałowcem Portu Lotniczego w Radomiu i znacząco go rozbudować. Fot. lotnisko-radom.eu

Zaprezentowane plany PPL, które wiąże z lotniskiem w Radomiu, spotykają się z surową oceną ekspertów. Zdaniem Adriana Furgalskiego, wiceprezesa ZDG TOR, pokazują one problem braku strategii dla całego rynku lotniczego.




  • 17 stycznia dojdzie do podpisania przedwstępnej umowy Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze z Radomiem. Na jej podstawie PPL miałby stać się udziałowcem Portu Lotniczego w Radomiu.
  • Zdaniem wiceprezesa ZDG TOR Adriana Furgalskiego, port w Radomiu jest gorzej skomunikowany niż lotnisko w Modlinie, a jego budowa wywoła protesty mieszkańców m.in. dlatego, że znajduje się zbyt blisko osiedli.
  • Jego zdaniem rozwijając lotnisko w Radomiu, dojdziemy do sytuacji mnogości portów na Mazowszu, która była już kiedyś dyskutowana przez Komisję Europejską.

W środę, 17 stycznia ma być podpisana list intencyjny Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze z Radomiem. Na jej podstawie PPL miałby stać się udziałowcem Portu Lotniczego w Radomiu. Wcześniej PPL zapowiadał, że chciałby znacząco rozbudować radomski obiekt i uczynić z niego główny mazowiecki port obsługujący tanie linie i czartery.

Zaprezentowane plany PPL, które wiąże z lotniskiem w Radomiu, spotykają się z surową oceną części ekspertów. Zdaniem Adriana Furgalskiego, wiceprezesa ZDG TOR, plany te pokazują problem braku strategii całego rynku lotniczego.

- I mamy takie „wrzutki” od czasu do czasu, łącznie z taką „wrzutką” jak CPK – mówi Adrian Furgalski.

Jego zdaniem warto zastanowić się nad przydatnością takich przedsięwzięć.

- Najpierw mieliśmy wyjść od całościowej analizy rynku i potem mieć wynik, czy ten port jest nam potrzebny, czy też będzie dalej postępować decentralizacja portów regionalnych - przypomina wiceprezes ZDG TOR. - Jeśli w tej chwili PPL jest udziałowcem Modlina i go porzuca, a nawet gorzej, bo blokuje jego rozwój - a przy tym nie słyszałem też jego pozytywnej odpowiedzi na propozycję samorządu, aby PPL wycofał się z Modlina i sprzedał akcje - to dojdziemy do sytuacji takiej mnogości portów na Mazowszu, która była już kiedyś dyskutowana przez Komisję Europejską, kiedy mieliśmy Okęcie, a Mazowsze chciało budować kilka portów i Komisja powiedziała, proszę wybrać jeden, bo na więcej nie ma zapotrzebowania, i padło wtedy na Modlin – dodaje Furgalski.

Czytaj też: Rozbudowa lotniska w Radomiu oznacza likwidację Modlina?

Zdaniem Adriana Furgalskiego, analizy wskazujące na celowość rozwoju portu w Radomiu, na które powołują się decydenci, budzą wiele wątpliwości: - Pytam się, dlaczego Modlin się dusi i ma 3 miliony pasażerów rocznie, a Radom stoi pusty – odprawił raptem 11 tys. pasażerów w 2017 roku, i to też w bólach, bo tam raz jeden przewoźnik przychodzi, dostaje dopłaty, żeby latać, choć nawet one nie są dla niego satysfakcjonujące, bo woli latać tam, gdzie jest większy potencjał – analizuje Adrian Furgalski.

To, jak uważa Furgalski, pokazuje, że sam Radom nie ma dziś potencjału gospodarczego czy związanego z zamożnością mieszkańców, żeby loty tam były opłacalne. Poza tym zwraca uwagę, że miasto to jest gorzej skomunikowane niż Modlin.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (3)

  • J-25, 2018-01-20 11:56:36

    "Z danych pochodzących od od PPL wynika, że skumulowana strata z lat ubiegłych lotniska w Modlinie - według stanu na koniec 2016 roku - wynosiła ponad 122,7 mln zł. Z kolei za trzy kwartały ubiegłego roku lotnisko miało ponad 816 tys. zł straty. Dotacje, jakie otrzymał w tym samym czasie port o...piewają na około 95,224 mln zł, w tym na budowę infrastruktury - około 93,599 mln zł."  rozwiń
  • analityk, 2018-01-19 17:42:19

    Z pana Furgalskiego taki fachowiec jak ze mnie miliarder. Zapomniał wspomnieć o tym jak bardzo "rentowny" jest Modlin. Sztuczna wegetacja tego lotniska na nie korzystnym kontrakcie z Ryanair zapewnia temu lotnisku jedynie zapełnienie planu lotu. O zyskach nie można tam mówić. I nie pow...inno dziwić nastawienie PPL. Nikt normalnie nie sponsorowałby takiego bubla.  rozwiń
  • xyz, 2018-01-17 11:20:14

    Ten człowiek byłby za nawet gdyby w jego ocenie było to opłacalne. Wszystko byle modlin ratować



Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.