PARTNER PORTALU
  • BGK

Alstom zaprezentuje koncepcję budowy metra na Śląsku

  • AKC    21 maja 2018 - 20:00
Alstom zaprezentuje koncepcję budowy metra na Śląsku
Jednym z rozwiązań, które może doczekać się realizacji w aglomeracji śląskiej jest monorail (fot. archiwum)

W chorzowskich zakładach koncernu Alstom powstają autonomiczne składy metra dla Rijadu. Saudyjczycy zamówili 69 dwuwagonowych pociągów Metropolis, które mają zostać dostarczone do końca 2018 r. Ale eksperci Alstom swoje pomysły chcą też realizować w Polsce. Pojutrze zaprezentują ideę budowy nowoczesnego metra dla aglomeracji Śląskiej.




  • W chorzowskich zakładach Alstom podczas środowej konferencji prasowej zaprezentowana zostanie idea budowy nowoczesnego metra dla aglomeracji śląskiej. 
  • Niezależnie od propozycji naukowców i firm Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia  rozpoczyna pracę nad koncepcją kolei metropolitarnej. 
  • GZM zleci w tym roku opracowanie koncepcji - najefektywniejszej finansowo i najbardziej przyjaznej mieszkańcom. 

O potrzebie rozwiązań komunikacyjnych dla aglomeracji śląskiej mówi się od wielu lat. Temat metra też nie jest nowy, a wraca przy okazji dyskusji na temat kolei metropolitarnej. 

- Metro podziemne na Śląsku jest niemożliwe, ale są przykłady na świecie metra naziemnego. My, jako Metropolia, jesteśmy otwarci na dyskusję o wszystkich możliwych nowoczesnych rozwiązaniach. Wariant docelowy, który będziemy chcieli zrealizować w ramach kolei metropolitalnej, zostanie wybrany na podstawie koncepcji funkcjonowania kolei - mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Koncepcja ma być gotowa na przełomie 2018 i 2019 r.  Na potrzeby stworzenia dokumentu odbędą się dyskusje ze specjalistami, opracowane zostaną analizy rozwiązań - najbardziej efektywnych ekonomiczne i najbardziej przyjaznych mieszkańcom.  

Czytaj też: PKP PLK: „Kolej metropolitalna” w woj. śląskim w kolejnej perspektywie UE

- Lubię marzyć i myślę, że marzenia napędzają ludzkość, natomiast w pewnym momencie trzeba je skonfrontować z możliwościami. W ramach prac nad koncepcją zostanie przeanalizowany każdy wariant, również budowy metra podziemnego. Pod uwagę weźmiemy wszelkie rozwiązania - także to, by partnerem budowy kolei metropolitarnej były Koleje Śląskie, albo rozwiązanie, w ramach którego PKP PLK wybuduje linie, z których będzie korzystać tradycyjna kolej, ale częstotliwość kursowania będzie na tyle duża, że to będzie dla mieszkańców atrakcyjna oferta. Równie dobrze może się się okazać, że najlepszym rozwiązaniem będzie monorail, czyli budowana na słupach estakada dla szybkich pociągów. Zanim zapadną jakiekolwiek decyzje, potrzebne są dokumenty i prace koncepcyjne, by wybrać najlepsze rozwiązanie - mówi Karolczak. 

Czytaj też: Druga linia warszawskiego metra będzie gotowa do 2023 roku

Podkreśla przy tym, że aglomeracja śląska jest układem, w którym szybka kolej nie tylko pozwoli rozwiązać problemy komunikacyjne, ale przede wszystkim podniesie jakość życia mieszkańców. 

- Są przykłady w Europie, że w takich przypadkach, jak nasza konurbacja, szybka kolej jest najlepszym rozwiązaniem. Odległości pomiędzy centrami miast są na tyle duże, a potoki pasażerskie tak znaczne, że najlepiej je przewieźć koleją. Niezależnie od propozycji firm i naukowców, rozpoczynamy prace nad budową koncepcji szeroko rozumianej kolei metropolitarnej - od zwykłej, tradycyjnej, ciężkiej kolei przez szybki tramwaj po monorail lub metro - mówi Karolczak.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (2)

  • Assl, 2019-10-28 18:31:37

    Totalne mżonki. Samorządy twierdzą, że nie mają na kilkuprocentowe zwiększenie bieżącego finansowania ZTM. Ktoś liczy, że będą skłonne wyłożyć miliardy na monorail?
  • zabetonowani Polacy., 2018-05-22 05:59:50

    a, póki co - to 35% obszaru Polski pozbawiona została wszelkiego transportu zbiorowego, a patrząc na propozycje zawarte w projekcie noweli ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, byłoby jeszcze gorzej.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.