PARTNER PORTALU
  • BGK

Barka z kontenerami dopłynęła z Gdańska do Warszawy

  • pt    28 kwietnia 2017 - 10:57
Barka z kontenerami dopłynęła z Gdańska do Warszawy
Barka na Wiśle (fot.uwkp/Rafał Modrzewski)

Zakończył się pilotażowy rejs kontenerowy. Barka, która 19 kwietnia 2017 r. wypłynęła z gdańskiego portu, dotarła do Warszawy. Akcja pokazała, że Wisła może być ekonomicznym, ekologicznym i bezpiecznym szlakiem transportowym.




• Barka załadowana 20 kontenerami płynęła w górę rzeki przez ostatnie 9 dni.

• W tym czasie pokonała 450-kilometrowy odcinek Wisły z Gdańska do Warszawy, odwiedzając po drodze Tczew, Grudziądz, Bydgoszcz, Solec Kujawski, Toruń, Włocławek, Płock i Nowy Dwór Mazowiecki-Modlin.

• Organizatorzy liczą na to, że w najbliższych latach takich barek na Wiśle pojawi się znacznie więcej.

W stolicy barka zacumowała przy bulwarze nadwiślańskim, pomiędzy Mostem Średnicowym a Mostem Poniatowskiego.

- W Kujawsko-Pomorskiem działamy aktywnie na rzecz popularyzacji transportu wodnego i gospodarczego wykorzystania rzek. Wisła może stać się wodną autostradą, która da nawet 100 tysięcy miejsc pracy w naszym województwie. Impulsem dla gospodarki będzie z pewnością utworzenie w regionie platformy multimodalnej, czyli przeładunkowego węzła transportowego, w którym krzyżują się i uzupełniają różne systemy przewożenia towarów. Nasz promocyjny rejs ma pokazać, że transport ładunków Wisłą jest możliwy w pewnym zakresie nawet przy niekorzystnych warunkach nawigacyjnych ­– tłumaczy marszałek Piotr Całbecki.

Organizatorzy liczą na to, że w najbliższych latach takich barek na Wiśle pojawi się znacznie więcej. Rejs miał bowiem promować żeglugę śródlądową oraz pokazać możliwość transportu towarów drogą wodną z portu morskiego w Gdańsku do centrum kraju.

- Transport wodą towarów to duża szansa dla gospodarki, ale też poprawa jakości naszego życia. Na jedną barkę zabieram 42 kontenery, a mogę prowadzić dwie barki jednocześnie, to daje 84 kontenery, czyli tyle mniej tirów jeździłoby po naszych drogach. Specjaliści wyliczyli, że jedna barka z 72 kontenerami odprawiana codziennie z portu w Gdańsku oznaczałaby 15 tysięcy tirów mniej na drogach w ciągu roku. Dla barki pokonanie odcinka z Gdańska do Warszawy zajęłoby, o tej porze roku cztery dni, latem ten czas jest jeszcze krótszy – mówi kapitan barki Czesław Błocki.

Wyprawa ma również aspekt badawczy. Studenci Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy oraz pracownicy Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku zbierali specjalistyczne dane na temat szlaku, które wskażą zagrożenia dla prowadzenia żeglugi śródlądowej na tym odcinku Wisły, będą też przydatne przy opracowywaniu Studium Wykonalności dla Wisły i studium lokalizacyjnego platformy multimodalnej w regionie.

Rejs odbył się w ramach międzynarodowego projektu EMMA, którego celem jest zwiększenie świadomości o korzyściach, jakie niesie za sobą transport morski i śródlądowy.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (4)

  • Marcin, 2017-05-02 07:48:56

    Gdyby jeszcze Wisła płynęła w drugą strone...
  • dobrowolny, 2017-04-30 13:40:33

    W Niemczech, Belgii, Holandii i Francji, barkami wozi się wszystko, nawet tzw.obornik czyli gnój oraz nawozy mineralne. W Polsce, za czasów Balcerowicza i innych POkrętaczy, wylęgło się tak silne lobby paliwowe, że zlikwidowało transport towarów kolejami no i oczywiście Żeglugę Śródlądową na Odrze, ...Wiśle i w Bydgoszczy. Kiedy Gierek chciał wykonać regulację Wisły, bo Odra wcześniej była uregulowana przez Niemców, to tak zwane struktury poziome w PZPR - czyli dzisiejsza "opozycja" "totalna", wyśmiewały Go, że chce kijem zawracać Wisłę. No i doprowadzili do tego, do czego doprowadzili. Teraz POkrętacze już krytykują przekop mierzei a nawet zaprojektowany tunel w Świnoujściu. To jest "opozycja" niszcząca Polskę wg. szkoły Balcerowicza, Lewandowskiego i innych cwaniaków XX wieku, pod hasłem: JAK SIĘ UKRADNIE I SCHOWA ŁADNIE TO NIE PRZEPADNIE.  rozwiń
  • Green Pies Ogrodnika, 2017-04-28 18:22:49

    Do mzakrzewski: no i trzeba dodać, że transport stresuje ryby a płynące barki zasłaniają krajobraz...



Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.