PARTNERZY PORTALU

Bielsko-Biała: Jest firma chętna rozbudować inteligentny system transportowy, ale chce 3 mln zł więcej

  • PAP    12 maja 2020 - 17:35
Bielsko-Biała: Jest firma chętna rozbudować inteligentny system transportowy, ale chce 3 mln zł więcej
Miejski Zarząd Dróg w Bielsku-Białej przeznaczył na rozbudowę systemu niespełna 10,4 mln zł (Fot. MZD BB)

Jedna firma zgłosiła się do przetargu na rozbudowę inteligentnego systemu transportowego (ITS), który poprawia płynność ruchu na głównych ulicach w Bielsku-Białej – podał we wtorek bielski magistrat. Oferta jest jednak o 3 mln zł wyższa niż planowany nakład.




Oferta, którą złożyło warszawskie przedsiębiorstwo Sprint, opiewa na kwotę 13,34 mln zł. Miejski Zarząd Dróg w Bielsku-Białej przeznaczył na rozbudowę systemu niespełna 10,4 mln zł.

"W tej chwili przygotowujemy analizę sytuacji i rekomendacje, które przedstawimy prezydentowi miasta. Bierzemy pod uwagę różne scenariusze związane z tym, że na dniach musimy złożyć wniosek o dofinansowanie tej inwestycji ze środków centralnych. Robimy analizę rynku i podobnych postępowań przetargowych, które miały miejsce w ostatnim czasie. I tu stwierdzamy, że wszystkie oferty, poza jednym miastem, były wyższe od zakładanych. Rozważamy też teoretycznie, czy jest możliwość ograniczenia zakresu tego zadania. W tym tygodniu odbędą się konsultacje, a dopiero potem będziemy mogli przedstawić oficjalne stanowisko" - powiedział cytowany w komunikacie magistratu dyrektor MZD Wojciech Waluś.

Głównym celem projektu jest poprawa warunków ruchu drogowego w mieście, ze szczególnym uwzględnieniem transportu publicznego. W pierwszej części, której tworzenie zakończyło się jesienią 2018 r., wymieniona została infrastruktura sygnalizacyjna na 18 kluczowych skrzyżowaniach oraz przejściach dla pieszych.

Rzecznik bielskich władz samorządowych Tomasz Ficoń poinformował, że obecnie system miałby zostać poszerzony o 18 kolejnych skrzyżowań w ciągu bardzo ruchliwych ulic: Cieszyńskiej, gen. Komorowskiego "Bora", Partyzantów i Bystrzańskiej, Piłsudskiego, a także al. gen. Andersa.

"Plan zakłada też instalację 15 tablic informacji pasażerskiej na przystankach autobusowych, trzech znaków VMS, które służą przekazywaniu ostrzeżeń na drogach wlotowych do miasta oraz znaków informujących o liczbie zajętych miejsc na parkingach. Dołączone do ITS zostaną cztery parkingi w centrum, które posiadają możliwość wykrywania zajętych miejsc - przy Ratuszu, stadionie, dworcu PKP i ul. Paderewskiego" - wyjaśnił rzecznik.

Miejski Zarząd Dróg zakłada możliwość informowania również o wolnych miejscach na parkingach prywatnych.

Informacje o zajętości miejsc parkingowych będą wyświetlane m.in. na tablicach, które zostaną zamontowane w kilku newralgicznych miejscach Bielska-Białej, m.in. przy ulicach wlotowych od Katowic, Krakowa i Żywca.

"Rozszerzony zostanie także system monitoringu wizyjnego miasta. Pojawią się kamery, które umożliwią odczytywanie numerów tablic rejestracyjnych" - dodał Ficoń.

W pierwszej części projektu ITS wymieniono infrastrukturę sygnalizacyjną na 18 kluczowych skrzyżowaniach, od ronda na Sarnim Stoku na wlocie od Katowic po skrzyżowanie ul. Partyzantów z al. gen. Władysława Andersa w kierunku Szczyrku, a także odgałęzienia od tego szlaku w kierunku wschodnim - ul. gen. Komorowskiego "Bora" i ks. Stojałowskiego. Wymieniono tam m.in. maszty i wysięgniki sygnalizatorów, same sygnalizatory, sprawdzono lub zainstalowano nowe pętle indukcyjne służące do detekcji pojazdów podjeżdżających do sygnalizacji.

Rozszerzony został wówczas system tablic dynamicznej informacji pasażerskiej MZK. Na 22 przystankach pojawiły się tablice pokazujące dokładną godzinę odjazdu autobusu.

Z przeprowadzonych pomiarów wynika, że czas przejazdu autobusów dzięki ITS skrócił się o blisko 20 proc., a samochodów o blisko 38 proc.

Realizacja pierwszego etapu systemu kosztowała 11,7 mln zł. 85 proc. tej kwoty pochodziło z funduszy UE, a resztę sfinansowało miasto.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!