PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Biznes lotniczy w Polsce – niebo i ziemia

  • wnp.pl (off)    17 maja 2011 - 14:55
Biznes lotniczy w Polsce – niebo i ziemia

Porty lotnicze w Polsce są skazane na sukces, ale to nie zwalnia ich od umiejętnego szukania swojego miejsca na dynamicznym rynku przewozów lotniczych.




To najogólniejsza konkluzja sesji „Porty lotnicze” zorganizowanej w ramach III Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

Aktualne relacje, wywiady i inne informacje związane z III Europejskim Kongresem Gospodarczym można znaleźć także na stronie www. imprezy, pod adresem eec2011.eu.

Tematyka sesji objęła zarówno tematykę rynku, jego uwarunkowań, relacji gospodarzy lotnisk z przewoźnikami, jak i kwestie budowy nowych portów i rozbudowy infrastruktury lotniskowej.

Zdaniem Michała Marca, dyrektora P. P. Porty Lotnicze, branża lotnicza przeżywa proces szybkiego różnicowania i specjalizacji, co wymaga także dostosowania od portów.

– W budowę portu w Modlinie zaangażowaliśmy się właśnie ze względu na popyt na usługi przewoźników low cost. Są pieniądze, trwają prace, wszystko jest na dobrej drodze – informował Marzec.

– Na dłuższą metę nie da się łączyć w jednym terminalu obsługi linii tradycyjnych i lowcostowych. – Tak zwane tanie linie chcą być tanio obsłużone, a porty mają obowiązki związane przede wszystkim z bezpieczeństwem – dodał Jan Pamuła, prezes zarządu portu Kraków-Balice.

– To obszar konfliktu, ale wiemy, że im więcej w porcie przewoźników, tym lepiej dla klienta. – Tradycyjny przewoźnik nie może konkurować z low-costami – zastrzegł Marcin Piróg, prezes PLL LOT. – Nasza szansa to połączenia i usługi dodatkowe.

Piróg poinformował o zamiarze tworzenia w Warszawie hubu lotniczego (węzła tranzytowego) przez LOT i Porty Lotnicze. Ta informacja – jak komentowano na sali – jest korzystna także dla portów regionalnych.

Dla Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice w Pyrzowicach bazowym przewoźnikiem jest niskokosztowy WizzAir uzupełniający lukę między liniami tradycyjnymi a czarterami.

– To klient decyduje, gdzie się lata – stwierdził Artur Tomasik, prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego gospodarującego w Pyrzowicach. – Stawiamy też na usługi dla przewoźników, m.in. bazowanie samolotów. Cargo to wciąż potencjał do wykorzystania.

Mówiąc o specjalizacji Tomasik przywołał ideę „duoportu” Katowice-Kraków. Spojrzenie uwzględniające synergię między tradycyjnie konkurującym blisko położonymi portami uznano za jedno z ciekawszych wydarzeń sesji.

– Nie ma jednego klucza do sukcesu – zastrzegł Mariusz Wiatrowski, prezes zarządu portu Poznań-Ławica. – Rynek jest otwarty, konkurencja Berlina oczywista, a trzeba pamiętać, że nie odrobiliśmy jeszcze strat z roku 2008. Ważne, by dobrze ten rynek odczytać. My budujemy strefę komercyjną ze sklepami i usługami, by generować dochody pozalotnicze.

– W rozwoju komunikacji lotniczej każdy kraj szuka własnej drogi – uważa Zbigniew Sałek, przewodniczący rady nadzorczej Poznań-Ławica. – Środki unijne na rozwój infrastruktury oraz perspektywa Euro 2012 napędzają naszą koniunkturę, a my z tego korzystamy.

– Sukces portów regionalnych bierze się z tego, że im mniej w tym biznesie państwa, tym lepiej – ocenił wiceminister infrastruktury, Tadeusz Jarmuziewicz.

– W każdym porcie regionalnym trwają inwestycje. Za dwa-trzy lata to będzie inny kraj. W roku 2012 rozpoczną się operacje na dwóch nowych lotniskach. – Polacy kochają latać – uważa Jarosław Błaszczak z Ernst&Young.

– A Polska jest postrzegana jako obszar o dużym i perspektywicznym popycie. Polski rynek oceniany jako suma dochodów portów lotniczych wart jest 1,5 mld zł. Zachowanie banków potwierdza, że inwestycje w porty lotnicze są pewne i opłacalne. Pewnym zagrożeniem są, paradoksalnie, ambicje samorządów lokalnych i regionalnych, inwestujących w lotniska „na zamowienie społeczne”, a nie zawsze na chłodno kalkulując biznesowe szanse powodzenia i koszty utrzymania portu.

Prezes Pamuła radził, by rozmawiać z samorządowcami i uświadamiać im wszelkie uwarunkowania lotniczego biznesu. Możliwe, że część lotnisk w mniejszych ośrodkach przy konkurencji portów regionalnych wyspecjalizuje się np. w sektorze general aviation (komunikacja biznesowa, awionetki).

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.