Partner portalu

Bytom: Tramwaje Śląskie i miasto przebudują ul. Katowicką

Jedną z bardziej zniszczonych ulic w śródmieściu Bytomia, ul. Katowicką, którą wiedzie odcinek głównej trasy tramwajów w kierunku Katowic odnowią wspólnie miasto i samorządowa spółka Tramwaje Śląskie.

• W kontekście obecnego unijnego projektu Tramwajów Śląskich powstał projekt gruntownej przebudowy ok. 800-metrowego odcinka ul. Katowickiej.

• Tramwajowa spółka współpracuje przy nim z bytomskim samorządem, a także samorządową spółką Bytomskie Przedsiębiorstwo Komunalne.

• Obecnie Tramwaje Śląskie w ramach unijnego projektu prowadzą przetargi na wykonanie jeszcze czterech inwestycji.

Modernizacja i rozbudowa do dwóch torów tamtejszej linii tramwajowej to jedna z części wartego ok. 885 mln zł unijnego projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej w konurbacji katowickiej. Koordynuje go spółka należącą do 12 śląskich i zagłębiowskich samorządów. Projekt zakłada m.in. remonty 100 km torowisk, budowę ponad 20 km linii oraz zakup nowych tramwajów.

Ul. Katowicka w Bytomiu prowadzi od skrzyżowania ul. Siemianowickiej i Chorzowskiej m.in. do Placu Sikorskiego, który jest głównym węzłem tramwajowym w tym mieście. Dla ruchu samochodowego nie jest ona główną arterią. Jest natomiast częścią głównej trasy tramwajowej w kierunku Katowic - i jedynym jej jednotorowym odcinkiem między centrami Bytomia i Katowic.

W kontekście obecnego unijnego projektu Tramwajów Śląskich powstał projekt gruntownej przebudowy ok. 800-metrowego odcinka ul. Katowickiej. Tramwajowa spółka współpracuje przy nim z bytomskim samorządem, a także samorządową spółką Bytomskie Przedsiębiorstwo Komunalne.

Tramwaje Śląskie sfinansują - przy wsparciu unijnymi środkami - przebudowę torowiska od pl. Sikorskiego do ul. Siemianowickiej wraz z dobudową drugiego toru. Miasto zapłaci za przebudowę jezdni i chodników ma tym odcinku, wraz z przebudową oświetlenia ulicznego i budową nowych miejsc postojowych. Bytomskie Przedsiębiorstwo Komunalne ma z kolei odpowiadać za przebudowę sieci wodociągowej wraz z przełączeniami istniejących przyłączy do budynków w pasie drogowym - w części ul. Katowickiej oraz Siemianowickiej.

Przetarg na zamawiane przez wszystkie trzy podmioty prace ogłosiły już Tramwaje Śląskie. Projekt zakłada m.in. poprowadzenie ruchu tramwajów i samochodów wspólną jezdnią (obecnie pojedynczy tor tramwajowy jest tam w większości wydzielony z jezdni).

Odpowiednio wytłumione tory tramwajowe mają zostać ułożone na prefabrykowanych płytach żelbetowych, a nawierzchnię - wraz z miejscami postojowymi - ma utworzyć kostka kamienna. Na ul. Katowickiej powstać mają też nowe chodniki i ścieżka rowerowa - z kostki brukowej. Całość ozdobią donice z drzewami. Oferty w tym przetargu można składać do 12 września.

Obecnie Tramwaje Śląskie w ramach unijnego projektu prowadzą przetargi na wykonanie jeszcze czterech inwestycji. Chodzi o: przebudowę torowisk od przystanku Arki Bożka do ul. Siemianowickiej w Bytomiu, przebudowę mostu nad potokiem Julka w Zabrzu wraz z torowiskiem do przejazdu przez ul. Stara Cynkownia w Bytomiu, przebudowę infrastruktury tramwajowej w ciągu ul. Bytomskiej w Świętochłowicach (od skrzyżowania z ul. Chorzowską do skrzyżowania z ul. Krasickiego) oraz o budowę i modernizację infrastruktury torowo-sieciowej w ciągu ul. Piłsudskiego w Sosnowcu - do drogi ekspresowej S86.

Z końcem lipca br. ruszyły też przetargi na zakup łącznie 45 nowych tramwajów (z opcją rozszerzenia zamówień do 55 wozów). Niezależnie od zakupu taboru i prac związanych z infrastrukturą, Tramwaje Śląskie przewidują w unijnym projekcie jeszcze zakup pojazdów technicznych (pogotowia sieciowe i torowe).

Projekt pn. "Zintegrowany projekt modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego" ma być zrealizowany przy wsparciu środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

Poprzedni projekt modernizacji infrastruktury tramwajowej w konurbacji katowickiej - realizowany przy wsparciu funduszy unijnych na lata 2007-2013 - miał nieco mniejszy zakres. Tramwaje Śląskie wyremontowały w nim ok. 63 km sieci, kupiły 42 nowe tramwaje, zmodernizowały 75 starych, a także odnowiły układy sterowania ruchem.

KOMENTARZE0

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!