PARTNER PORTALU
  • BGK

Centra handlowe wolą mniejsze miasta

  • PAP    4 lipca 2012 - 20:13
Centra handlowe wolą mniejsze miasta

Rynek centrów handlowych w drugim kwartale 2012 r. powiększył się o 132 tys. m kw. Połowa oddanej do użytku powierzchni przypadła na miasta liczące poniżej 200 tys. mieszkańców, co potwierdza rosnące zainteresowanie deweloperów mniejszymi miastami w Polsce.




Największym projektem oddanym do użytku w drugim kwartale była zrealizowana przez Libra Project Galeria Korona (34 tys. m kw.) w Kielcach. Po powiększonej w zeszłym roku do 66 tys. m kw. Galerii Echo, jest to drugi w tym mieście obiekt o podobnym profilu i zestawie najemców.

W Gorzowie Wielkopolskim otwarto centrum Nowa Park (32,5 tys. m kw.), a w Tczewie - Galerię Kociewską (14 tys. mkw.) z supermarketem, 4-salowym kinem i sklepami znanych marek - wynika z raportu za II kwartał firmy doradczej
 
Rozbudowano w tym czasie także centrum Jantar w Słupsku. Obiekt rozszerzył swoją ofertę o część rozrywkową, otwierając pierwszy w mieście multipleks oraz kręgielnię, a także szereg marek debiutujących na lokalnym rynku. We Wrocławiu, w ramach kompleksu biurowo - mieszkaniowego Sky Tower, otwarto galerię handlową o tej samej nazwie.

Swoją pozycję umacniają centra wyprzedażowe, których funkcjonuje obecnie siedem. Kolejne trzy obiekty tego typu są obecnie w budowie; otwarcie dwóch - Outlet Park w Szczecinie i Ptak Outlet w Rzgowie pod Łodzią ma nastąpić jeszcze w 2012 r.

<!-- pagebreak //-->

Z danych JLL wynika, że całkowita powierzchnia najmu w centrach handlowych wynosi obecnie 7,8 mln mkw. W sumie od początku roku podaż powierzchni w centrach handlowych wzrosła o 220 tys. m kw. W budowie jest 620 tys. m kw. z perspektywą otwarcia w ciągu najbliższych dwóch lat.

Najwięcej powierzchni (60 proc.) przypada na centra handlowe małe i średnie (poniżej 40 tys. m kw.) i powstające w miastach poniżej 200 tys. mieszkańców (51 proc.). W głównych aglomeracjach w budowie są obecnie 302 tys. m kw. - otwarcie 80 proc. planowane jest na 2013 r. (m.in. Poznań City Centre, Auchan Bronowice, Wzgórze w Gdyni, Galeria Katowicka).

Zdaniem analityków Jones Lang LaSalle, rozwój sieci handlowych jest wciąż bardzo ostrożny, ale stabilny. "Niektóre z sieci, w oczekiwaniu na poprawę ogólnej sytuacji ekonomicznej, tymczasowo wstrzymały rozwój. Inne, szczególnie te oferujące asortyment ze średniej półki cenowej, wciąż prowadzą intensywną ekspansję" - powiedziała dyrektor w Dziale Powierzchni Handlowych Jones Lang LaSalle Grażyna Melibruda. Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.