PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Demontaż dworca Łódź Fabryczna

  • PAP    29 maja 2012 - 17:09
Demontaż dworca Łódź Fabryczna

Specjaliści od konserwacji zabytków rozpoczęli we wtorek prace związane z demontażem historycznych elementów budynku dawnego dworca kolejowego Łódź Fabryczna. Cały budynek ma zostać rozebrany w ciągu trzech tygodni.




Do 2015 roku ma w tym miejscu powstać nowoczesny, podziemny dworzec kolejowy.

Czytaj też: Łódź Fabryczna już bez neonu

Prace rozbiórkowe na terenie budowy trwają od kilku miesięcy. We wtorek ruszyła rozbiórka głównego budynku dawnego dworca Łódź Fabryczna.

Jak poinformowała rzeczniczka wykonawcy Katarzyna Rumowska, pracownicy firmy specjalizującej się w konserwacji zabytków rozpoczęli ręczny demontaż i zabezpieczanie elementów fasady, które zachowują wartość historyczną.

Do demontażu wytypowano w sumie kilkadziesiąt elementów architektonicznych tj. sztukaterie, gzymsy, parapety podokienne, tralki czy niektóre części attyk. Po demontażu elementy te zostaną przewiezione do specjalistycznej pracowni, gdzie zostaną naprawione.

Następnie wykonane zostaną odlewy gipsowe i formy silikonowe, które posłużą do wykonania nowych fragmentów historycznej części dworca.

"Jest plan, żeby wykorzystać częściowo te elementy w bryle nowego dworca. Ta kwestia jest wciąż ustalana i na razie nie wiadomo, jak ostatecznie będzie to wyglądało" - wyjaśniła Rumowska.

W przyszłym tygodniu powinna rozpocząć się mechaniczna rozbiórka budynku dworca. Całość prac rozbiórkowych ma się zakończyć w ciągu trzech tygodni. Na przełomie czerwca i lipca w okolicach ulicy Tramwajowej mają rozpocząć się natomiast prace ziemne. Według Rumowskiej na razie prace na budowie dworca przebiegają zgodnie z planem.

Wciąż nie wiadomo, czy budowę opóźnić może wyższy niż pierwotnie zakładano poziom wód gruntowych na tym terenie, co stwierdzono po szczegółowych badaniach.

Według przedstawicieli konsorcjum budującego dworzec, przed przystąpieniem do przetargu z informacji w Programie Funkcjonalno-Użytkowym wynikało, że poziom wody gruntowej waha się w okolicach 207-208 m n.p.m. Na tej podstawie skalkulowana została oferta przetargowa.

Po przeprowadzeniu szczegółowego programu badań geologicznych dla całości inwestycji okazało się, że obecny poziom wody gruntowej w części obszaru inwestycji jest wyższy - wzdłuż projektowanego przebiegu tunelu waha się on od 208 m do 214 m n.p.m.

"Zwiększony poziom wody zwiększy oddziaływanie siły wyporu na konstrukcję. Takie informacje nie były dostępne na etapie przetargu, oferent nie był w stanie przewidzieć takich warunków" - powiedział dyrektor kontraktu budowy dworca Łódź Fabryczna, Marcin Zaręba.

Według niego rzeczywiste warunki wodno-gruntowe są obecnie przedmiotem analizy technicznej. Ma ona pozwolić określić dokładnie "warunki hydrogeologiczne, zdefiniować schemat hydrodynamiczny i sprawdzić możliwości realizacji projektowanego obiektu oraz podać przewidywane oddziaływanie na podłoże budowlane i środowisko przyrodnicze".

"Po zakończeniu tych prac analityczno-projektowych będziemy w stanie ocenić, czy rodzi to jakieś skutki finansowe związane z pracami odwodnieniowymi" - zaznaczył Zaręba.

Nowy dworzec Łódź Fabryczna ma mieć osiem torów i cztery perony, które znajdą się 16,5 m pod ziemią. Nad dworcem kolejowym ma powstać sieć podziemnych ulic i część dworca autobusowego. W północnej części dworca znajdą się przystanki przesiadkowe autobusów miejskich, regionalnych i dalekobieżnych.

Wykonawcą prac jest konsorcjum firm: Torpol, Astaldi SpA, Przedsiębiorstwo Usług Technicznych "Intercor" oraz Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów w Mińsku Mazowieckim. Otwarcie nowego dworca i węzła komunikacyjnego zaplanowano na 2015 r. Inwestycja jest współfinansowana przez UE, w sumie to koszt ponad 1,75 mld zł.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • donos, 2012-05-30 08:53:02

    Miał powstac do 2014 r. ( jak donosiły media) , dziś już do 2015. Zobaczymy czy w ogóle powstanie...

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.