PARTNERZY PORTALU

Do Łodzi docierają kolejne elementy maszyny TBM do budowy kolejowych tuneli

  • PAP    15 maja 2020 - 15:53
Do Łodzi docierają kolejne elementy maszyny TBM do budowy kolejowych tuneli
Elementy drugiej maszyny TBM do budowy kolejowych tuneli w Łodzi (Fot. PKP PLK)

Do Łodzi przyjechały kolejne elementy drugiej maszyny TBM do budowy kolejowych tuneli - poinformowały w piątek PKP Polskie Linie Kolejowe. Podziemna trasa łącząca dworce Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska to inwestycja za ponad 1,7 mld zł, która umożliwi tworzenie nowych połączeń kolejowych.




"Transportem drogowym wykonawca sprowadził do Łodzi jedną trzecią wszystkich elementów ok. 1560-tonowej maszyny TBM - +mechanicznego kreta+ o ponad 13-metrowej średnicy i 110 m długości. Największe tego rodzaju urządzenie w Polsce wydrąży dwutorowy tunel od komory startowej pomiędzy ulicami Odolanowską i Stolarską, przez miejsce dla podziemnych przystanków Łódź Polesie i Łódź Śródmieście, do stacji Łódź Fabryczna. Duży tunel będzie miał długość ponad 2,5 km i średnicę 12,7 metrów" - poinformował rzecznik PKP PLK Mirosław Siemieniec.

W ostatnich tygodniach do Łodzi dojechały części głowicy skrawającej, czyli czoła tarczy, na której znajdują się ostrza, noże i dyski tnące ze stali o bardzo wysokiej wytrzymałości, służące do rozdrabniania gruntu. Na miejscu są już m.in. części płaszcza obudowy i przenośnik ślimakowy, za pomocą którego urobek jest transportowany na taśmociągi i dalej na powierzchnię. Odebrano także panele boczne maszyny, zbiorniki, elementy pompy do płukania otworu wiertniczego, bęben do kabli wysokiego napięcia, części kanału powietrznego i urządzenie do podtrzymywania kanału powietrznego.

Według PKP PLK, największym wyzwaniem jest przewóz ponadnormatywnych elementów tarczy. Należy do nich m.in. główny napęd o wadze 180 ton i najcięższy segment osłony, liczący sobie 153 ton. Wśród elementów ważących od 40 do 120 ton są też części płaszcza obudowy TBM, tarcza koła tnącego, przenośnik belkowy oraz podajnik.

"Duży rozmiar części wymaga transportu od producenta z Niemiec do Polski drogą wodną - śródlądową, a następnie nocą ciężarówkami do Łodzi. Firma odpowiedzialna za nietypowy transport musi uwzględnić poziom wody w rzekach, którymi popłyną elementy TBM. Niski poziom rzek miał wpływ na terminy przewozu. Jeśli warunki będą sprzyjające - transport odbędzie się jeszcze w maju. Zakończenie dostaw wszystkich elementów zaplanowano w czerwcu" - wyjaśnił Siemieniec.

Do budowy podziemnej linii Łódź Fabryczna - Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec potrzebne będzie również ok. 26 tys. tubingów, czyli zaokrąglonych elementów obudowy, które tworzą razem pierścień, stanowiący ścianę tunelu. Wykonawca podpisał już umowę na ich wykonanie.

Prace przygotowawcze do wielkiej budowy można już zaobserwować w Łodzi. Pomiędzy ul. Odolanowską a Stolarską powstaje komora startowa dla dużej tarczy TBM. Zgodnie z zapowiedziami wykonawcy, którym jest konsorcjum Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego oraz Energopolu Szczecin, montaż tarczy w komorze rozpocznie się w sierpniu, a po dopełnieniu wymaganych procedur ruszy drążenie tuneli.

Rzecznik PKP PLK przypomniał, że w Łodzi jest już pierwsza tarcza, która wydrąży 4 jednotorowe tunele o średnicy 8,5 metra i łącznej długości ok. 3,5 km od komory rozjazdowej przy al. Włókniarzy do linii kolejowej nr 15 w kierunku Łodzi Żabieńca i Łodzi Kaliskiej. Mniejszy "mechaniczny kret" waży około 650 ton, ma średnicę 8,76 metra i 95 m długości. Jego części były transportowane wyłącznie drogą lądową, przy pomocy ciężarówek.

Budowa tunelu średnicowego to kontynuacja prac rozpoczętych budową dworca Łódź Fabryczna, który po ukończeniu inwestycji zamiast końcowym stanie się dworcem przelotowym. Inwestycja ma zapewnić szybsze połączenie przez centrum miasta, a także przyczynić się do stworzenia efektywnego systemu krajowych połączeń międzyregionalnych obejmujących region środkowej Polski.

Przez centrum Łodzi będą mogły jechać zarówno pociągi regionalne, jak i dalekobieżne; na osi wschód - zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ - południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec). Powstaną też dwa przystanki - Łódź Polesie i Łódź Śródmieście - zintegrowane z komunikacją miejską.

Wartość projektu udrożnienia Łódzkiego Węzła Kolejowego to ponad 1,7 mld zł, z czego dofinansowanie unijne to ponad 1,4 mld zł.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!