PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Dobiega końca część modernizacji linii kolejowych w woj. śląskim

  • PAP/MG    4 marca 2019 - 22:46
Dobiega końca część modernizacji linii kolejowych w woj. śląskim
Przewidziane na lata 2017-2019 prace obejmują m.in. 60 km linii, 10 stacji i przystanków oraz 91 różnych obiektów inżynieryjnych (fot. PKP PLK)

Dobiegają końca prace rewitalizacyjne na ważnym odcinku 60 km linii kolejowych relacji Chybie – Żory – Rybnik – Nędza/Turze. O zaawansowaniu prac między Żorami, a Suminą za Rybnikiem, poinformował w poniedziałek (4 marca) zarządca kolejowej infrastruktury, spółka PKP PLK.




  • Jak wynika z poniedziałkowej informacji PLK, dobiegają już końca prace na odcinku Żory - Rybnik - Sumina. Wymieniono ok. 55 km torów i 60 km sieci trakcyjnej. Wyremontowano 36 obiektów inżynieryjnych.
  • Zarządca kolejowej infrastruktury za jeden ze swoich celów w perspektywie finansowej 2014-2020 uważa zwiększenie możliwości przewozów towarowych.
  • Obecnie w woj. śląskim zarządca kolejowej infrastruktury realizuje także inwestycje pod kątem przewozów towarowych m.in. na liniach: Toszek Północ - Rudziniec Gliwicki - Stare Koźle.

Przewidziane na lata 2017-2019 prace obejmują m.in. 60 km linii, 10 stacji i przystanków oraz 91 różnych obiektów inżynieryjnych. Dotyczą odcinków linii kolejowych w relacji Chybie - Żory - Rybnik - Nędza/Turze.

To odcinki przebiegające m.in. na obszarze Rybnickiego Okręgu Węglowego, w znacznej części obsługujące ruch towarowy w tej części woj. śląskiego. To także istotny fragment południowej obwodnicy Katowickiego Węzła Kolejowego. W ruchu towarowym trasa jest odciążeniem dla magistrali kolejowej E30 wschód-zachód (linia Wrocław-Katowice-Kraków-Rzeszów).

Przetarg na zasadnicze roboty Chybie-Nędza, z ofertą za 373,7 mln zł netto, wygrało konsorcjum firm Trakcja PRKiI, Comsa, ZUE, Strabag i Strabag Rail.

Umowę podpisano w drugiej połowie stycznia 2017 r. W maju 2017 r. resort rozwoju informował o przyznaniu przygotowanemu pod tym kątem unijnemu projektowi o wartości 467 mln zł dotacji w wysokości 262,5 mln zł.

Jak wynika z poniedziałkowej informacji PLK, dobiegają już końca prace na odcinku Żory - Rybnik - Sumina. Wymieniono ok. 55 km torów i 60 km sieci trakcyjnej. Wyremontowano 36 obiektów inżynieryjnych, w tym mosty, wiadukty i przepusty. Uwzględniająca m.in. założenie monitoringu modernizacja pięciu przejazdów kolejowo-drogowych zakończy się w II kw. br.

Jak przekonuje PLK, po zakończeniu wszystkich prac, pociągi pojadą tamtędy szybciej, a ich prędkości wzrosną do 80-120 km/h. Dzięki temu o siedem minut skróci się czas przejazdu z Żor do Rybnika - zajmie 15, zamiast 22 minut. Na tym odcinku dyżurni będą pracowali w 9 zmodernizowanych nastawniach.

Zarządca kolejowej infrastruktury podaje, że pasażerowie korzystają już z nowych, podwyższonych peronów na stacjach i przystankach w Żorach, Szczejkowicach, Rybniku Gotartowicach, Rybniku Piaskach oraz w Rybniku. Obiekty dostosowano m.in. do potrzeb osób o ograniczonej mobilności; na stacji w Rybniku zamontowano windy.

Początek całego rewitalizowanego połączenia to węzeł Chybie - znajdujący się na głównej linii kolejowe Kraków/Katowice-Czechowice-Dziedzice-Zebrzydowice. Następnie trasa wiedzie na północ, do stacji w Żorach, gdzie zmienia kierunek, prowadząc na zachód do kolejnego węzła w Rybniku. Kolejna część połączenia to nadal wiodący na zachód odcinek do dwukierunkowego połączenia z linią kolejową Chałupki-Racibórz-Kędzierzyn-Koźle, w pobliżu miejscowości Nędza.

Całe to połączenie ma znaczenie przede wszystkim w ruchu towarowym. Obecnie ruch pasażerski odbywa się na odcinkach Żory-Rybnik (kursują tamtędy pociągi z Bielska-Białej przez Pszczynę do Rybnika i Raciborza) oraz Rybnik-Nędza (fragmentem tej trasy, z wykorzystaniem dłuższego jej wariantu m.in. przez Rydułtowy, jeżdżą pociągi z Katowic i Bielska-Białej do Raciborza).





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.