PARTNER PORTALU
  • BGK

Drążony tunel pod Małym Luboniem na zakopiance - przebity

  • PAP/TJAK    23 października 2019 - 15:28
Drążony tunel pod Małym Luboniem na zakopiance - przebity
Podczas drążenia prace opóźniło osuwisko (Fot. Pixabay.com)

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk ma nadzieję, że pierwsza nitka tunelu pod Małym Luboniem na tzw. zakopiance będzie oddana do użytku przed marcem 2021 r. W środę w tunelu, po przebiciu ostatnich czterech metrów skały, spotkały się dwie ekipy drążące go.




  • Budowa nowej zakopianki od Lubnia do Rabki - Zdroju rozpoczęła się w 2016 r.
  • Koszty wszystkich prac wyniosą ponad 2 mld 105 mln zł. Zakończenie wszystkich prac na tej drodze zaplanowane jest na 2021 r.
  • Ostatnim etapem będzie oddanie odcinka tunelowego, którego koszt wyniesie prawie miliard złotych.
  • Kolejny 16-kilometrowy odcinek nowej zakopianki z Rdzawki do Nowego Targu ma być gotowy we wrześniu 2023 r. Koszt inwestycji to 880 mln 100 tys. zł.

"Droga, która do tej pory cieszyła się najgorszą sławą w Polsce, staje się dzięki polskim inżynierom, naszym kontrahentom, partnerom biznesowym z Włoch - jedną z najbezpieczniejszych, najbardziej komfortowych dróg w Polsce" - powiedział Adamczyk na konferencji zorganizowanej w tunelu pod Małym Luboniem (Małopolska) w trakcie uroczystego przebicia pierwszej jego nitki, powstającej w ciągu tzw. zakopianki.

W opinii ministra tunel ten, a także "droga ekspresowa S7, w przyszłości Via Carpatia, już teraz budowana, to będą najbezpieczniejsze drogi wyposażone w nowoczesne systemy zarządzania, stertowania, powiadamiania kierowców o trudnościach na drodze".

Adamczyk zwrócił uwagę, że tunele w trakcie użytkowania wymagają wielu zabezpieczeń technicznych, konieczne są też drogi ewakuacyjne. "Bezpieczeństwo jest najważniejsze i wszystko zależy od zgody służb. Mam nadzieję, że wykonawca i zamawiający będą nad tym pracowali" – mówił.

Czołówka w UE

Minister liczy na to, iż pierwszą nitkę tunelu uda się oddać do użytku przed uruchomieniem całego obiektu. Oddanie do użytku całego odcinka tunelowego zakopianki planowane jest na marzec 2021 r.

"Jeżeli by to się udało, bylibyśmy niezmiernie zadowoleni. Zadowoleni by byli kierowcy, którzy jadą i wracają spod Tatr. Oczywiście to wymaga wielu inicjatyw, uzgodnień, zgód między innymi straży pożarnej oraz generalnego wykonawcy, ale z tego miejsca pragnę zwrócić się publicznie o to, aby wszyscy pochylili się nad tym problemem i skrócili tę (...) gehennę polskich kierowców, którzy godzinami spędzają czas na zakopiance w zatorach drogowych, szczególnie w weekendy" - mówił.

W środę w tunelu, po przebiciu ostatnich czterech metrów skały, spotkały się dwie ekipy drążące prawą nitkę. Robotnicy przy brawach wspólnie otworzyli szampana. "Trudno dziwić się radości tych, którzy tutaj już od dawna pracują i drążą ten tunel. Trudno dziwić się, bo to przecież historyczna chwila dla wszystkich drogowców w Polsce - połączony został drążony tunel, najdłuższy w Polsce - jeden z dwóch na zakopiance, jeden z dwóch równoległych obok siebie, które pozwolą zakopianką poruszać się bezpiecznie, przewidywalnie i wręcz komfortowo" - mówił Adamczyk.

"Polska (...) przesuwa się do czołówki krajów europejskich, biorąc pod uwagę możliwości komunikacyjne. Oczywiście dużo pracy jeszcze przed nami. Dzisiaj już jesteśmy piątym państwem w UE z największą ilością dróg ekspresowych i autostrad" - przekonywał.

62 proc. robót





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.