PARTNER PORTALU
  • BGK

Droga S16 Olsztyn-Ełk, przebudowa: Droga połączy Warmię i Mazury z resztą kraju

  • PAP/AT    12 kwietnia 2016 - 13:56
Droga S16 Olsztyn-Ełk, przebudowa: Droga połączy Warmię i Mazury z resztą kraju
Program inwestycji jest zatwierdzany przez ministra infrastruktury i budownictwa (fot.pixabay.com)

• 23 mln zł będzie kosztować dokumentacja potrzebna do przebudowy drogi S16 Olsztyn-Ełk.
• Koszt modernizacji drogi w kierunku Pojezierza Mazurskiego ma wynieść 4,5 mld zł




We wtorek (12 kwietnia) w Olsztynie wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit i dyrektor oddziału olsztyńskiego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) Mirosław Nicewicz podpisali aneks do programu inwestycji dla budowy drogi S16 dla etapu przygotowawczego.

Program inwestycji jest zatwierdzany przez ministra infrastruktury i budownictwa. Jest to dokument, będący charakterystyką inwestycji od strony technicznej, finansowej z określeniem ram czasowych jej wykonania. Konieczność przygotowania programu inwestycji wynika z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 grudnia 2010 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji budżetu państwa.

"Spełniają się marzenia wielu osób na Warmii i Mazurach, by droga S16 stała się arterią, którą można się będzie po Warmii i Mazurach bezpiecznie przemieszczać i która połączy region z resztą kraju, pozwalając rozwijać się gospodarczo Warmii i Mazurom. Przez lata wiele osób i wiele środowisk walczyło o tę drogę, a teraz zaczynamy realne prace nad spełnieniem tego marzenia" - podkreślił podczas konferencji wiceminister Jerzy Szmit.

Czytaj też: Program rozwoju infrastruktury drogowej 2016-2019: Ruszyła I edycja

W ostatnich latach, jeszcze jako droga krajowa nr 16, trasa w kierunku Wielkich Jezior Mazurskich została zmodernizowana na odcinku Olsztyn- Borki koło Mrągowa. Jest ona drogą dwujezdniową między Biskupcem a Borkami, natomiast między Barczewem a Biskupcem istnieją jedynie odcinki dwujezdniowe w obrębie węzłów.

80 kilometrowy odcinek między Mrągowem a Ełkiem, mimo poprawy nawierzchni, pozostaje wąski, pełen zakrętów.

Dyrektor Nicewicz podkreślił, że przebudowa trasy w kierunku Mazur będzie trudna. "Pojezierze Mazurskie jest jedno w Polsce i z tego wynika skala trudności, bo oprócz potrzeby pogodzenia mieszkańców, którzy na ogół nie chcą w swoim sąsiedztwie trasy, to mamy jeszcze przyrodnicze uwarunkowanie - trudny teren czyli jeziora i obszary bagienne" - wyjaśnił.

Jak dodał, gdy korekta trasy o 200 metrów pozwala rozwiązać niejednokrotnie problem społeczny to w przypadku budowy drogi przez Mazury, zmiana przebiegu drogi nie jest łatwa ze względu na umiejscowienie jezior.

Obecnie drogowcy mają dwa warianty drogi S16 z Mrągowa do Ełku - północny w pobliżu Mikołajek i południowy poprowadzony bliżej Rynu.

Jak dodał dyr. Nicewicz, budowa drogi z Mrągowa do Ełku może się zacząć po 2020 roku, natomiast na odcinku z Borek do Mrągowa ok. 2020 roku.

Jak ocenił wiceminister Szmit, dyskusja nad przebiegiem trasy nie może trwać przez lata.

"Któryś z wariantów trzeba wybrać, będzie na pewno czas konsultowania, ale także i odwołań, z którymi się trzeba liczyć. Im dłużej będzie trwała ta dyskusja, im więcej będzie protestów, tym dłużej to będzie trwało, a interes publiczny będzie na tym cierpiał i znów będziemy czekać przez długie lata na tę drogę"- dodał wiceminister.

Jak wyjaśnił rzecznik GDDKiA w Olsztynie Karol Głębocki podnosząc standard drogi krajowej do ekspresowej poprawia się jej parametry, ale też ogranicza do niej dostępność. Droga ekspresowa nie ma skrzyżowań, a węzły są bezkolizyjne, natomiast profil jezdni na zakrętach musi być ukształtowany tak, by jazda z dopuszczalną prędkością do 120 km na godzinę była bezpieczna.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.




Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.