Partner portalu

Dyrekcja dróg o programie 100 obwodnic: Liczymy na wsparcie samorządów

Za dwa lata kierowcy mają pojechać pierwszymi drogami wybudowanymi w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. Drogowcy przekonują, że od strony finansowej projekty nie wykraczają poza założone budżety. Apelują natomiast o współpracę do samorządowców, zwracając uwagę na konieczność ograniczania ryzyka przy wytyczaniu przebiegu obwodnicy.
  • Szef GDDKiA Tomasz Żuchowski zwraca uwagę na rolę, jaką w realizacji Programu budowy 100 obwodnic mają samorządy.
  • Drogowcy liczą na samorządowe wsparcie, tak aby obwodnica była rozwiązaniem korzystnym zarówno dla kierowców, jak i mieszkańców, tak w aspekcie mobilności, jak i bezpieczeństwa - zaznaczył
  • Zwróciłem się do samorządów, na terenie których powstają te obwodnice. Szukamy racjonalnego rozwiązania, żeby już teraz zniwelować ryzyka i niedoskonałości - zaznaczył.

13 zadań w realizacji, 9 na etapie postępowania przetargowego oraz 78 w fazie tworzenia dla nich dokumentacji technicznej – taki jest aktualny stan prac nad rządowym Programem budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (w ramach tego przedsięwzięcia ma powstać ok. 820 km nowych dróg).

Jak zapowiada Tomasz Żuchowski, p.o. Główny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad, pierwsze efekty tych inwestycji kierowcy zobaczą za dwa lata. Szef GDDKiA przyznaje, że na rynku wykonawców widać obecnie boom inwestycyjny i duże rozchwianie, ale – jak mówi – zamawiający stara się odpowiednio "dozować zadania na rynek", by uzyskać oferty za takie pieniądze, za jakie rzeczywiście da się realizować te inwestycje.

Czytaj: Oszczędności z kontraktów na kolejne obwodnice. Na liście rezerwowej jest jednak tłok

– Na ten moment tych problemów nie notujemy i staramy się tak programować strategię ogłaszania postępowań przetargowych, żeby mieć pokrycie w wykonawcach, którzy staną na wysokości zadania i te projekty zrealizują – mówi Żuchowski.

Szef GDDKiA zwraca uwagę na rolę, jaką w realizacji tych przedsięwzięć mają do odegrania lokalne samorządy. Choć to Dyrekcja jest inwestorem i ona też prowadzi konsultacje społeczne, to drogowcy liczą na samorządowe wsparcie w zakresie komunikacji, tak aby finalnie powstała obwodnica była rozwiązaniem korzystnym zarówno dla kierowców, jak i mieszkańców, tak w aspekcie mobilności, jak i bezpieczeństwa.

Czytaj: Mieszkańcy nie chcą oddawać gruntów pod CPK. Będą wywłaszczenia?

– Dla projektów, które szukają rozwiązań wariantowych, istotne jest, aby wybrać warianty, które łączą ludzi, a nie dzielą. Myślę, że w tym temacie jest sporo do zrobienia. W ostatnim czasie zwróciłem się do wszystkich samorządów, na terenie których powstają te obwodnice. Szukamy racjonalnego rozwiązania, żeby już teraz zniwelować ryzyka i niedoskonałości, które mogą temu procesowi towarzyszyć – mówi Żuchowski, tłumacząc, że z racji funkcjonowania systemu planistycznego w Polsce wytyczenie optymalnego przebiegu drogi bywa wyzwaniem.

KOMENTARZE0

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!