PARTNER PORTALU
  • BGK

Eksperci sugerują, jak zyskać środki na drogi samorządowe

  • PAP/GP    25 lipca 2017 - 08:25
Eksperci sugerują, jak zyskać środki na drogi samorządowe
Jak przyznaje ekspert: każda propozycja, która zwiększa obciążenia finansowe po stronie kierowców wywołuje zrozumiały opór i zrozumiałe wątpliwości, bo oznacza, że każdy z nas tankując samochód zapłaciłby znacznie więcej. (fot.:pixabay.com)

- Przeznaczenie większej części środków z akcyzy na paliwo, dalsze uszczelnianie poboru podatku VAT na rynku paliwowym - to zdaniem eksperta portalu BiznesAlert.pl Piotra Stępińskiego - przykładowe możliwości pozyskiwania pieniędzy na modernizację i budowę dróg samorządowych.




• Sprawa dróg samorządowych powróciła do polskiej debaty publicznej po próbie wpisania w Sejmie do prawa opłaty paliwowej.

• Eksperci zaznaczają, że są rezerwy w obecnych środkach, z których można sfinansować prace nad remontami i nowymi drogami w powiatach i gminach.

• W 2016 roku w postaci różnych obciążeń kierowcy wpłacili do budżetu ok. 35 mld zł., podczas gdy w tym czasie nakłady inwestycyjne (razem ze środkami unijnymi) wyniosły około 20 mld. Pokazuje to, że jest około 15 mld do zagospodarowania.

 

- O ile mówimy o miastach, to te drogi są w dość dobrym stanie, ale jeżeli pojedziemy poza granice tych miast, te drogi wyglądają już zupełnie inaczej - powiedział ekspert BiznesAlert.pl Piotr Stępiński.

W ubiegłym tygodniu wycofany został projekt ustawy o utworzeniu Funduszu Dróg Samorządowych, który zakładał wprowadzenie tzw. opłaty paliwowej. Zgodnie z założeniami do funduszu miały wpływać środki na modernizację i budowę dróg gminnych i powiatowych. - Zdaniem opinii publicznej i wielu ekspertów projekt wiązał się z podniesieniem ceny paliwa o co najmniej 20 groszy - powiedział Stępiński.

Ekspert BiznesAlert.pl powiedział, że blisko 88,5 proc. dróg w Polsce to są drogi samorządowe - drogi gminne, drogi powiatowe, które mamy w użytkowaniu. Dodał, że widzi kilka możliwości pozyskiwania środków finansowych na budowę i modernizację dróg samorządowych.

- Można rozważyć propozycję dotyczącą wykorzystania tych środków, które już istnieją w ramach obciążeń finansowych cen paliwa - zauważył. Jak tłumaczył, w przypadku benzyny E95 ponad połowa kwoty, którą płacą polscy kierowcy na stacjach to podatki.

- Tylko 18 proc. z tej akcyzy, która jest pobierana z tych opłat idzie na drogi - powiedział Stępiński. "Można by rozważyć wariant przeniesienia tych środków, zwiększenia puli tych opłat np. do 25 proc., co dałoby dodatkowe środki na modernizację tych dróg - zasugerował.

Drugą możliwością, według pytanego, jest dalsze uszczelnianie systemu podatkowego. - Od pewnego momentu funkcjonuje w Polsce tzw. "pakiet paliwowy", który doprowadził do uszczelnienia poboru VAT, co z kolei przełożyło się na zwiększony obrót paliwami i wzrost dochodów koncernów paliwowych. To środki, które mogłyby zostać pozyskane i mogłyby zasilić budowę tych dróg - tłumaczył.

Kolejną opcją sugerowaną przez Stępińskiego, jest pozyskiwanie funduszy na drogi samorządowe z działalności systemu viaTOLL (system poboru opłat za przejazd drogami krajowymi), ale - jak zaznaczył: to również wiąże się z dodatkowym obciążeniem po stronie kierowców.

- W zeszłym roku według różnych wyliczeń polscy kierowcy w postaci różnych obciążeń wpłacili do budżetu ok. 35 mld zł., podczas gdy w tym czasie nakłady inwestycyjne razem ze środkami unijnymi wyniosły około 20 mld zł - zauważył Stępiński.

Według eksperta pytanie o finansowanie dróg samorządowych to istotna kwestia dla samorządowców.

- Jak przyjrzymy się strukturze wydatkowania samorządów, to pierwszą pozycją inwestycyjną są inwestycje drogowe, modernizacja i budowa tych dróg, a samorządom fizycznie najzwyczajniej tej kwoty brakuje - powiedział Stępiński.

Jak przyznaje ekspert: każda propozycja, która zwiększa obciążenia finansowe po stronie kierowców wywołuje zrozumiały opór i zrozumiałe wątpliwości, bo oznacza, że każdy z nas tankując samochód zapłaciłby znacznie więcej.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.




Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.