PARTNER PORTALU
  • BGK

FOR: Morawiecki nie uratował Przewozów Regionalnych

  • pt    10 października 2016 - 14:05
FOR: Morawiecki nie uratował Przewozów Regionalnych
Finansowanie Przewozów Regionalnych z Polskiego Funduszu Rozwoju oznacza także obniżenie motywacji zarządu do przeprowadzania restrukturyzacji i dalsze finansowanie nierentownej spółki z pieniędzy podatników (fo.pr.pl).

• Przyszłość Przewozów Regionalnych zależy od przeprowadzenia procesu restrukturyzacji, który został zaplanowany i częściowo zrealizowany przez poprzedni zarząd, a który został wstrzymany przez nowy – pisze Wojciech Zając z Forum Obywatelskiego Rozwoju.
• Zaniechanie restrukturyzacji i finansowanie przewoźnika ze środków Polskiego Funduszu Rozwoju będzie oznaczało dalsze utrzymywanie nierentownej spółki z pieniędzy podatników.




Jak przypomina ekonomista Forum 3 października 2016 r. wicepremier Mateusz Morawiecki stwierdził w jednym z wywiadów: „uratowaliśmy kolejowe Przewozy Regionalne od bankructwa. Bo nasi poprzednicy, tego największego przewoźnika pasażerów w Polsce, rozłożyli na łopatki. Utworzony przez nas Polski Fundusz Rozwoju zorganizował nowoczesny sposób wsparcia dla Przewozów Regionalnych, do których trafi 630 mln złotych na remont starszych wagonów i zakup nowych pociągów.”

Zdaniem Wojciecha Zająca efekt działań wicepremiera nie daje podstawa do optymizmu.

Jak przypomina, Program restrukturyzacji kapitałowej Przewozów Regionalnych, oddłużenie spółki oraz notyfikacja projektu w Komisji Europejskiej zostały przeprowadzone we wrześniu 2015 r., a przyszłość Przewozów Regionalnych zależy od restrukturyzacji operacyjnej i ograniczenia zatrudnienia, a nie od dotacji z Polskiego Funduszu Rozwoju.

Ekonomista uważa, że rozpoczęty w zeszłym roku proces restrukturyzacji realizowany przez PR zaczął już przynosić pierwsze efekty, lecz bez dalszej redukcji zatrudnienia sytuacja firmy w najbliższej przyszłości ponownie się pogorszy.

-  Nowy zarząd Przewozów Regionalnych odstąpił od drugiego etapu restrukturyzacji – zatrzymany został proces ograniczenia zatrudnienia, co oznacza trwały brak rentowności przewoźnika – pisze Zając.

W jego opinii zaniechanie dalszej restrukturyzacji może powodować ryzyko cofnięcia notyfikacji Komisji Europejskiej na udzielenie spółce pomocy publicznej, którą stanowił pierwszy etap restrukturyzacji, czyli oddłużenie (informacja na temat pomocy publicznej została przedstawiona KE w lipcu 2015 r.).

Jak tłumaczy ekonomista, przewidywane skutki zaniechania procesu optymalizacji zatrudnienia w  spółce będzie miało dramatyczne skutki. W krótkim okresie spowoduje to brak rentowności. Środki zgromadzone na kontach wystarczą na pokrycie strat przez około 2 lata. Po tym okresie spółka znów zacznie się zadłużać.

- I tutaj zaczną się problemy – pisze Zając. - Zgodnie z notyfikowanym przez KE we wrześniu 2015 r. Planem Restrukturyzacji, począwszy od 2016 r. spółka jest zobowiązana corocznie raportować do KE wyniki finansowe, w celu wykazania osiągnięcia trwałej rentowności. Ponadto, marszałkowie w Umowach PSC zobowiązują się pokrywać koszty do ściśle określonego poziomu. Cięcia w rozkładzie jazdy spowodują ograniczenia w przychodach  PSC. Jednak jeśli koszty  pracownicze się nie zmniejszą, przynajmniej w porównywalnym stopniu, to średni koszt wzrośnie, eliminując tym samym szanse na osiągnięcie  rentowności. To z kolei sprawia, że warunek konieczny akceptacji planu restrukturyzacji przez Komisję Europejską nie jest spełniony, co rodzi konsekwencje istotnych trudności wraz z cofnięciem notyfikacji oraz obowiązkiem zwrotu kwoty pomocy publicznej w przyszłości. A to będzie koniec Przewozów Regionalnych – uważa ekonomista.

Zdaniem Zająca, finansowanie Przewozów Regionalnych z Polskiego Funduszu Rozwoju oznacza także obniżenie motywacji zarządu do przeprowadzania restrukturyzacji i dalsze finansowanie nierentownej spółki z pieniędzy podatników.

Zając uważa, że pomysł wicepremiera Morawieckiego jest jedynie alternatywnym sposobem finansowania modernizacji taboru, jednak stwierdzenie, że to „uratuje Przewozy Regionalne” jest nadinterpretacją.

- Finansowanie poprzez Polski Fundusz Rozwoju dodatkowo zwiększy oddziaływanie  państwa  na spółkę, pozwalając zarządowi na zaniechanie restrukturyzacji operacyjnej – podkreśla członek FOR.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!


Multimedia



REKLAMA




×
KOMENTARZE (2)
FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE
Ze względu na ciszę wyborczą komentowanie zostało wyłączone.

  • robol za 14 funty za godz, 2016-10-10 18:14:24

    Dlaczego spada przewóz w Kolejach regionalnych? To proste 3 miliony niewolników wyjechało za granicę a reszta pracuje w "nienormowanym czasie pary" czyli nie wie kiedy wyjdzie z pracy a rozpoczęcie pracy jest ruchome. Zatem czym jak nie 10 lenitm autem się dostanie. Najpierw ucywilizować w...arunki i zasady pracy najemnej, zlikwidowac agencje pracy tymczasowej, "płacenia pod stołem", karani wg norm europejskich za naruszanie kodeksu pracy. A przede wszystkim wprowadzenie całkowitego ograniczenia zatrudnienia pracowników z poza UE.  rozwiń
  • glaertes1, 2016-10-10 17:16:56

    A po co gojom kolej? Mają autka 10-letnie, wyczyścili szroty Europy i styknie! A koleje regionalne przysługują tylko swojakom!

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.