PARTNER PORTALU
  • BGK

Gajda: rozwój szlaków wodnych będzie kosztować ok. 70 mld zł

  • pt/pap    19 maja 2016 - 12:12
Gajda: rozwój szlaków wodnych będzie kosztować ok. 70 mld zł
W Polsce istnieje ponad 2 tys. km międzynarodowych dróg wodnych, z czego jedynie 208 km spełnia kryteria IV klasy technicznej (fot.PTWP)

• Budowa nowych dróg wodnych, remonty, czy podnoszenie klas żeglowności szlaków wodnych w Polsce kosztować będzie ok. 70 mld zł - ocenił wiceminister środowiska Mariusz Gajda.
• W tej perspektywie finansowej UE, na takie inwestycje można pozyskać ok. 1 mld zł.




Wiceminister przypomniał w czwartek w Sejmie, że resort gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej wraz z Ministerstwem Środowiska przygotował prognozę rozwoju dróg wodnych w naszym kraju. Chodzi o "Plan rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce na lata 2014-2020 z perspektywą do roku 2030".

Zakłada on osiągnięcie międzynarodowej klasy żeglowności i włączenie w europejską sieć dróg wodnych Odrzańskiej Drogi Wodnej, uzyskanie znacznej poprawy warunków nawigacyjnych na drodze wodnej rzeki Wisły, połączenie Odra-Wisła-Zalew Wiślany i Warszawa-Brześć, rozwój partnerstwa i współpracy na rzecz śródlądowych dróg wodnych.

Gajda podkreślił, że plan przewiduje, iż inwestycje mogą kosztować ok. 70 mld zł. Dodał, że w obecnej perspektywie finansowej UE na lata 2014-2020 na drogi wodne przewidzianych jest ok. 1 mld zł.

Pieniądze z tego budżetu UE - jak wyjaśnił - miałyby być przeznaczone głównie na remonty śluz odrzańskich czy regulację tej rzeki.

Inwestycje na Odrze mają dostosować tamtejszy szlak wodny do co najmniej IV klasy żeglowności, czyli klasy międzynarodowej. Według Gajdy oznacza to, iż po rzece mogłyby się poruszać statki o nośności od 1,5 do 3 tys. ton, przewożące od 30 do 60 kontenerów.

Wiceminister powiedział też, że Polska przystąpi do konwencji AGN ONZ, czyli Europejskiego Porozumienia ws. Głównych Śródlądowych Dróg Wodnych o Międzynarodowym Znaczeniu. W dokumencie tym ujęte są trzy śródlądowe szlaki wodne przebiegające przez terytorium Polski.

Są to: droga wodna E-30, łącząca Morze Bałtyckie z Dunajem w Bratysławie, obejmująca na terenie Polski rzekę Odrę, od Świnoujścia do granicy z Czechami; droga wodna E-40, łącząca Morze Bałtyckie w Gdańsku z Dnieprem w rejonie Czarnobyla i dalej przez Kijów, Nową Kachowkę i Chersoń z Morzem Czarnym, obejmująca na terenie Polski rzekę Wisłę od Gdańska do Warszawy, rzekę Narew oraz rzekę Bug do Brześcia; droga wodna E-70, łącząca Holandię z Rosją i Litwą, na terenie Polski obejmująca Odrę od ujścia kanału Odra-Hawela do ujścia Warty w Kostrzynie, drogę wodną Wisła-Odra oraz od Bydgoszczy dolną Wisłę i Szkarpawę lub Wisłę Gdańską.

Gajda wskazał, że bez przystąpienia do tej konwencji nie będzie można pozyskiwać specjalnych środków na rozwój dróg wodnych z Komisji Europejskiej.

W Polsce transport towarów odbywa się głownie drogami - 86 proc. i kolejami - 12,5 proc. Transport drogami wodnymi stanowi zaledwie 0,4 proc.

Wynikające z tzw. białej księgi Unii Europejskiej zobowiązania zakładają, że do 2030 r. 30 proc. drogowego transportu towarów na odległościach większych niż 300 km należy przenieść na inne środki transportu, np. transport wodny lub kolej, zaś do 2050 r. powinno to być ponad 50 proc. tego typu transportu.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (2)

  • RokWisły2017, 2016-05-19 16:04:34

    Plany wspaniałe, tylko kasy brak... (szczególnie na Wisłę)
  • mp1248, 2016-05-19 14:59:19

    Po 300 latach odżywają idee Fryderyka Wielkiego -n a r e s z c i e !



Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.