PARTNER PORTALU
  • BGK

GDDKiA w grudniu chce ogłosić przetarg na obwodnicę Oświęcimia

  • PAP/JS    25 listopada 2019 - 17:46
GDDKiA w grudniu chce ogłosić przetarg na obwodnicę Oświęcimia
Oczekiwany w woj. śląskim od lat, liczący ok. 40 km fragment S1 z Mysłowic do Bielska-Białej ma być dwujezdniową trasą o parametrach drogi ekspresowej (fot. pixabay.com)

Przetarg na ostatnią część inwestycji dotyczącej nowego fragmentu ekspresowej trasy S1 między Mysłowicami a Bielskiem-Białą chce w grudniu br. ogłosić GDDKiA. Z postępowaniem na tzw. obwodnicę Oświęcimia Dyrekcja czeka na wizytację przedstawicieli UNESCO.




  • Ekspresowa trasa jest potrzebna, ponieważ istniejąca droga krajowa nr 1 przez Tychy, Pszczynę, Goczałkowice i Czechowice-Dziedzice od dawna nie wytrzymuje natężenia ruchu.
  • Problemem są m.in. liczne skrzyżowania ze światłami. Szczególnie korkuje się odcinek od Pszczyny przez Goczałkowice-Zdrój po Czechowice-Dziedzice.
  • Po wieloletnich sporach wokół przebiegu drogi w marcu 2017 r. minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podpisał program tej inwestycji.

Oczekiwany w woj. śląskim od lat, liczący ok. 40 km fragment S1 z Mysłowic do Bielska-Białej ma być dwujezdniową trasą o parametrach drogi ekspresowej - w całości wytyczoną nowym śladem. Wraz z nią mają powstać obwodnice Oświęcimia (9 km) i Bierunia (2 km). Inwestycja jest przewidziana do realizacji w obecnym rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych.

Dotąd GDDKiA ogłosiła przetargi na realizację - w trybie projektuj i buduj - trzech z czterech odcinków, na jakie podzielono tę inwestycję - o łącznej długości 40 km. Dotyczą one odcinków: od węzła Kosztowy II (w Mysłowicach) do węzła Oświęcim, od węzła Oświęcim do Dankowic oraz od Dankowic - do węzła Suchy Potok.

Już wcześniej GDDKiA sygnalizowała, że ogłoszenie kolejnego postępowania - na odcinek dotyczący obwodnicy Oświęcimia - jest planowane jeszcze w grudniu br. W jego ramach ma powstać odrębna od trasy S1 dwujezdniowa tzw. południowa obwodnica Oświęcimia (odchodząca od węzła S1 Oświęcim) - o długości 9 km.

W poniedziałek (25 listopada) szef katowickiego oddziału Dyrekcji Marek Niełacny potwierdził wolę ogłoszenia przetargu na czwarty odcinek jeszcze w grudniu br. Przypomniał przy tym m.in., że w toku wieloletnich uzgodnień przebiegu planowanej trasy ustalono go tak, aby w żaden sposób nie oddziaływała ona na były niemiecki nazistowski obóz koncentracyjny i zagłady Auschwitz-Birkenau - wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO.

"I tak się też stało. Ale z ogłoszeniem postępowania musimy poczekać na kolejną wizytację tak, aby przekonać przedstawicieli UNESCO, że te postulaty zostały przez nas uwzględnione. Obecnie nie mamy informacji nt. daty tej wizyty" - zaznaczył Niełacny.

Trwający przetarg na odcinek: węzeł Kosztowy II (z węzłem) - węzeł Oświęcim (bez węzła) obejmuje budowę drogi ekspresowej o długości 12,9 km oraz obwodnicy Bierunia o długości 2,1 km, trzech węzłów (Kosztowy II, Lędziny, Bieruń) oraz jedną parę Miejsc Obsługi Podróżnych.

Postępowanie dotyczące odcinka Oświęcim (z węzłem) - Dankowice obejmuje budowę drogi ekspresowej o długości 15,2 km i trzech węzłów (Oświęcim, Wola, Brzeszcze). Obecne terminy składania ofert w tych dwóch postępowaniach to 14 stycznia i 21 stycznia 2020 r.

W przetargu na odcinek Dankowice - węzeł Suchy Potok (z węzłem) ma zostać wyłoniony wykonawca budowy: drogi ekspresowej o długości 12 km, dwóch węzłów drogowych (Stara Wieś, Suchy Potok), jednej pary miejsc obsługi podróżnych oraz tzw. obwodu utrzymania dróg. Obecny termin składania ofert to 28 stycznia 2020 r.

Ekspresowa trasa jest potrzebna, ponieważ istniejąca droga krajowa nr 1 przez Tychy, Pszczynę, Goczałkowice i Czechowice-Dziedzice od dawna nie wytrzymuje natężenia ruchu. Problemem są m.in. liczne skrzyżowania ze światłami. Szczególnie korkuje się odcinek od Pszczyny przez Goczałkowice-Zdrój po Czechowice-Dziedzice.

Po wieloletnich sporach wokół przebiegu drogi w marcu 2017 r. minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podpisał program tej inwestycji. Otworzyło to drogę do wyłonienia wykonawcy tzw. koncepcji programowej. Opracowywanie tego dokumentu, wskazującego założenia do rozwiązań projektowych i technologii budowy, zakończono pod koniec 2018 r.

Droga ekspresowa S1 od węzła Kosztowy II w Mysłowicach do węzła Suchy Potok w Bielsku-Białej połączy istniejące odcinki S1 z Bielska-Białej w kierunku Zwardonia (oraz trasę S52 z Bielska-Białej do Cieszyna) z drogą S1 od Mysłowic w stronę Dąbrowy Górniczej i dalej - lotniska Katowice w Pyrzowicach oraz przylotniskowego węzła autostrady A1.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.