PARTNER PORTALU
  • BGK

GDDKiA wybrała wykonawcę fragmentu obwodnicy Zawiercia. Oferta przekracza budżet o 126 mln zł

  • pap/mg    23 października 2019 - 11:04
GDDKiA wybrała wykonawcę fragmentu obwodnicy Zawiercia. Oferta przekracza budżet o 126 mln zł
(Fot. Shutterstock)

Najkorzystniejszą ofertę na zaprojektowanie i budowę 16,7-km odcinka planowanej obwodnicy Zawiercia i pobliskiej Poręby, w ciągu drogi nr 78, wybrała GDDKiA. Przekracza ona o ponad 126 mln zł budżet zamówienia, określony na blisko 288 mln zł brutto.




  • Po zbadaniu sześciu otrzymanych ofert GDDKiA wybrała najtańszą, za 414,7 mln zł brutto.
  • Nowa obwodnica Zawiercia i Poręby połączy się z oddaną do użytku w 2010 r. dwujezdniową obwodnicą Siewierza w ciągu DK78.
  • O budowie inwestycji mówił też odwiedzający 11 października br. Zawiercie premier Mateusz Morawiecki.

Jak wynika z informacji zamieszczonej na platformie zakupowej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, po zbadaniu sześciu otrzymanych ofert wybrała ona najtańszą, za 414,7 mln zł brutto, którą złożyło konsorcjum spółek Kobylarnia i Mirbud.

Jednocześnie GDDKiA prowadzi przetarg na zaprojektowanie liczącego 7,6 km drugiego odcinka tej obwodnicy. Szacunkową wartość tego zamówienia Dyrekcja określiła na 4 mln zł brutto. Spłynęło 11 ofert; najtańszą za niespełna 2,5 mln zł brutto, złożyła spółka Gramar.

To już powtórne postępowania zmierzające do wyłonienia wykonawców oczekiwanej w woj. śląskim obwodnicy. Pierwotne przetargi na zaprojektowanie i budowę całego jej przebiegu unieważniono w maju br. - wobec cen w łącznie kilkunastu otrzymanych ofertach znacznie wykraczających poza założony budżet.

Planowane przez GDDKiA obejście Zawiercia (oraz sąsiedniej Poręby) o długości 24,3 km ma być nowym dwujezdniowym odcinkiem drogi krajowej nr 78, łączącym się ze zbudowaną w poprzednich latach dwujezdniową obwodnicą Siewierza. Realizację inwestycji założono na lata 2019-2023.

Pod tym kątem GDDKiA ogłosiła pod koniec ub. roku dwa odrębne postępowania na zaprojektowanie i budowę dwóch odcinków przyszłej obwodnicy. Choć pierwotnie zakładano budowę tej trasy w przekroju jednojezdniowym, ostatecznie zdecydowano, aby zamówić ją w postaci dwóch jezdni po dwa pasy ruchu.

Pierwszy z dwóch unieważnionych w maju przetargów obejmował niecałe 16,7 km trasy od Siewierza, wokół Poręby do zawierciańskiej dzielnicy Kromołów. Łącznie na tym odcinku zaprojektowano dwa węzły: Kuźnica i Kromołów, a także siedem wiaduktów i cztery mosty. Drugi przetarg obejmował liczący ponad 7,6 km odcinek drogi na terenie Zawiercia (między dzielnicami Kromołów i Żerkowice); tam przewidziano m.in. cztery wiadukty.

Postępowania te unieważniono, bowiem ceny najkorzystniejszych ofert przewyższyły kwoty, które zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie inwestycji. Dyrekcja zapowiedziała następnie, że planuje ogłoszenie ponownych postępowań - po weryfikacji i optymalizacji zakresu przedmiotu zamówienia, programu funkcjonalno-użytkowego oraz kryteriów udziału.

W następstwie tych działań pod koniec czerwca opolski oddział GDDKiA (wobec liczby inwestycji przygotowywanych obecnie przez oddział w Katowicach) ogłosił przetarg na zaprojektowanie i budowę dłuższego z dwóch planowanych odcinków obwodnicy: od Siewierza do Kromołowa. Przetarg na zaprojektowanie krótszego odcinka katowicki oddział Dyrekcji ogłosił na początku sierpnia.

O "skierowaniu do realizacji" oczekiwanej w tej części woj. śląskiego od lat obwodnicy Zawiercia i Poręby szef resortu infrastruktury Andrzej Adamczyk informował w połowie ub. roku.

O budowie inwestycji mówił też odwiedzający 11 października br. Zawiercie premier Mateusz Morawiecki. Jak zaznaczył, rządowy program budowy stu obwodnic w kraju musi też zawitać do Zawiercia i Poręby. Podkreślił, że obwodnica w ciągu drogi krajowej nr 78, na którą mieszkańcy Zawiercia i okolic "czekali od 25 lat" musi zostać zbudowana. "To jest nasze zobowiązanie" - zadeklarował.

Nowa obwodnica Zawiercia i Poręby połączy się z oddaną do użytku w 2010 r. dwujezdniową obwodnicą Siewierza w ciągu DK78. Tamta inwestycja umożliwiła wyprowadzenie ciężkiego ruchu tranzytowego z ciasnych ulic i ze ścisłego centrum miasta położonego między Katowicami a Częstochową i przeciętego drogą krajową nr 1.

Droga krajowa nr 78 na tym odcinku prowadzi z Górnego Śląska w kierunku Kielc. Między Tarnowskimi Górami i Siewierzem przebiega w bezpośrednim sąsiedztwie portu lotniczego Katowice w Pyrzowicach, a także węzła A1 i ekspresowej trasy S1 wiodącej do granicy ze Słowacją w Zwardoniu.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.