Partnerzy portalu

GDDKiA wybuduje siedem obwodnic w Małopolsce. Wiadomo, gdzie i dlaczego powstaną

  • WOK
  • 16 września 2023 - 17:30
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podsumowała stan przygotowań do budowy siedmiu obwodnic w województwie małopolskim. GDDKiA podkreśla, że realizacja tych inwestycji znacznie usprawni komunikację w ośmiu miastach regionu.
  • Trwają prace związane z przygotowaniem budowy siedmiu nowych obwodnic w woj. małopolskim.
  • Każda z tych inwestycji zostanie realizowana w ramach rządowego Programu Budowy 100 Obwodnic na lata 2020-2030.
  • - Inwestycje poprawią komunikację w Limanowej, Nowym Targu, Piwnicznej-Zdroju, Wadowicach, Makowie Podhalańskim, Chrzanowie, Trzebini oraz Tarnowie - podaje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).

Małopolska część Programu Budowy 100 Obwodnic na lata 2020-2030

Informację o obecnym stanie przygotowań do budowy siedmiu obwodnic w województwie małopolskim opublikowała 15 września br. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).

Chodzi o przedsięwzięcia mające w istotnym zakresie poprawić komunikację drogową w Limanowej, Nowym Targu, Piwnicznej-Zdroju, Wadowicach, Makowie Podhalańskim, Chrzanowie, Trzebini oraz Tarnowie. Te miasta zamieszkuje łącznie ponad 240 tysięcy osób.

Poniżej kluczowe informacje dotyczące inwestycji realizowanych w Małopolsce w ramach rządowego Programu Budowy 100 Obwodnic na lata 2020-2030.

Obwodnica Piwnicznej na drodze krajowej nr 87

Umowę na opracowanie dokumentacji projektowej i uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach GDDKiA podpisała w październiku 2019 roku. - W czerwcu 2020 r. przedstawiono mieszkańcom trzy warianty przebiegu obwodnicy i przeprowadziliśmy konsultacje społeczne.

- W maju 2022 r. złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU). Przedstawiliśmy w nim trzy warianty przebiegu nowej drogi, mające od 2 do 2,5 km. Jako preferowany przez nas wskazaliśmy wariant nr 3, o długości 2 km. Obecnie przygotowujemy raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko i dokumentację niezbędną do przeprowadzenia robót geologicznych - podaje GDDKiA. 

Celem inwestycji, poza poprawą bezpieczeństwa mieszkańców, uspokojeniem ruchu w Piwnicznej i wyprowadzeniem samochodów przejeżdżających dziś przez miasto na jego obrzeża, jest poprawa dojazdu do turystycznych ośrodków nad Popradem, takich jak Żegiestów, Wierchomla czy Muszyna.

Obwodnica Limanowej na drodze krajowej nr 28 ominie  najgęściej zabudowaną część miasta

- W październiku 2020 roku podpisaliśmy umowę na przygotowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami Koncepcji programowej (STEŚ-R). Ten etap prac zakończy się uzyskaniem DŚU, wykonaniem badań geologicznych i opracowaniem koncepcji programowej. Zakończenie tej części prac dokumentacyjnych planowane jest na grudzień 2024 r.  - informuje GDDKiA. 

Poprowadzenie drogi krajowej nowym odcinkiem, omijającym najgęściej zabudowaną część Limanowej, znacznie zwiększy komfort mieszkańców miasta i poprawi warunki dla ruchu lokalnego. Dzięki tej inwestycji przede wszystkim zostanie wyprowadzony ruch tranzytowy wjeżdżający do centrum miasta z drogi krajowej nr 28 i z drogi wojewódzkiej nr 965.

Obwodnica Nowego Targu w ciągu drogi krajowej nr 49

W października 2020 roku GDDKiA zawarła umowę na przygotowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej. Etap ten zakończy się uzyskaniem DŚU, wykonaniem badań geologicznych i opracowaniem Koncepcji Programowej. Zakończenie tej części prac dokumentacyjnych planowane jest w drugiej połowie 2024 roku. 

- W kwietniu 2023 roku złożyliśmy do Burmistrza Nowego Targu wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Wskazaliśmy w nim jako preferowany wariant nr 3, o długości 4,5 km. Postępowanie w tej sprawie prowadzi Wójt Gminy Nowy Targ ze względu na wyłączenie się z postępowania Burmistrza Miasta - informuje GDDKiA. 

I dodaje: - Po uzyskaniu DŚU będziemy przygotowywać koncepcję programową obwodnicy Nowego Targu. W jej ramach przeprowadzimy m.in. badania geologiczne terenu. Następnie planujemy ogłoszenie przetargu na wykonanie tej inwestycji w formule Projektuj i buduj. Przewidywany czas realizacji to lata 2025-2029. 

Podstawowym celem budowy obwodnicy Nowego Targu jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który dziś koncentruje się przede wszystkim na al. Tysiąclecia. Ta droga przebiega przez ścisłe centrum miasta i prowadzi w kierunku Pienin oraz Białki Tatrzańskiej. W związku z tym mieszkańcy odczuwają duże trudności, zwłaszcza w okresie zwiększonego ruchu turystycznego.

Budowa wschodniej obwodnicy Tarnowa na drodze krajowej nr 73

- W czerwcu tego roku podpisaliśmy umowę na przygotowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej. Teraz przygotowujemy warianty przebiegu ok. 10 km drogi, która ma połączyć nowy węzeł na A4 z drogą krajową nr 73 w okolicach Pilzna. Węzeł ten powstanie między węzłami Tarnów Centrum i Dębica Zachód - podaje GDDKiA.

Nowa droga ma dwa podstawowe cele. Pierwszy to odciążenie wschodniej części Tarnowa poprzez wyprowadzenie ruchu tranzytowego z tej części miasta. Drugi to ułatwienie dojazdu do autostrady A4 z miejscowości położonych wzdłuż DK73 w województwie podkarpackim, w szczególności Pilzna i Jasła.

Obwodnica Wadowic na drodze krajowej nr 28 będzie przebiegać wzdłuż Skawy

Inwestycja jest przygotowywana we współpracy z Gminą Wadowice. Samorząd odpowiada za sporządzenie dokumentacji nowej drogi, uzyskanie dla niej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach i pozwolenia na realizację zadania.

- Naszą rolą jest budowa trasy. Gmina podpisała umowę na opracowanie dokumentacji odcinka w lipcu 2020 roku. W kwietniu 2022 roku złożono wniosek o uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach - podaje GDDKiA,

Nowa droga o długości 1,4 km będzie biegła wzdłuż Skawy i połączy rondo gen. Leopolda Okulickiego z ul. Zegadłowicza. Odciąży to ul. Putka i ul. Zegadłowicza, którymi dziś przebiega DK28 i ruch tranzytowy - wymienia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Obwodnica Trzebini na drodze krajowej nr 79 wyprowadzi z miasta ruch tranzytowy

We wrześniu 2020 roku GDDKiA podpisała umowę na przygotowanie studium sieciowego z elementami studium korytarzowego. Przeanalizowano wówczas możliwości poprowadzenia obwodnicy Trzebini.

- W czerwcu 2022 roku podpisaliśmy umowę na opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej. Na przełomie 2022 i 2023 roku spotykaliśmy się z mieszkańcami i konsultowaliśmy z nimi proponowane warianty przebiegu obwodnicy. Obecnie trwają szczegółowe prace nad poszczególnymi propozycjami - podaje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Głównym celem budowy obwodnicy Trzebini jest wyprowadzenie z miasta ruchu tranzytowego. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości dróg.

Obwodnica Makowa Podhalańskiego w ciągu drogi krajowej nr 28

Umowa na przygotowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej podpisana została w marcu 2021 roku.

- W październiku przeprowadziliśmy spotkania z mieszkańcami Makowa i Suchej Beskidzkiej, podczas których przedstawiliśmy pięć proponowanych wariantów przebiegu nowej drogi. Na podstawie zebranych podczas spotkań informacji i uwag opracowaliśmy kolejny, szósty wariant, mający niespełna 7 km. Trwają prace związane z przygotowaniem dokumentów niezbędnych do złożenia wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla obwodnicy - zaznacza GDDKiA. 

Droga krajowa nr 28 przebiega przez centrum miasta i jest wygodnym połączeniem Śląska z Podhalem. Obwodnica, wyprowadzając ruch z miasta, poprawi komfort i bezpieczeństwo mieszkańców, usprawni też ruch lokalny, regionalny i tranzytowy.

KOMENTARZE7

  • Jony 2023-09-17 21:07:06
    A czy wiadomo za co chyba nie za mszalne
  • Maciej 2023-09-16 18:38:03
    Obwodnica w Makowie przerosła oczekiwania pod względem finansowym i nie ma na nią pieniędzy.
  • Maciej 2023-09-16 18:37:03
    Do Aga: Każdemu nie dogodzisz

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!