PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Gliwice przygotowują infrastrukturę pod inwestycje kolejowe

  • PAP/AT    1 lipca 2019 - 08:12
Gliwice przygotowują infrastrukturę pod inwestycje kolejowe
Dworzec Gliwice-Łabędy (fot. wikipedia.org/Therud)

Zarząd Dróg Miejskich w Gliwicach przygotowuje budowę nowego ronda w dzielnicy Łabędy i przebudowę pobliskiego układu komunikacyjnego. Chodzi o ułatwienie dojazdu do stacji kolejowej Gliwice-Łabędy, która po 2020 r. zostanie zmodernizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe.




  • Gliwicki samorząd akcentuje, że od lat zabiegał o szersze wykorzystanie kolei w miejskim transporcie publicznym.
  • W efekcie uzgodnień miasta i PLK, zarządca kolejowej infrastruktury planuje gruntownie przebudować stację kolejową Gliwice-Łabędy oraz zbudować przystanek kolejowy w rejonie estakady Heweliusza.
  • Modernizacja węzła kolejowego w Łabędach jest częścią projektu PLK zakładającego opracowanie dokumentacji projektowej dla zadania pn. "Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E30 i E65) na obszarze Śląska, etap II".

W ostatnich dniach gliwicki samorząd podał, że otrzymał cztery oferty w przetargu na wykonanie dokumentacji projektowej dla zadania "Rozbudowa układu drogowego w obrębie stacji Gliwice-Łabędy". Wszystkie oferty mieszczą się w założonym kosztorysie, a zatem jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, wykonawca powinien zostać wybrany jeszcze w lipcu.

O planach zarządcy kolejowej infrastruktury dotyczących gruntownej modernizacji stacji Gliwice Łabędy i tamtejszego węzła kolejowego, a także budowy nowego przystanku kolejowego w pobliżu gliwickiego Osiedla Kopernika, miejscowy magistrat informował latem ub. roku.

PKP PLK prowadziły wówczas przetarg na zaprojektowanie przebudowy stacji Gliwice Łabędy oraz odtworzenia połączenia z nią niedawno zmodernizowanej stacji towarowej Gliwice Port. Obecnie prace projektowe w tym zakresie już trwają, kompletna dokumentacja ma powstać do sierpnia 2020 r. Prace budowlane mają zostać wykonane w nowej perspektywie finansowej.

Czytaj też: Koniec zamykania linii kolejowych

Według ubiegłorocznych informacji PLK, ze względu na zmianę układu torowego stacji Gliwice Łabędy oraz przebudowę wiaduktu kolejowego nad ul. Staromiejską, nad którym obecnie znajduje się peron nr 1 stacji, zaplanowano rozbiórkę tego peronu i budowę nowego, przesuniętego ok. 150 m w kierunku stacji Taciszów.

Zgodnie z uzgodnionymi przez miasto planami PLK, wiadukt kolejowy w rejonie Kanału Gliwickiego, w ciągu ul. Staromiejskiej, zostanie przebudowany, a kolejny pobliski wiadukt w ciągu ul. Głównej - wyburzony. Zlikwidowany zostanie też przejazd kolejowo-drogowy w poziomie szyn na przedłużeniu ul. Wolności.

W zamian zaplanowano budowę pod nowym, dwuprzęsłowym wiaduktem kolejowym ronda turbinowego, do którego zostanie dostosowany przylegający układ ulic Strzelców Bytomskich, Głównej i Przyszowskiej. W planach jest też budowa zatok autobusowych, nowych przystanków, chodników, dróg rowerowych i dojść do peronów oraz przebudowa oświetlenia i zagospodarowanie zieleni.

Na wykonanie projektu tej inwestycji, której realizacja będzie leżała po stronie miasta, wyłoniony przez gliwicki zarząd dróg wykonawca będzie miał 18 miesięcy od daty podpisania umowy.

Gliwicki samorząd akcentuje, że od lat zabiegał o szersze wykorzystanie kolei w miejskim transporcie publicznym. Pierwotnie miasto planowało uruchomienie Miejskiego Autobusu Szynowego, wykorzystującego infrastrukturę kolejową. Jednym z elementów tej koncepcji było wybudowanie nowego przystanku kolejowego w rejonie dzielnicy Kopernika.

Teraz, w efekcie uzgodnień miasta i PLK, zarządca kolejowej infrastruktury planuje gruntownie przebudować stację kolejową Gliwice-Łabędy oraz zbudować przystanek kolejowy w rejonie estakady Heweliusza (w przybliżeniu w połowie odległości między stacjami Gliwice i Gliwice Łabędy), o roboczej nazwie Gliwice Kopernik. Miasto zrealizuje tzw. infrastrukturę towarzyszącą, m.in. parkingi.

Modernizacja węzła kolejowego w Łabędach jest częścią projektu PLK zakładającego opracowanie dokumentacji projektowej dla zadania pn. "Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E30 i E65) na obszarze Śląska, etap II".

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.