PARTNER PORTALU
  • BGK

Jakub Farinade: Dzięki kanałowi przez Mierzeję wzrośnie turystyka

  • PAP/AT    2 listopada 2017 - 06:46
Jakub Farinade: Dzięki kanałowi przez Mierzeję wzrośnie turystyka
Turysta jak już dojedzie do kanału to musi się gdzieś zatrzymać, przenocować, zjeść, wypocząć i zwiedzić - mówi Jakub Farinade (Mierzeja Wiślana, fot.olsztyn.uw.gov.pl)

Kanał przez Mierzeję w Nowym Świecie przyczyni się do wzrostu turystyki. Służyć będzie także gminie Sztutowo - uważa wójt gminy Sztutowo Jakub Farinade.




• Na lokalizację kanału przez Mierzeję Wiślaną wybrana została miejscowość Nowy Świat w gminie Sztutowo.

• Budowa nowej drogi wodnej łączącej Bałtyk z Zalewem Wiślanym przyczyni się do wzrostu turystyki nie tylko letniej, ale całorocznej - uważa wójt Jakub Farinade.

• Kanał przez Mierzeję, który ma być zlokalizowany w Nowym Świecie służyć będzie także gminie Sztutowo - dodaje.

19 października minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk ogłosił w Elblągu, że Urząd Morski w Gdyni i tym samym resort gospodarki morskiej na lokalizację kanału przez Mierzeję Wiślaną wybrał miejscowość Nowy Świat w gminie Sztutowo.

Jak ocenił wójt gminy Sztutowo Jakub Farinade, przekop przyczyni się do wzrostu ruchu turystycznego na Mierzei i wokół Zalewu Wiślanego nie tylko latem, ale i przez cały rok. Dzięki temu wzrośnie liczba miejsc pracy przy obsłudze turystów. Budowa kanału przysłuży się całej gminie i jej mieszkańcom - dodał.

Jednak - jak wspomniał - by potencjał związany z budową nowej drogi wodnej został w pełni wykorzystany musi powstać infrastruktura techniczna wokół kanału sprzyjająca działalności handlowej, usługowej i sportowej.

"Turysta jak już dojedzie do kanału to musi się gdzieś zatrzymać, przenocować, zjeść, wypocząć i zwiedzić. Nie można inwestycji zawężać tylko do infrastruktury hydrotechnicznej. Kanał musi się choćby w pierwszych latach wybronić także pod względem społecznym, bo inwestycje wokół kanału muszą przyciągnąć przyjezdnych"- ocenił Farinade.

Podkreślił, że aby turyści zmierzający na Mierzeję i nad kanał nie utknęli w korkach jak to się obecnie dzieje, muszą mieć możliwość skorzystania z nowych dróg.

"Mierzeja nie posiada ani jednego ciągu komunikacyjnego, który by zapewniał swobodną jazdę w czasie dużego natężenia ruchu. Przepustowość dróg wojewódzkich 501 Mikoszewo-Krynica Morska i 502 Nowy Dwór-Stegna nie przystaje do potrzeb w sezonie. Dojazd do Mierzei, gdy jest znakomita pogoda, albo wyjazd z niej, gdy aura się załamie, trwa 3-4 godziny" - mówił wójt.

Podróż w normalnych warunkach na tej trasie zajmuje 40 minut. Według niego, trudno sobie wyobrazić, co się będzie działo, gdy kanał wygeneruje ruch turystyczny większy o 30 do 60 procent. Aby kierowcy nie utknęli w gigantycznych korkach musi zostać wybudowana nowa droga odchodzącą od S7 - wyjaśnił.

Ponadto jadąc w kierunku Mierzei od Nowego Dworu Gdańskiego kierowcy muszą przejechać przez dwa historyczne mosty w Rybinie o ograniczonym tonażu. Nawet lokalni rolnicy przedsiębiorcy i leśnicy mają problem, by prowadzić działalność gospodarczą i przejechać między północną a południową częścią Mierzei - wyjaśnił.

Dodał, że pomysłem na uatrakcyjnienie Mierzei, ale i odciążenie ruchu samochodowego jest rewitalizacja kolejki wąskotorowej między Sztutowem a Krynicą Morską. Obecnie kolejka w czasie sezonu wozi turystów z Nowego Dworu Gdańskiego i na trasie między Mikoszewem a Sztutowem. Podkreślił, że gmina ma pomysły na przyciągnięcie turystów. Chciałaby np. utworzyć Muzeum Zalewu Wiślanego czy Muzeum filozofa Artura Schopenhauera, który spędzał tu lata młodości.

Budowa nowego szlaku wodnego ma się rozpocząć w 2018 r., a zakończyć w 2022 r. Jej koszt to ok. 880 mln zł. Projekt w całości finansowany będzie ze środków budżetu państwa. Kanał ma mieć 1,3 km długości i 5 metrów głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m, długości - 100 m, szerokości - 20 m.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (5)

  • Jur, 2017-11-21 17:00:04

    Do dajan55: Oj Waść zapóźnion... nie doPOwiem w szczegółach! Odpuść w rozpamiętywaniu... Zdrówka życzę!
  • dajan55, 2017-11-06 14:44:41

    Do kopacz: halo , halo - kopaczu skończ z tym PRL - em . Nie zauważyłeś że to już 30 lat temu skończyły się świetlane czasy ?. Chociaż dziś pewna partia próbuje z"powodzeniem" te czasy reaktywować !. Ale zejdż na glebę.
  • kopacz, 2017-11-05 15:43:49

    Do misio: Jak ruszy budowa, to będą też inwestycje towarzyszące. O koszta też nie ma co się martwić. Stagnacja i brak rozwoju jaką fundował nam przez wiele lat Tusk i jego poplecznicy, zmierzała do tego aby na terenie Naszej Ojczyzny, przygotować grunt do kolejnego rozbioru Polski a właściwie koloni...zacji, bez zamykania granic. Taką enklawę dla Niemców i wszelkiej maści wichrzycieli z zachodu p-ko Polsce, Tusk stworzył w Gdańsku i innych miejscach w Polsce np.Wrocławiu. Tylko Szczecina, nie udało Mu się jeszcze całkowicie przerobić "na swoje" ale za to, zdążył zlikwidować: największą stocznię Szczecińską, Hutę Szczecin, Papiernię Skolwin, Fabrykę Tworzyw Sztucznych "Wiskord" itp. W tym czasie zdążył jeszcze sprzedać Niemcom bocznicę kolejową wchodzącą na teren Portu Szczecińskiego, poniemiecką Elektrociepłownię "Pomorzany", poniemiecką Elektrownię Szczecin i wiele innych firm "sprywatyzować" aby wykupił je za "psi grosz" zachodni kapitał z Berlina, Brukseli, Paryża, Luksemburga itp. Budowa przekopu Mierzei Wiślanej w gminie Sztutowo, to oczywisty początek odwrotu od zdradzieckiej polityki Tuska i Jego popleczników z Zachodu a także sługusów o polskich lub polsko podobnych nazwiskach. Wójt gminy Sztutowo, do czasu zmiany rządu, miał "związane ręce" przez "politykę" Tuska i nie był w stanie zbudować nawet przysłowiowego prysznica z WC.  rozwiń



Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.