PARTNER PORTALU
  • BGK

Jastrzębie-Zdrój odzyska dostęp do kolei. Dzięki inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego

  • Michał Wroński    9 października 2019 - 17:49
Jastrzębie-Zdrój odzyska dostęp do kolei. Dzięki inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego
Nowy odcinek stanowić ma brakujące ogniwo na Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T (fot. mat. Min. Infrastruktury)

Jastrzębie Zdrój zniknie z listy miast pozbawionych dostępu do kolei. W ramach budowy kolejowego komponentu Centralnego Portu Komunikacyjnego przez miasto zostanie przeprowadzona międzynarodowa trasa na odcinku Katowice – Ostrawa. Inwestycja ma zostać zrealizowana przez CPK wspólnie z czeskim zarządcą torów SŽDC.




  • Nowy odcinek linii kolejowej, która połączy Jastrzębie- Zdrój ze światem, ma stanowić brakujące ogniwo na Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T.
  • Współpraca CPK z SŽDC w ramach przygotowań do realizacji nowych tras kolejowych dotyczy nie tylko nowej transgranicznej linii Katowice–Ostrawa, ale też Wrocław–Praga.
  • Rząd zakłada ukończenie całego systemu kolejowego do roku 2035, ale jest możliwe przyśpieszenie tego terminu.

Jak poinformowali w trakcie katowickiej konferencji Impact mobility rEVolution przedstawiciele CPK, spółce przyznane zostało prawie 2 mln euro ze środków UE na prace przygotowawcze do budowy 30 kilometrów linii kolejowej w pobliżu granicy Polski i Czech. Chodzi konkretnie o fragment od granicy do Jastrzębia Zdroju i o połączenie z istniejącą linią Chybie-Żory. Odcinek ten stanowić ma brakujące ogniwo na Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T (docelowo ma tędy przebiegać transgraniczna linia dużych prędkości V4 Budapeszt-Bratysława-Brno-Warszawa). W ramach prac zaproponowany zostanie też przebieg nowego korytarza kolejowego Jastrzębie Zdrój-Katowice.

– Inwestycja pozwoli nie tylko na lepsze skomunikowanie kolejowe Polski z sąsiadami, ale włączy też do sieci połączeń dalekobieżnych prawie 90-tysięczne Jastrzębie-Zdrój, czyli obecnie największe w Polsce miasto bez dostępu do kolei – podkreśla wiceminister infrastruktury Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Czytaj: Nie tylko Łomża, Mielec czy Jastrzębie-Zdrój. W miastach pozbawionych dostępu do kolei żyją miliony Polaków

Wniosek o dofinansowanie z programu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility - CEF) spółka CPK złożyła pod koniec kwietnia. Fundusze służą do realizacji unijnych projektów infrastrukturalnych.

– Uzyskanie wsparcia finansowego w ramach instrumentu „Łącząc Europę” przy dużej konkurencji projektów z innych krajów UE, to bardzo dobra wiadomość. To także dowód na to, że inwestycja jest potrzebna. To pierwszy wniosek o dofinansowanie Programu Kolejowego CPK w ramach CEF – mówi Piotr Malepszak pełniący obowiązki prezesa CPK.

Jak poinformowali przedstawiciele CPK, do konkursu w kategorii „Transport” wpłynęły 64 wnioski z różnych krajów UE, z czego 56 (w tym CPK) dotyczyło inwestycji w odcinki transgraniczne na sieci TEN-T. Ich łączna wartość wyniosła 227 mln euro. Ostatecznie dofinansowanie (117 mln euro) uzyskało 31 projektów. Decyzja wymaga jeszcze zatwierdzenia na poziomie Komisji Europejskiej.

CPK podkreśla, że trwająca od kwietnia współpraca z SŽDC w ramach przygotowań do realizacji nowych tras kolejowych dotyczy koordynacji procesu przygotowania i budowy nie tylko nowej transgranicznej linii Katowice–Ostrawa, ale też Wrocław–Praga.

- Obie strony zobowiązały się do wspólnego ustalenia dokładnego przebiegu, a także uzgodnienia szczegółowych parametrów technicznych nowych szlaków – podało CPK.

Czytaj: Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego. Tereny na zamianę w 264 gminach województwa mazowieckiego i łódzkiego

Jak powiedział Mikołaj Wild koncepcja przyjęta przez rząd zakłada ukończenie całego systemu kolejowego do roku 2035, choć nie wykluczył przyśpieszenie tego terminu.

- Jest możliwe, aby cały system powstał do roku 2030. Wymaga to jednak bardzo wyraźnych decyzji na poziomie strategicznym, finansowym i regulacyjnym – zapowiedział Wild.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.