PARTNER PORTALU
  • BGK

Jeśli Ministerstwo Inwestycji nie zareaguje, w Polsce zapchają się lotniska

  • Adam Sierak    3 stycznia 2019 - 06:01
Jeśli Ministerstwo Inwestycji nie zareaguje, w Polsce zapchają się lotniska
- Biorąc pod uwagę tę prognozę, parametry infrastruktury lotniskowej w regionach będą niewystarczające. Dlatego lotniska regionalne wymagają dalszej rozbudowy - mówi Artur Tomasik, prezes ZRPL. (Fot. Piotr Adamczyk/GTL SA)

Porty regionalne w Polsce kolejny raz biją swój rekord. Według wstępnych wyliczeń, 2018 rok będzie lepszy o 4 miliony odprawionych pasażerów. Lotniska w regionach rosną szybciej niż zakładały szacunki ULC. By nie doszło do ich „zatkania”, muszą wydać ponad 4 mld zł na niezbędne inwestycje – tak wynika z właśnie przeprowadzonego badania potrzeb inwestycyjnych tych portów. Jednak nie uda się to bez interwencji Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju.




Niepełne jeszcze dane za 2018 rok pokazują, że dla portów regionalnych to był kolejny dobry rok. Czy wszystkim lotniskom udało się odprawić więcej podróżnych?

Artur Tomasik, prezes zarządu Związku Regionalnych Portów Lotniczych:
Aktualnie w Polsce funkcjonuje czternaście regionalnych lotnisk użytku publicznego. Według szacunków Związku, w 2018 roku w sumie obsłużą one około 28 mln pasażerów – prawie 4 mln więcej niż w roku poprzednim. Będzie to najlepszy wynik w historii. Ponadto lotniska w regionach utrzymają ok. 60 proc. udział w całości ruchu pasażerskiego obsługiwanego w Polsce. Reszta pasażerów skorzysta z Lotniska Chopina w Warszawie. W skali roku prawdopodobnie żaden z regionalnych portów lotniczych nie zanotuje spadku ruchu, a wiele odnotuje najlepsze wyniki w historii. 

ZRPL zlecił przygotowanie identyfikacji potrzeb inwestycyjnych regionalnych portów lotniczych. Czego potrzeba naszym regionalnym lotniskom?

- Zleciliśmy firmie konsultingowej BBF przygotowanie identyfikacji potrzeb inwestycyjnych regionalnych portów lotniczych. W projekcie wzięło udział jedenaście lotnisk: Bydgoszcz, Gdańsk, Katowice, Kraków, Lublin, Łódź, Modlin, Olsztyn, Poznań, Rzeszów i Wrocław. 

Z przeprowadzonych badań wynika, że w latach 2007-2013 lotniska regionalne zrealizowały inwestycje na kwotę 4,5 mld zł, z czego 1,8 mld zł stanowiło dofinansowanie ze źródeł unijnych. Przygotowując plany inwestycyjne, porty w regionach bazowały na prognozach Urzędu Lotnictwa Cywilnego z 2011 roku, według których w 2018 roku w Polsce miało zostać obsłużonych 33 mln pasażerów. Ostatecznie okazało się, że rynek rósł zdecydowanie szybciej i w tym roku polskie lotniska obsłużą 46 mln podróżnych, z czego ok. 28 mln skorzysta z siatki połączeń lotnisk regionalnych.  

Aktualnie zakładamy, że w latach 2027-2028 lotniska regionalne będą obsługiwać 45-48 mln pasażerów. Biorąc pod uwagę tę prognozę, parametry infrastruktury lotniskowej w regionach będą niewystarczające. Dlatego lotniska regionalne wymagają dalszej rozbudowy. W ramach przeprowadzonego badania, w jedenastu portach regionalnych zidentyfikowanych zostało 210 zadań inwestycyjnych na szacunkową kwotę ogółem 4,1 mld zł, planowanych do realizacji w latach 2018-2037. Prawie połowa z nich dotyczy zwiększania przepustowości zarówno terminali, jak i pola manewrowego lotnisk. Prawie 25 proc. bezpieczeństwa wykonywania operacji lotniczych. 

Czy robiąc takie badanie, chcieliście zdobyć argumenty i zmotywować Rząd do większego działania na rzecz portów regionalnych?

- Dla Spółek zarządzających lotniskami regionalnymi wyzwaniem jest fakt, że obecnie nie ma dostępnych środków unijnych na dofinansowanie rozwoju infrastruktury liniowej i kubaturowej. Ich brak może spowodować, że nie wszystkie inwestycje będzie można zrealizować, a to spowoduje, że lotniska regionalne nie będą mogły sprostać obsłudze zwiększonego ruchu. Uważamy, że w nowej perspektywie unijnej powinien być dostępny program umożliwiający dofinansowanie inwestycji, m.in. dotyczących poprawy przepustowości. Zlecając przygotowanie identyfikacji potrzeb inwestycyjnych polskich portów regionalnych, chcieliśmy dać Ministerstwu Inwestycji i Rozwoju mocne, merytoryczne argumenty, które pozwolą przekonać Komisję Europejską do udzielenia wsparcia.

Gdy w Polsce rozgorzała dyskusja nt. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, ostrzegał pan w wywiadzie dla WNP.PL, że może ona zagrozić istnieniu któregoś z regionalnych portów lotniczych. Teraz wiemy już więcej o CPK. Dalej ma pan te same obawy?

- W ocenie Związku powstanie Centralnego Portu Komunikacyjnego wprost nie wpłynie negatywnie na funkcjonowanie portów regionalnych. CPK ma pełnić funkcję portu przesiadkowego, głównie dla Polskich Linii Lotniczych LOT i jednego z największych, jeśli nie największego, hubu w Europie Środkowej. Lotniska w regionach skupiają się na obsłudze ruchu point to point i taką podstawową funkcję będą pełnić nadal.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (4)

  • prezent od merkel ?, 2019-01-05 10:08:23

    poszerzymy autostrady, aby wysłużone auta z silnikiem diesle z za Odry mogły bez przeszkód przenieść się do Polski ?
  • kocham miliardy, 2019-01-04 17:03:45

    Do więcej szrotów ?: - tak zareagowało, będą poszerzać autostrady, zamiast napisać normalny projekt ustawy o publicznym transporcie zbiorowym UD126, czyli umożliwiający zorganizowanie pozamiejskiego drogowego publicznego transportu zbiorowego na cywilizowanym poziomie, co odciążyłoby zakorkowane aut...ostrady i miasta.  rozwiń
  • więcej szrotów ?, 2019-01-03 16:13:09

    drogi, miasta i autostrady już się zatkały - czy zareagowało ministerstwo ?

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.